Lemez

Jenny Lewis: The Voyager

  • Lang Ádám
  • 2014. szeptember 7.

Zene

Még egy nő gyerek nélkül, ez minden, amit látok, ha magamra nézek – énekli Jenny Lewis harmadik szólólemezén, ami négy év után az első anyag az amerikai alt-country énekesnőtől. Közben pedig byrdsösen csilingelő popzene szól – talán a legragadósabb, amit Lewis valaha készített. Miután 2011-ben feloszlott zenekara, a Rilo Kiley, meglehetősen rossz passzba került – ma­gánéleti problémák is nehezítették a dolgát: elmondása szerint a lemezt egy ötnapos álmatlansági időszak ihlette – ennek ellenére a Voyager korántsem depresszív, sokkal inkább olyan, mint egy felvillanyozó terápia.

Az idén 38. életévét betöltő énekesnő ugyanis azt a kulturális gyógymódot választotta, hogy finom humorral és a napfényes kaliforniai popzenei hagyományt megidézve amolyan utazóként tekint végig eddigi életén, kapcsolatain. Ha nem figyelünk oda a szövegekre, a Ryan Adams és Beck segítségével felvett album simán tűnhet csajos tinipop/rock lemeznek. A legtöbb dal ugyanis annyira könnyed, gáncstalan, idilli, hogy nehéz elhinni: keserű időszak gyümölcsei. Ebben a paradoxonban, ebben az életigenlő popzenei optimizmusban rejlik a lemez katartikus ereje.

A Voyager így a Sun Kil Moon hasonlóan múltban kalandozó idei lemeze, a Benji női párja lesz. És épp a Benji felől merül fel a kérdés, hogy vajon női előadóként áll-e rendelkezésre olyan popzenei nyelv, amin keresztül a kapuzárás feldolgozható lenne. Hisz nem épp arról szól a Voyager, nem annak a vállalása, hogy a nőknek a popzenében örökké fiatalnak kell maradniuk?

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.