József Attila Színház: Koltai, Kern és a nyílászárók (A miniszter félrelép)

  • Bojtár B. Endre,Turcsányi Sándor
  • 1996. október 10.

Zene

Legalábbis szeretne. Hogy sikerül-e neki, és hogyan, illetve mibe lép bele - ahhoz kell megnézni Kernt és Koltait.

A József Attila Színház közönségének zöme vinnyogva borul jobbra-balra, és csak a szünet büfényomora akadályozza a folyamatos, héttől fél tízig tartó röhögésben.

Persze nem mindenki zöm. A nem zöm valószínűleg némi fenntartással igyekszik a színházba, és idióta faviccekre számítva, enyhén mord pofával helyezkedik el. És valóban, érkeznek is a faviccek, dögivel - de csak később, akkor is legyűrhetetlen helyzetkomikumba ágyazva, és addigra már a legintellektuálisabb rekeszizom se finnyáskodik. Kern ugyanis erősen dolgozik az elején, hogy a zöm berozsdált rekeszizmait beolajozza, és hogy a nem zöm józanságából néhány elismerő mosolyt csikarjon ki. Koltaival aztán ketten próbálják berúgni a motort, amely az első tíz perc gyúrás után bepöccen, és eszeveszett tempójú száguldásba kezd.

Ray Cooney szituációinak nagy erénye, hogy sosincs lélegzetvételnyi szünet köztük, ami alatt bárki megtippelhetné, mi következik. A szerző amúgy molnárferencesen jó színpadi érzékkel nyitogatja a három ajtót, valamint az esszenciális tolóablakot. Ez utóbbi praktikus működése teszi szükségessé például a gardróbbeli akasztott embert, a tolókocsit, meg azt, hogy Koltai tüzes szerelemben és egy szál törülközőben várassa Vándor Évát meg Schütz Ilát. Hogy valójában a tolóablak mit okoz - emlékezetkiesést, maradandó agylágyulást, vadul feltámadó szexualitást vagy 190 cm fölött az égvilágon semmit -, az rejtély. Illetve kérdés - amit Szirtes Tamás, a rutinos Ray Cooney-rendező (Ne most, drágám!, Miért nem marad reggelire?) ezúttal nagyvonalúan elfelejtett megoldani. Meg van oldva viszont minden egyéb: minden előítéletet porrá zúzva, bizony nem rossz a többi szereplő: komolyan, átéléssel és pompás ütemérzékkel játszanak (bár Kaszás Géza maszek vihogógörcsétől eltekintettünk volna). Ezenkívül nincs szirup és nem ül le a darab a második részben, sőt Koltai-Kern egyre jobban nyomja. Valamit tudnak ezek, hogy ilyen baromira élvezik.

Reuss Gabriella

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.