Lemez

Jenny Lewis: The Voyager

  • Lang Ádám
  • 2014. szeptember 7.

Zene

Még egy nő gyerek nélkül, ez minden, amit látok, ha magamra nézek – énekli Jenny Lewis harmadik szólólemezén, ami négy év után az első anyag az amerikai alt-country énekesnőtől. Közben pedig byrdsösen csilingelő popzene szól – talán a legragadósabb, amit Lewis valaha készített. Miután 2011-ben feloszlott zenekara, a Rilo Kiley, meglehetősen rossz passzba került – ma­gánéleti problémák is nehezítették a dolgát: elmondása szerint a lemezt egy ötnapos álmatlansági időszak ihlette – ennek ellenére a Voyager korántsem depresszív, sokkal inkább olyan, mint egy felvillanyozó terápia.

Az idén 38. életévét betöltő énekesnő ugyanis azt a kulturális gyógymódot választotta, hogy finom humorral és a napfényes kaliforniai popzenei hagyományt megidézve amolyan utazóként tekint végig eddigi életén, kapcsolatain. Ha nem figyelünk oda a szövegekre, a Ryan Adams és Beck segítségével felvett album simán tűnhet csajos tinipop/rock lemeznek. A legtöbb dal ugyanis annyira könnyed, gáncstalan, idilli, hogy nehéz elhinni: keserű időszak gyümölcsei. Ebben a paradoxonban, ebben az életigenlő popzenei optimizmusban rejlik a lemez katartikus ereje.

A Voyager így a Sun Kil Moon hasonlóan múltban kalandozó idei lemeze, a Benji női párja lesz. És épp a Benji felől merül fel a kérdés, hogy vajon női előadóként áll-e rendelkezésre olyan popzenei nyelv, amin keresztül a kapuzárás feldolgozható lenne. Hisz nem épp arról szól a Voyager, nem annak a vállalása, hogy a nőknek a popzenében örökké fiatalnak kell maradniuk?

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."