Lemez

The Shins: Heartworms

Zene

Az Oregon állambeli Portlandből olyan remek együttesek indultak, mint a Dandy Warhols vagy a De­cemberists, illetve olyan zenekarok tették át ide a székhelyüket, mint a Modest Mouse, a Spoon vagy a James Mercer vezette The Shins. A Sub Popot a zenei világ vérkeringésébe visszahozó első lemez (Oh, Inverted World, 2001) után költözött Mercer Új-Mexikóból Portlandbe, és egyre nagyobb sikereket ért el: 2007-ben át is igazolt a csapat egy nagy kiadóhoz, majd a tagság lecserélődött… Az egész produkció jó ideje amolyan kibővített szólóprojektnek tekinthető, feláldozható kísérő zenészekkel.

Ennek ellenére a Shins-diszkográfiában a 2012-es Port of Morrow tekinthető amolyan gyenge pontnak, a majdnem napra pontosan öt évvel később érkező Heartworms viszont ismét a régi formájában prezentálja a brandet. Mercer ezúttal olyan témákhoz nyúlt ihletért, mint a szorongás, az öregedés és a gyerekkori nosztalgia. A 46 éves
énekes-dalszerző-gitáros a nyitó Names For Yout a lányainak írta – a dalhoz készült videóklipben gördeszkázó csajok Mercer deszkás múltjára utalnak. Szintén a gyerekkorra reflektál az enyhén Syd Barrettes Fantasy Island, valamint a tiniszerelmet megidéző Rubber Ballz. Ebben a dalban, és még további kettőben is felbukkan a Be My Baby című örökzöld dobhangzása, de hát úgy látszik, legalább minden második alter-indie zenekar diszkográfiájába kell egy erőteljes Motown nyúlás. Mercer ügyesen lavíroz az organikus és az elektronikus hangzás között, a Heartworms központi darabja mégis egy többnyire akusztikus country szám, a Mildenhall, ami egy komplett utaláshalmaz. Ez is a gyerekkorba tekint vissza, és név szerint említi a mostanában visszatérő The Jesus And Mary Chaint. A frontember szerint ez az eddigi legszemélyesebb dal, amit valaha írt, és tényleg annyi mindent lehetne írni róla, hogy külön cikket érdemelne.

Columbia/Sony, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.