mi a kotta?

Jókai elénekelné

  • mi a kotta
  • 2017. április 23.

Zene

„Kedves Barátom, itt küldöm az első felvonást, hamarosan követi a többi. Nagyon jó zenei motívumokat tudnék szállítani, mint például az igazi nagyidai cigány gyászdalt: »Fáró hesz kherda csina phengojesz!« Csak nem ismerem a kottát, és senkivel sem tudok róla értekezni (nem is tenném szívesen), de a komponistának magának elénekelném, és más magyar meg cigány mondókákat, amit nagyon jól fel tudna használni, aztán a dalok, amiket tarsolyomban tartok, legalább hatvanévesek, és ma teljesen ismeretlenek; ezért személyesen kellene Pestre jönnie és kottapapírral felszerelve engem meglátogatnia; valami mást nem tudok kitalálni.” A múlt héten csupán kutyafuttában említettük A cigánybáró pénteki premierjét (Erkel Színház, március 24., hat óra), így most még idelophatjuk ajánlónk elejére a Strauss-nagy­operett történetét szolgáltató Jókai Mór meghatóan kollegiális levelét, melyben Ignaz Schnitzer librettistának és általa Johann Straussnak kínálta fel zenei segítségét, ahogyan utóbb aztán valóban jól hasznosítható jelmeztanácsokkal is szolgált a bécsi ősbemutató megalkotói számára.

De most már hagyjuk végképp magunk mögött e rovatban Jókai és Strauss közös operettjét, hogy a New York-i Filharmonikusok keddi koncertjét ajánljuk, amely az együttes időrendben nyolcadik budapesti fellépése lesz (Nemzeti Hangversenyterem, március 28., fél nyolc). Karmesterként, akárcsak a legutóbbi magyarországi vendégjátékukon, most is Alan Gilbert vonul majd a pódiumra, akinek ez az utolsó szezonja a New York-i Filharmonikusok élén. Gustav Mahler 4. szimfóniája mellett a múlt héten már úgyszintén emlegetett Bartók-kompozíció, a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára hangzik fel. Vagyis két olyan zeneszerző egy-egy alkotása szerepel majd a programon, akivel annak idején tettleg együtt dolgozott a zenekar: Mahler 1909 és 1911 között irányította a filharmonikusok működését, Bartók Béla (és második felesége, Pásztory Ditta) pedig 1943 januárjában koncertezett együtt velük a Carnegie Hallban.

Bartók-darabokat ezekben a napokban természetesen más koncerteken is hallhatunk. Így például az Óbudai Danubia Zenekar „Európa” alcímű koncertjét A csodálatos mandarin szvit fogja indítani (Zeneakadémia, március 30., fél nyolc), míglen Várjon Dénes és Várdai István közös kamarázásán pedig az 1. rapszódia kerül majd a hallgatók elé, két 1815-ös Beethoven-opus, a 4. és 5. cselló-zongora szonáta nyomában (Rádió Márványterme, március 28., hét óra).

Egy magyar rapszódiát a Budapesti Fesztiválzenekar két esedékes bérleti hangversenyén is el fognak játszani a muzsikusok, csakhogy nem Bartók, hanem Liszt Ferenc életművéből: az 1. magyar rapszódiát (Nemzeti Hangversenyterem, március 29. és 30., háromnegyed nyolc). Fischer Ivánék koncert­jein ennek megszólaltatása után Liszt A-dúr zongoraversenye kerül majd sorra, Dejan Lazić (képünkön) szólójával, hogy a második részt aztán teljes egészében Elvis Presley koncertjeinek hajdani nyitózenéje, vagyis Richard Strauss Imígyen szóla Zarathustrája töltse ki.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.