Lemez

Juhász Márton: Discovery

Zene

Juhász Márton Discovery című lemeze fekete-fehér waste land tájképpel igyekszik felhívni magára a figyelmet, pedig a zene ennél aligha lehetne személyesebb. Juhász dobosként annyira „beépült” a nemzetközi körforgásba, hogy pályafutását nehéz itthonról követni, e hasábokon Alan Benzie (Visszhang, 2018. június 6.) és az Euro-African Playground (Visszhang, 2015. október 22.) kapcsán volt róla szó. A Discovery a bázeli zeneakadémia ösztöndíja, egy egy­éves „edzőtábor” eredménye: vezető jazz-zenészek kiválasztott muzsikusokkal dolgoznak mesterkurzus­szinten. A majdnem ugyanezzel a zenekarral megjelent Focusyear ’18 (After This) homogénebb kicsit, azonban Juhász mostani lemezén mind a hét zenésztárs arcéle tisztán kirajzolódik: Ito Jumi egyenes éneke, Danny Ziemann basszusgitárt megszégyenítő nagybőgőhangja, Paco Andrea éneklő harsonája, Enrique Oliver átütő tenorszaxofonja, Szymon Mika sokárnyalatú elektromos gitárjátéka, Olga Konkova fejedelmien összetartó zongorázása és Sergio Wagner távoli szárnykürtje. A darabok karaktere is arra vall, hogy az oktett mind a 11 számban lényegesen eltérő dolgot akar mutatni – az első például egy a cappella prelú­dium –, ezért hajlamos vagyok nyolcszögletű idomnak látni a formációt. Csakhogy ez pontatlan hasonlat, mert az összes darabot Juhász szerezte, és dobol hozzájuk a saját témái megkövetelte választékossággal és változatossággal. Ha ez a műhelyforgács, milyen lesz a mestermunka?

Szerzői kiadás, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.