Lemez

The Shins: Heartworms

Zene

Az Oregon állambeli Portlandből olyan remek együttesek indultak, mint a Dandy Warhols vagy a De­cemberists, illetve olyan zenekarok tették át ide a székhelyüket, mint a Modest Mouse, a Spoon vagy a James Mercer vezette The Shins. A Sub Popot a zenei világ vérkeringésébe visszahozó első lemez (Oh, Inverted World, 2001) után költözött Mercer Új-Mexikóból Portlandbe, és egyre nagyobb sikereket ért el: 2007-ben át is igazolt a csapat egy nagy kiadóhoz, majd a tagság lecserélődött… Az egész produkció jó ideje amolyan kibővített szólóprojektnek tekinthető, feláldozható kísérő zenészekkel.

Ennek ellenére a Shins-diszkográfiában a 2012-es Port of Morrow tekinthető amolyan gyenge pontnak, a majdnem napra pontosan öt évvel később érkező Heartworms viszont ismét a régi formájában prezentálja a brandet. Mercer ezúttal olyan témákhoz nyúlt ihletért, mint a szorongás, az öregedés és a gyerekkori nosztalgia. A 46 éves
énekes-dalszerző-gitáros a nyitó Names For Yout a lányainak írta – a dalhoz készült videóklipben gördeszkázó csajok Mercer deszkás múltjára utalnak. Szintén a gyerekkorra reflektál az enyhén Syd Barrettes Fantasy Island, valamint a tiniszerelmet megidéző Rubber Ballz. Ebben a dalban, és még további kettőben is felbukkan a Be My Baby című örökzöld dobhangzása, de hát úgy látszik, legalább minden második alter-indie zenekar diszkográfiájába kell egy erőteljes Motown nyúlás. Mercer ügyesen lavíroz az organikus és az elektronikus hangzás között, a Heartworms központi darabja mégis egy többnyire akusztikus country szám, a Mildenhall, ami egy komplett utaláshalmaz. Ez is a gyerekkorba tekint vissza, és név szerint említi a mostanában visszatérő The Jesus And Mary Chaint. A frontember szerint ez az eddigi legszemélyesebb dal, amit valaha írt, és tényleg annyi mindent lehetne írni róla, hogy külön cikket érdemelne.

Columbia/Sony, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.