Lemez

Jessy Lanza: All the Time

  • - minek -
  • 2020. augusztus 30.

Zene

A kanadai születésű, New Yorkban élő és alkotó jazz-, soul-, sőt r&b-hátterű énekesnő az utóbbi hét év egyik legkedvesebb felfedezettje. A mutáns basszuscentrikus zenék egyik legkomolyabb kiadója, a brit Hyperdub által publikált albumai az évek alatt mit sem veszítettek izgalmas voltukból, miközben azért sokat változott az elektronikus tánczenének az ő hangzását is meghatározó vonulata. Kedvtelve reciklálja és építi be az újabb keletű szerzeményekbe is nagyjából a legutóbbi 40 év popzenei hatásait, és ehhez van egy kellő furfanggal és alkotói vénával megáldott társa is. Jeremy Greenspan, a Junior Boys beltagja Lanza 2013-ban kiadott első albuma, a Pull My Hair Back óta dolgozik azon, hogy megfelelő elektronikus köntösbe öltöztesse az énekesnő egyszerre elegáns és tűzforró szerzeményeit. Lanza érzéki tónusú, bár néha gépi erővel is manipulált szopránja remekül érvényesül Greenspan simogató és játékos szintifutamainak körítésében, a ritmusok gyakorta utalnak vissza a közelmúlt post-dubstep/
footwork világába, amelynek már-már megkoronázott dívája volt. Az All the Time egy minden szempontból érett, kiforrott előadó mesterműve és egy jól bevált alkotópáros jutalomjátéka, tíz pompás dallal, amelyeket valahol a földi paradicsomban írhattak és rögzítettek. Minden hang a helyén van, a simogató harmóniák szinte tökéletesek, némi apró disszonancia is csak azért szorult a tejjel-mézzel folyó melódiák közé, hogy kiemelje az egész lemezt átitató, ízléssel adagolt popérzékenységet.

Hyperdub, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.