Lemez

The Shins: Heartworms

Zene

Az Oregon állambeli Portlandből olyan remek együttesek indultak, mint a Dandy Warhols vagy a De­cemberists, illetve olyan zenekarok tették át ide a székhelyüket, mint a Modest Mouse, a Spoon vagy a James Mercer vezette The Shins. A Sub Popot a zenei világ vérkeringésébe visszahozó első lemez (Oh, Inverted World, 2001) után költözött Mercer Új-Mexikóból Portlandbe, és egyre nagyobb sikereket ért el: 2007-ben át is igazolt a csapat egy nagy kiadóhoz, majd a tagság lecserélődött… Az egész produkció jó ideje amolyan kibővített szólóprojektnek tekinthető, feláldozható kísérő zenészekkel.

Ennek ellenére a Shins-diszkográfiában a 2012-es Port of Morrow tekinthető amolyan gyenge pontnak, a majdnem napra pontosan öt évvel később érkező Heartworms viszont ismét a régi formájában prezentálja a brandet. Mercer ezúttal olyan témákhoz nyúlt ihletért, mint a szorongás, az öregedés és a gyerekkori nosztalgia. A 46 éves
énekes-dalszerző-gitáros a nyitó Names For Yout a lányainak írta – a dalhoz készült videóklipben gördeszkázó csajok Mercer deszkás múltjára utalnak. Szintén a gyerekkorra reflektál az enyhén Syd Barrettes Fantasy Island, valamint a tiniszerelmet megidéző Rubber Ballz. Ebben a dalban, és még további kettőben is felbukkan a Be My Baby című örökzöld dobhangzása, de hát úgy látszik, legalább minden második alter-indie zenekar diszkográfiájába kell egy erőteljes Motown nyúlás. Mercer ügyesen lavíroz az organikus és az elektronikus hangzás között, a Heartworms központi darabja mégis egy többnyire akusztikus country szám, a Mildenhall, ami egy komplett utaláshalmaz. Ez is a gyerekkorba tekint vissza, és név szerint említi a mostanában visszatérő The Jesus And Mary Chaint. A frontember szerint ez az eddigi legszemélyesebb dal, amit valaha írt, és tényleg annyi mindent lehetne írni róla, hogy külön cikket érdemelne.

Columbia/Sony, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.