mi a kotta?

Jókai elénekelné

  • mi a kotta
  • 2017. április 23.

Zene

„Kedves Barátom, itt küldöm az első felvonást, hamarosan követi a többi. Nagyon jó zenei motívumokat tudnék szállítani, mint például az igazi nagyidai cigány gyászdalt: »Fáró hesz kherda csina phengojesz!« Csak nem ismerem a kottát, és senkivel sem tudok róla értekezni (nem is tenném szívesen), de a komponistának magának elénekelném, és más magyar meg cigány mondókákat, amit nagyon jól fel tudna használni, aztán a dalok, amiket tarsolyomban tartok, legalább hatvanévesek, és ma teljesen ismeretlenek; ezért személyesen kellene Pestre jönnie és kottapapírral felszerelve engem meglátogatnia; valami mást nem tudok kitalálni.” A múlt héten csupán kutyafuttában említettük A cigánybáró pénteki premierjét (Erkel Színház, március 24., hat óra), így most még idelophatjuk ajánlónk elejére a Strauss-nagy­operett történetét szolgáltató Jókai Mór meghatóan kollegiális levelét, melyben Ignaz Schnitzer librettistának és általa Johann Straussnak kínálta fel zenei segítségét, ahogyan utóbb aztán valóban jól hasznosítható jelmeztanácsokkal is szolgált a bécsi ősbemutató megalkotói számára.

De most már hagyjuk végképp magunk mögött e rovatban Jókai és Strauss közös operettjét, hogy a New York-i Filharmonikusok keddi koncertjét ajánljuk, amely az együttes időrendben nyolcadik budapesti fellépése lesz (Nemzeti Hangversenyterem, március 28., fél nyolc). Karmesterként, akárcsak a legutóbbi magyarországi vendégjátékukon, most is Alan Gilbert vonul majd a pódiumra, akinek ez az utolsó szezonja a New York-i Filharmonikusok élén. Gustav Mahler 4. szimfóniája mellett a múlt héten már úgyszintén emlegetett Bartók-kompozíció, a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára hangzik fel. Vagyis két olyan zeneszerző egy-egy alkotása szerepel majd a programon, akivel annak idején tettleg együtt dolgozott a zenekar: Mahler 1909 és 1911 között irányította a filharmonikusok működését, Bartók Béla (és második felesége, Pásztory Ditta) pedig 1943 januárjában koncertezett együtt velük a Carnegie Hallban.

Bartók-darabokat ezekben a napokban természetesen más koncerteken is hallhatunk. Így például az Óbudai Danubia Zenekar „Európa” alcímű koncertjét A csodálatos mandarin szvit fogja indítani (Zeneakadémia, március 30., fél nyolc), míglen Várjon Dénes és Várdai István közös kamarázásán pedig az 1. rapszódia kerül majd a hallgatók elé, két 1815-ös Beethoven-opus, a 4. és 5. cselló-zongora szonáta nyomában (Rádió Márványterme, március 28., hét óra).

Egy magyar rapszódiát a Budapesti Fesztiválzenekar két esedékes bérleti hangversenyén is el fognak játszani a muzsikusok, csakhogy nem Bartók, hanem Liszt Ferenc életművéből: az 1. magyar rapszódiát (Nemzeti Hangversenyterem, március 29. és 30., háromnegyed nyolc). Fischer Ivánék koncert­jein ennek megszólaltatása után Liszt A-dúr zongoraversenye kerül majd sorra, Dejan Lazić (képünkön) szólójával, hogy a második részt aztán teljes egészében Elvis Presley koncertjeinek hajdani nyitózenéje, vagyis Richard Strauss Imígyen szóla Zarathustrája töltse ki.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.