NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ

„Az álarc mögött a valódi érzelmek tetten érése”

Paolo Gavanelli operaénekes

Zene

A Time magazin az elmúlt harminc év legnagyobb Rigolettójának választotta az olasz baritont. A jogi tudományokból is doktorált énekes idén július 11-én lép fel a VeszprémFesten Verdi operájának címszerepében, és az amerikai René Barbera, illetve a cseh Zuzana Marková oldalán tolmácsolja az udvari bolond szerepét.

Magyar Narancs: Milyen emlékeket őriz a VeszprémFestről, eddigi magyarországi fellépéseiről?

Paolo Gavanelli: A 2005-ös VeszprémFest azért is emlékezetes, mert a rossz időjárás miatt beszorultunk egy sportcsarnokba. Ennek ellenére fantasztikus hangulatú előadást adtunk Rost Andreával, Ramón Vargasszal. Hasonlóan meghatározó élmény fűz a Szegedi Szabadtéri Játékok Nabucco előadásához és a Miskolci Operafesztivál Don Giovannijához, ahol Leporellót énekeltem. Nagy örömmel gondolok vissza Magyarországra, mert minden alkalommal értő zenészekkel dolgoztam együtt. Sajnos ez nem mindenhol természetes. Gyakran hiányzik a profizmus, sok felületességgel, rendezői értetlenséggel találkoztam a pályám során.

false

MN: Közel háromszázharmincszor énekelte Rigolettót. Milyen kihívást talál még benne?

PG: Abba a korba értem, hogy ma már megfelelő érettséget, mélységet, valódi intimitást tudok kölcsönözni a szerepeimnek. Egy baritonénekes számára fiatalon vakmerő kihívás Rigolettót énekelni, képtelenség teljes mélységében megérteni a figurát. Filozofikusabb, ha úgy tetszik, bölcsebb, lélektanilag mélyebb lett az előadásmódom az idő haladtával. Rigoletto összetettsége a sokarcúságában, a szerepváltásaiban rejlik. Alapvetően a lányához fűződő viszonya a meghatározó. Túláradó szeretetével magához akarja láncolni Gildát.

Apai érzelmei már-már betegesek, a mánia, a megszállottság, a féltékenység skáláján mozognak.

A második felvonásban a Cortigiani, vil razza dannata áriája tulajdonképpen egy nagy színpadi manifesztáció. Azért csinál jelenetet, hogy elérje a célját, a lányát elzárja a hercegtől, a külvilágtól. Különféle stratégiákkal próbálkozik a dühös felháborodástól a könyörgő megalázkodásig. Az álarc mögött a valódi érzelmek tetten érése a legizgalmasabb Verdi operájában.

MN: Miben változott a viszonya ehhez az apafigurához, aki önhibáján kívül segédkezik a lánya elrablásában?

PG: Közel a harminchoz öltöttem magamra először Rigoletto jelmezét. Fiatalon a megmutatkozás igénye, lendülete járja át az énekest, a színpadi akciók, gesztusok gyakran túlzóak. Az évek, a tapasztalatok kiérlelik az emberben a belső tartalmakat, és már kevésbé számít a látványosság. Gyakran megesik velem, hogy tudatos szándék nélkül jönnek elő gesztusok, finom rezdülések, amelyeknek csak akkor van létjogosultsága, ha egyeznek a zeneszerző szándékával. Manapság már sokkal fontosabb lett számomra a pontosság minden téren, a leírt hangjegyektől a hangsúlyokig.

MN: Renato Bruson, Leo Nucci, Giuseppe Altomare személyében komoly riválisai vannak a drámai bariton szerepkörben. A vokális adottságok mellett milyen jelentőséget tulajdonít a színpadi kifejezőerőnek?

PG: Nincs mit rivalizálni, elvégre minden művésznek más a karaktere, előadásmódja, hangszíne. Épp elég időt vesz el a saját képességeim fejlesztése, javítása, hogy estéről estére jobb legyek. Hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy az opera eredetileg zenés dráma.

A régi olasz kifejezéssel élve énekelt előadás. Idestova harminchat éve vagyok a pályán, sokféle korszakát megéltem az opera „koncepciójának”. Amikor fiatal voltam, nagyobb hangsúlyt fektettek a megfelelő hangi teljesítményre, mint az előadásmódra. Manapság van egy elképzelés az opera mozivíziójára, a minimalista, intim, belső létezés megmutatására, amivel messzemenően egyetértek.

false

MN: A verista operáktól idővel eljutott a buffo repertoárig a Don Giovannival, a Szerelmi bájitallal, a Don Pasqualéval.

PG: Nem akartam beleragadni egy adott szerepkörbe, miszerint én vagyok az a bariton, aki Rigolettót, Nabuccót, Macbethet, Simon Boccanegrát énekel. Tito Gobbi és Giuseppe Taddei nyomvonalán haladok, akik szintén váltogatták a drámai és a buffo szerepeket. Az elmúlt tíz évben ritkán találni olyan baritont, aki a kettőt párhuzamosan művelte. Mindamellett a drámai szerepek felé húz a szívem.

MN: Az utóbbi években családi okok miatt szüneteltette az éneklést, majd tanárként tért vissza.

PG: A tanítással új lehetőségek nyíltak meg előttem. A Reggio Emilia-i konzervatórium énekesnövendékeit tanítom. Remek fiatal énekesek vannak, akik követik az olasz bel canto hagyományt a drámai bariton repertoárban. Manapság nehéz hosszú karriert csinálni, minden felgyorsult, folyton valami újdonságot várnak el az énekesektől. Sok művész bizonyos kor elérése után lekerül a színpadról, az operaházak inkább a fiatalabb, de kevésbé tehetséges énekesekre tartanak igényt. A fiatalítás marketingszempontjainak esnek áldozatul adottságaik teljében lévő művészek. Fájlalom, hogy az én korosztályom ebben az új rendszerben alig hallathatja a hangját.

MN: Milyen tervei vannak?

PG: A VeszprémFest után Roberto Scandiuzzival koncertezem Spanyolországban, basszus–bariton duetteket adunk elő, ami elég ritka párosítás. Szeretném még A Nyugat lánya érett bariton szerepét, Jack Rance seriffet el­énekelni. Wagner is hiányzik a listámról, de az ő operáihoz több idő, talán több élet is kellene.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.