mi a kotta?

Jókai elénekelné

  • mi a kotta
  • 2017. április 23.

Zene

„Kedves Barátom, itt küldöm az első felvonást, hamarosan követi a többi. Nagyon jó zenei motívumokat tudnék szállítani, mint például az igazi nagyidai cigány gyászdalt: »Fáró hesz kherda csina phengojesz!« Csak nem ismerem a kottát, és senkivel sem tudok róla értekezni (nem is tenném szívesen), de a komponistának magának elénekelném, és más magyar meg cigány mondókákat, amit nagyon jól fel tudna használni, aztán a dalok, amiket tarsolyomban tartok, legalább hatvanévesek, és ma teljesen ismeretlenek; ezért személyesen kellene Pestre jönnie és kottapapírral felszerelve engem meglátogatnia; valami mást nem tudok kitalálni.” A múlt héten csupán kutyafuttában említettük A cigánybáró pénteki premierjét (Erkel Színház, március 24., hat óra), így most még idelophatjuk ajánlónk elejére a Strauss-nagy­operett történetét szolgáltató Jókai Mór meghatóan kollegiális levelét, melyben Ignaz Schnitzer librettistának és általa Johann Straussnak kínálta fel zenei segítségét, ahogyan utóbb aztán valóban jól hasznosítható jelmeztanácsokkal is szolgált a bécsi ősbemutató megalkotói számára.

De most már hagyjuk végképp magunk mögött e rovatban Jókai és Strauss közös operettjét, hogy a New York-i Filharmonikusok keddi koncertjét ajánljuk, amely az együttes időrendben nyolcadik budapesti fellépése lesz (Nemzeti Hangversenyterem, március 28., fél nyolc). Karmesterként, akárcsak a legutóbbi magyarországi vendégjátékukon, most is Alan Gilbert vonul majd a pódiumra, akinek ez az utolsó szezonja a New York-i Filharmonikusok élén. Gustav Mahler 4. szimfóniája mellett a múlt héten már úgyszintén emlegetett Bartók-kompozíció, a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára hangzik fel. Vagyis két olyan zeneszerző egy-egy alkotása szerepel majd a programon, akivel annak idején tettleg együtt dolgozott a zenekar: Mahler 1909 és 1911 között irányította a filharmonikusok működését, Bartók Béla (és második felesége, Pásztory Ditta) pedig 1943 januárjában koncertezett együtt velük a Carnegie Hallban.

Bartók-darabokat ezekben a napokban természetesen más koncerteken is hallhatunk. Így például az Óbudai Danubia Zenekar „Európa” alcímű koncertjét A csodálatos mandarin szvit fogja indítani (Zeneakadémia, március 30., fél nyolc), míglen Várjon Dénes és Várdai István közös kamarázásán pedig az 1. rapszódia kerül majd a hallgatók elé, két 1815-ös Beethoven-opus, a 4. és 5. cselló-zongora szonáta nyomában (Rádió Márványterme, március 28., hét óra).

Egy magyar rapszódiát a Budapesti Fesztiválzenekar két esedékes bérleti hangversenyén is el fognak játszani a muzsikusok, csakhogy nem Bartók, hanem Liszt Ferenc életművéből: az 1. magyar rapszódiát (Nemzeti Hangversenyterem, március 29. és 30., háromnegyed nyolc). Fischer Ivánék koncert­jein ennek megszólaltatása után Liszt A-dúr zongoraversenye kerül majd sorra, Dejan Lazić (képünkön) szólójával, hogy a második részt aztán teljes egészében Elvis Presley koncertjeinek hajdani nyitózenéje, vagyis Richard Strauss Imígyen szóla Zarathustrája töltse ki.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.