József Attila Színház: Koltai, Kern és a nyílászárók (A miniszter félrelép)

  • Bojtár B. Endre,Turcsányi Sándor
  • 1996. október 10.

Zene

Legalábbis szeretne. Hogy sikerül-e neki, és hogyan, illetve mibe lép bele - ahhoz kell megnézni Kernt és Koltait.

A József Attila Színház közönségének zöme vinnyogva borul jobbra-balra, és csak a szünet büfényomora akadályozza a folyamatos, héttől fél tízig tartó röhögésben.

Persze nem mindenki zöm. A nem zöm valószínűleg némi fenntartással igyekszik a színházba, és idióta faviccekre számítva, enyhén mord pofával helyezkedik el. És valóban, érkeznek is a faviccek, dögivel - de csak később, akkor is legyűrhetetlen helyzetkomikumba ágyazva, és addigra már a legintellektuálisabb rekeszizom se finnyáskodik. Kern ugyanis erősen dolgozik az elején, hogy a zöm berozsdált rekeszizmait beolajozza, és hogy a nem zöm józanságából néhány elismerő mosolyt csikarjon ki. Koltaival aztán ketten próbálják berúgni a motort, amely az első tíz perc gyúrás után bepöccen, és eszeveszett tempójú száguldásba kezd.

Ray Cooney szituációinak nagy erénye, hogy sosincs lélegzetvételnyi szünet köztük, ami alatt bárki megtippelhetné, mi következik. A szerző amúgy molnárferencesen jó színpadi érzékkel nyitogatja a három ajtót, valamint az esszenciális tolóablakot. Ez utóbbi praktikus működése teszi szükségessé például a gardróbbeli akasztott embert, a tolókocsit, meg azt, hogy Koltai tüzes szerelemben és egy szál törülközőben várassa Vándor Évát meg Schütz Ilát. Hogy valójában a tolóablak mit okoz - emlékezetkiesést, maradandó agylágyulást, vadul feltámadó szexualitást vagy 190 cm fölött az égvilágon semmit -, az rejtély. Illetve kérdés - amit Szirtes Tamás, a rutinos Ray Cooney-rendező (Ne most, drágám!, Miért nem marad reggelire?) ezúttal nagyvonalúan elfelejtett megoldani. Meg van oldva viszont minden egyéb: minden előítéletet porrá zúzva, bizony nem rossz a többi szereplő: komolyan, átéléssel és pompás ütemérzékkel játszanak (bár Kaszás Géza maszek vihogógörcsétől eltekintettünk volna). Ezenkívül nincs szirup és nem ül le a darab a második részben, sőt Koltai-Kern egyre jobban nyomja. Valamit tudnak ezek, hogy ilyen baromira élvezik.

Reuss Gabriella

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.