Lemez

Péterfy Bori & Love Band: Szikra

Zene

„A bezártság összes őrületét és dühét sikerült kreatív energiává alakítanunk, és közösen becsatornáznunk a lemezkészítésbe” – tette közzé új albumáról a zenekar, a dalokban pedig valóban erősen visszaköszön a tavaszi karanténidőszak, egyfajta furcsa elidegenedettséggel és világvégeérzettel. A legtöbb szöveget az énekesnő jegyzi, aki párhuzamosan dolgozott a zeneszerző-producer Tövisházi Ambrussal. Kettejük szerzőpárosa talán most működik a legjobban, érezni, hogy tényleg egymásra hangolódtak a kényszerű izoláció során.

Meglepetésként viszont a Száz fényév című szám szövegét Szabó Benedek írta. A Galaxisok frontembere ezzel megmutatta, hogy az alkalmazott alkotáshoz is kitűnően ért: sorainak hangulata egy az egyben illeszkedik a többi közé. Vendégként feltűnik Süveg Márk (Saiid) egy rapbetét erejéig (ez a duett a lemez talán legerősebb pillanata), valamint a nemzetközileg elismert dobos, Pándi Balázs, aki a címadó dal középrészét dobta fel egy erős szólóval. A hangszerelés a szokásosnál is diszkósabb lett, gitárszóló gyakorlatilag nem hallható egyetlen számban sem. Tövisházi erős filmes hangulatot szeretett volna, erre játszanak rá a YouTube-ra feltöltött szuggesztív szövegvideóval is, ahol Bori lassított felvételen fut végig egy kihalt erdei úton. Olyan potenciális sláger ezúttal nincs a lemezen, mint korábban a Hajolj bele a hajamba, a Téged nem vagy a Lakatlan sziget volt, de a rajongók nem fognak csalódni.

Etalon Produkció, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.