Lemez

Jenny Lewis: The Voyager

  • Lang Ádám
  • 2014. szeptember 7.

Zene

Még egy nő gyerek nélkül, ez minden, amit látok, ha magamra nézek – énekli Jenny Lewis harmadik szólólemezén, ami négy év után az első anyag az amerikai alt-country énekesnőtől. Közben pedig byrdsösen csilingelő popzene szól – talán a legragadósabb, amit Lewis valaha készített. Miután 2011-ben feloszlott zenekara, a Rilo Kiley, meglehetősen rossz passzba került – ma­gánéleti problémák is nehezítették a dolgát: elmondása szerint a lemezt egy ötnapos álmatlansági időszak ihlette – ennek ellenére a Voyager korántsem depresszív, sokkal inkább olyan, mint egy felvillanyozó terápia.

Az idén 38. életévét betöltő énekesnő ugyanis azt a kulturális gyógymódot választotta, hogy finom humorral és a napfényes kaliforniai popzenei hagyományt megidézve amolyan utazóként tekint végig eddigi életén, kapcsolatain. Ha nem figyelünk oda a szövegekre, a Ryan Adams és Beck segítségével felvett album simán tűnhet csajos tinipop/rock lemeznek. A legtöbb dal ugyanis annyira könnyed, gáncstalan, idilli, hogy nehéz elhinni: keserű időszak gyümölcsei. Ebben a paradoxonban, ebben az életigenlő popzenei optimizmusban rejlik a lemez katartikus ereje.

A Voyager így a Sun Kil Moon hasonlóan múltban kalandozó idei lemeze, a Benji női párja lesz. És épp a Benji felől merül fel a kérdés, hogy vajon női előadóként áll-e rendelkezésre olyan popzenei nyelv, amin keresztül a kapuzárás feldolgozható lenne. Hisz nem épp arról szól a Voyager, nem annak a vállalása, hogy a nőknek a popzenében örökké fiatalnak kell maradniuk?

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.