Lemez

Jenny Lewis: The Voyager

  • Lang Ádám
  • 2014. szeptember 7.

Zene

Még egy nő gyerek nélkül, ez minden, amit látok, ha magamra nézek – énekli Jenny Lewis harmadik szólólemezén, ami négy év után az első anyag az amerikai alt-country énekesnőtől. Közben pedig byrdsösen csilingelő popzene szól – talán a legragadósabb, amit Lewis valaha készített. Miután 2011-ben feloszlott zenekara, a Rilo Kiley, meglehetősen rossz passzba került – ma­gánéleti problémák is nehezítették a dolgát: elmondása szerint a lemezt egy ötnapos álmatlansági időszak ihlette – ennek ellenére a Voyager korántsem depresszív, sokkal inkább olyan, mint egy felvillanyozó terápia.

Az idén 38. életévét betöltő énekesnő ugyanis azt a kulturális gyógymódot választotta, hogy finom humorral és a napfényes kaliforniai popzenei hagyományt megidézve amolyan utazóként tekint végig eddigi életén, kapcsolatain. Ha nem figyelünk oda a szövegekre, a Ryan Adams és Beck segítségével felvett album simán tűnhet csajos tinipop/rock lemeznek. A legtöbb dal ugyanis annyira könnyed, gáncstalan, idilli, hogy nehéz elhinni: keserű időszak gyümölcsei. Ebben a paradoxonban, ebben az életigenlő popzenei optimizmusban rejlik a lemez katartikus ereje.

A Voyager így a Sun Kil Moon hasonlóan múltban kalandozó idei lemeze, a Benji női párja lesz. És épp a Benji felől merül fel a kérdés, hogy vajon női előadóként áll-e rendelkezésre olyan popzenei nyelv, amin keresztül a kapuzárás feldolgozható lenne. Hisz nem épp arról szól a Voyager, nem annak a vállalása, hogy a nőknek a popzenében örökké fiatalnak kell maradniuk?

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.