Lemez

John Garcia

  • Soós Tamás
  • 2014. szeptember 7.

Zene

a sivataglakók békés életét tengeti, a világvégén innen rocksztár, azon túl állatorvos. Egy kórházban dolgozik a feleségével, és csak pár hétre szakad el otthonról, ha turnézni megy. Ha nem, akkor a lábához rántja gyűrött dobozát: benne régi daldemók, mint a Her Bullets Energy, amit még Nick Oliverivel (régi társa a Kyussból) írt 19 évesen, s bár csak egy akusztikus merengés, addig gyúrja, amíg nem lüktet és kóvályog, mint az oklahomai forgószél. Az eredeti meg maradhat flamencogitáros pihegésnek, amelyben Robby Krieger, igen, a doorsos Robby Krieger penget. Garcia elégedetten szív el egy staubot, és fújja ki az All These Walls refrénjét, hogy a hangja is kiszabaduljon végre az effektormok alól, és torzítás nélkül is úgy szóljon, mintha a horizonton túlról énekelne a füledbe, mint a Rolling Stonedban is, ami Bob Dylan kedvenc fűhimnusza lehetne, ha ismerné ezt a Black Mastiff-átiratot, amelyben úgy simogat a bolyhosra borzolt riff, mint a Palm Springs-i szellő. Az énekes aztán verandán hintázós, kellemesen unatkozós témákra dúdol rá, de például egy slágert is írt a My Minddal, így a kiadó örömmel nyálazhatja rá a lemezre „a stoner rock legenda első szólóalbuma” címkét. Vagyis míg az egyik rajongó fanyalog, hogy „csak tétje nincs az egésznek”, a másik a vállát vonogathatja: „Miért, mire számítottál, ez csak örömzene.”

Napalm, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.