Lemez

John Garcia

  • Soós Tamás
  • 2014. szeptember 7.

Zene

a sivataglakók békés életét tengeti, a világvégén innen rocksztár, azon túl állatorvos. Egy kórházban dolgozik a feleségével, és csak pár hétre szakad el otthonról, ha turnézni megy. Ha nem, akkor a lábához rántja gyűrött dobozát: benne régi daldemók, mint a Her Bullets Energy, amit még Nick Oliverivel (régi társa a Kyussból) írt 19 évesen, s bár csak egy akusztikus merengés, addig gyúrja, amíg nem lüktet és kóvályog, mint az oklahomai forgószél. Az eredeti meg maradhat flamencogitáros pihegésnek, amelyben Robby Krieger, igen, a doorsos Robby Krieger penget. Garcia elégedetten szív el egy staubot, és fújja ki az All These Walls refrénjét, hogy a hangja is kiszabaduljon végre az effektormok alól, és torzítás nélkül is úgy szóljon, mintha a horizonton túlról énekelne a füledbe, mint a Rolling Stonedban is, ami Bob Dylan kedvenc fűhimnusza lehetne, ha ismerné ezt a Black Mastiff-átiratot, amelyben úgy simogat a bolyhosra borzolt riff, mint a Palm Springs-i szellő. Az énekes aztán verandán hintázós, kellemesen unatkozós témákra dúdol rá, de például egy slágert is írt a My Minddal, így a kiadó örömmel nyálazhatja rá a lemezre „a stoner rock legenda első szólóalbuma” címkét. Vagyis míg az egyik rajongó fanyalog, hogy „csak tétje nincs az egésznek”, a másik a vállát vonogathatja: „Miért, mire számítottál, ez csak örömzene.”

Napalm, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.