NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ

„Az álarc mögött a valódi érzelmek tetten érése”

Paolo Gavanelli operaénekes

Zene

A Time magazin az elmúlt harminc év legnagyobb Rigolettójának választotta az olasz baritont. A jogi tudományokból is doktorált énekes idén július 11-én lép fel a VeszprémFesten Verdi operájának címszerepében, és az amerikai René Barbera, illetve a cseh Zuzana Marková oldalán tolmácsolja az udvari bolond szerepét.

Magyar Narancs: Milyen emlékeket őriz a VeszprémFestről, eddigi magyarországi fellépéseiről?

Paolo Gavanelli: A 2005-ös VeszprémFest azért is emlékezetes, mert a rossz időjárás miatt beszorultunk egy sportcsarnokba. Ennek ellenére fantasztikus hangulatú előadást adtunk Rost Andreával, Ramón Vargasszal. Hasonlóan meghatározó élmény fűz a Szegedi Szabadtéri Játékok Nabucco előadásához és a Miskolci Operafesztivál Don Giovannijához, ahol Leporellót énekeltem. Nagy örömmel gondolok vissza Magyarországra, mert minden alkalommal értő zenészekkel dolgoztam együtt. Sajnos ez nem mindenhol természetes. Gyakran hiányzik a profizmus, sok felületességgel, rendezői értetlenséggel találkoztam a pályám során.

false

MN: Közel háromszázharmincszor énekelte Rigolettót. Milyen kihívást talál még benne?

PG: Abba a korba értem, hogy ma már megfelelő érettséget, mélységet, valódi intimitást tudok kölcsönözni a szerepeimnek. Egy baritonénekes számára fiatalon vakmerő kihívás Rigolettót énekelni, képtelenség teljes mélységében megérteni a figurát. Filozofikusabb, ha úgy tetszik, bölcsebb, lélektanilag mélyebb lett az előadásmódom az idő haladtával. Rigoletto összetettsége a sokarcúságában, a szerepváltásaiban rejlik. Alapvetően a lányához fűződő viszonya a meghatározó. Túláradó szeretetével magához akarja láncolni Gildát.

Apai érzelmei már-már betegesek, a mánia, a megszállottság, a féltékenység skáláján mozognak.

A második felvonásban a Cortigiani, vil razza dannata áriája tulajdonképpen egy nagy színpadi manifesztáció. Azért csinál jelenetet, hogy elérje a célját, a lányát elzárja a hercegtől, a külvilágtól. Különféle stratégiákkal próbálkozik a dühös felháborodástól a könyörgő megalázkodásig. Az álarc mögött a valódi érzelmek tetten érése a legizgalmasabb Verdi operájában.

MN: Miben változott a viszonya ehhez az apafigurához, aki önhibáján kívül segédkezik a lánya elrablásában?

PG: Közel a harminchoz öltöttem magamra először Rigoletto jelmezét. Fiatalon a megmutatkozás igénye, lendülete járja át az énekest, a színpadi akciók, gesztusok gyakran túlzóak. Az évek, a tapasztalatok kiérlelik az emberben a belső tartalmakat, és már kevésbé számít a látványosság. Gyakran megesik velem, hogy tudatos szándék nélkül jönnek elő gesztusok, finom rezdülések, amelyeknek csak akkor van létjogosultsága, ha egyeznek a zeneszerző szándékával. Manapság már sokkal fontosabb lett számomra a pontosság minden téren, a leírt hangjegyektől a hangsúlyokig.

MN: Renato Bruson, Leo Nucci, Giuseppe Altomare személyében komoly riválisai vannak a drámai bariton szerepkörben. A vokális adottságok mellett milyen jelentőséget tulajdonít a színpadi kifejezőerőnek?

PG: Nincs mit rivalizálni, elvégre minden művésznek más a karaktere, előadásmódja, hangszíne. Épp elég időt vesz el a saját képességeim fejlesztése, javítása, hogy estéről estére jobb legyek. Hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy az opera eredetileg zenés dráma.

A régi olasz kifejezéssel élve énekelt előadás. Idestova harminchat éve vagyok a pályán, sokféle korszakát megéltem az opera „koncepciójának”. Amikor fiatal voltam, nagyobb hangsúlyt fektettek a megfelelő hangi teljesítményre, mint az előadásmódra. Manapság van egy elképzelés az opera mozivíziójára, a minimalista, intim, belső létezés megmutatására, amivel messzemenően egyetértek.

false

MN: A verista operáktól idővel eljutott a buffo repertoárig a Don Giovannival, a Szerelmi bájitallal, a Don Pasqualéval.

PG: Nem akartam beleragadni egy adott szerepkörbe, miszerint én vagyok az a bariton, aki Rigolettót, Nabuccót, Macbethet, Simon Boccanegrát énekel. Tito Gobbi és Giuseppe Taddei nyomvonalán haladok, akik szintén váltogatták a drámai és a buffo szerepeket. Az elmúlt tíz évben ritkán találni olyan baritont, aki a kettőt párhuzamosan művelte. Mindamellett a drámai szerepek felé húz a szívem.

MN: Az utóbbi években családi okok miatt szüneteltette az éneklést, majd tanárként tért vissza.

PG: A tanítással új lehetőségek nyíltak meg előttem. A Reggio Emilia-i konzervatórium énekesnövendékeit tanítom. Remek fiatal énekesek vannak, akik követik az olasz bel canto hagyományt a drámai bariton repertoárban. Manapság nehéz hosszú karriert csinálni, minden felgyorsult, folyton valami újdonságot várnak el az énekesektől. Sok művész bizonyos kor elérése után lekerül a színpadról, az operaházak inkább a fiatalabb, de kevésbé tehetséges énekesekre tartanak igényt. A fiatalítás marketingszempontjainak esnek áldozatul adottságaik teljében lévő művészek. Fájlalom, hogy az én korosztályom ebben az új rendszerben alig hallathatja a hangját.

MN: Milyen tervei vannak?

PG: A VeszprémFest után Roberto Scandiuzzival koncertezem Spanyolországban, basszus–bariton duetteket adunk elő, ami elég ritka párosítás. Szeretném még A Nyugat lánya érett bariton szerepét, Jack Rance seriffet el­énekelni. Wagner is hiányzik a listámról, de az ő operáihoz több idő, talán több élet is kellene.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.