Lemez

Juhász Márton: Discovery

Zene

Juhász Márton Discovery című lemeze fekete-fehér waste land tájképpel igyekszik felhívni magára a figyelmet, pedig a zene ennél aligha lehetne személyesebb. Juhász dobosként annyira „beépült” a nemzetközi körforgásba, hogy pályafutását nehéz itthonról követni, e hasábokon Alan Benzie (Visszhang, 2018. június 6.) és az Euro-African Playground (Visszhang, 2015. október 22.) kapcsán volt róla szó. A Discovery a bázeli zeneakadémia ösztöndíja, egy egy­éves „edzőtábor” eredménye: vezető jazz-zenészek kiválasztott muzsikusokkal dolgoznak mesterkurzus­szinten. A majdnem ugyanezzel a zenekarral megjelent Focusyear ’18 (After This) homogénebb kicsit, azonban Juhász mostani lemezén mind a hét zenésztárs arcéle tisztán kirajzolódik: Ito Jumi egyenes éneke, Danny Ziemann basszusgitárt megszégyenítő nagybőgőhangja, Paco Andrea éneklő harsonája, Enrique Oliver átütő tenorszaxofonja, Szymon Mika sokárnyalatú elektromos gitárjátéka, Olga Konkova fejedelmien összetartó zongorázása és Sergio Wagner távoli szárnykürtje. A darabok karaktere is arra vall, hogy az oktett mind a 11 számban lényegesen eltérő dolgot akar mutatni – az első például egy a cappella prelú­dium –, ezért hajlamos vagyok nyolcszögletű idomnak látni a formációt. Csakhogy ez pontatlan hasonlat, mert az összes darabot Juhász szerezte, és dobol hozzájuk a saját témái megkövetelte választékossággal és változatossággal. Ha ez a műhelyforgács, milyen lesz a mestermunka?

Szerzői kiadás, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.