Jutalomjáték tangóval - Wedekind: Lulu (színház)

  • Csáki Judit
  • 2008. február 7.

Zene

Megértem, és egyet is értek azzal, hogy Eszenyi Enikő jutalomjátékot kapjon anyaszínházában, a Vígben. Kiváló színésznő, rendkívüli tehetséggel és szintén rendkívüli szakmai rutinnal bír; kivételes jelenség a színpadon. És hiteles személyiség - pokolian tud dolgozni. Elbír a hátán egy egész előadást - sokszereplőset akár. Aki színházba jár, tudja: Eszenyinek a színészet halálosan komoly játék. Eszenyire időről időre ki kell hozni egy darabot.

Megértem, és egyet is értek azzal, hogy Eszenyi Enikő jutalomjátékot kapjon anyaszínházában, a Vígben. Kiváló színésznő, rendkívüli tehetséggel és szintén rendkívüli szakmai rutinnal bír; kivételes jelenség a színpadon. És hiteles személyiség - pokolian tud dolgozni. Elbír a hátán egy egész előadást - sokszereplőset akár. Aki színházba jár, tudja: Eszenyinek a színészet halálosan komoly játék. Eszenyire időről időre ki kell hozni egy darabot.

De nem a Lulut. Wedekind különleges műve súlyban és fajsúlyban "pariban" lenne Eszenyi színészetével; de ez a hajó elment, ahogy mondani szokás. Ha Eszenyi játssza Lulut, akkor az bizony nem arról szól - illetve nem szól arról -, amiről a szerző beszél.

Lehet persze próbálkozni azzal, hogy hozzásimítják a darabot a voltaképpeni célhoz: Eszenyi Enikő egész estés szerepléséhez, amikor is az intenzív és hatásos, sokoldalú és fifikás tetszés és női-erotikus ellenállhatatlanság van a középpontban. Ehhez szükség van néhány férfira is, akik körbestatkózzák a nőt, de nem nagyon zavarnak bele az áriájába. Forgács Péter rendezésében sok minden történt ennek érdekében: Füzér Anni jellegtelen díszlete éppen úgy a színésznőt szolgálja, mint parádés és trükkös kosztümjei. Utóbbiak szabása, átlátszósága és áttetszősége, takar is-mutat is játékossága nagy műgondra vall, a színek megkomponálásáról nem is beszélve: a fekete parókához fekete dominacucc, a szőke parókához légies türkizkék költemény, a vörös parókához spanyolvörös "Carmen"-kosztüm dukál. És a férfiak rendre olvadoznak és hullanak bele a csapdába serényen: ki ártatlanul, ki bűnösen, ki bambán, ki rezignáltan.

És műgondban persze Eszenyi sem marad el: minden mozdulat, póz, nézés és hangsúly gondosan ki van találva; nincs egyetlen pillanat, amikor az alak nem hibátlan, a lábfej nem feszes. Nincs az a lelki mélypont, nincs az a szenvedés, amikor előnytelen lenne a külcsín. Eszenyi minden pillanatban keményen dolgozik az összhatáson - a sajátján, és nem a LuluénÉ Ez utóbbi ugyanis optimális esetben mintegy mellékesen, erőfeszítés nélkül születik meg, és olyan, amilyen: Lulu-azonos. Eszenyinek sikerül fiatalra játszania magát, Lulura már nem maradt művészi energia.

Wedekind ötfelvonásos darabját könyvtárnyi irodalom elemzi, Lulu figuráját is legalább egy alkönyvtárnyi. Ez a nő maga a spontaneitás. Nem a fejében, az agyában - a zsigereiben van a hódítás, a tetszés, az önimádat. Érdeklődésének nemcsak a középpontjában, hanem a perifériáján is önmaga van, a saját teste, a reflektálatlan testiség. Ez hajtja újabb és újabb hódítások felé - a férfiak, de még a nők sem jelentenek mást a számára, mint a hódítás terepét. Ettől pusztító, ettől halálos. Mert nem más, csak test; olyan test, amely az utcáról kefélte föl magát a gazdagságba, a főtanácsosi, orvosi jólétbe, ezért aztán meg tudja azt becsülni. Nem a fej, hanem a test.

Hiába könnyítették el a szöveget és a játékot, hiába a nagy rutiniék és fiatal lelkes színészek száján a Zarathustráról, Nietzschéről, festészetről, szenvedélyről szóló eszmefuttatás nagyjából úgy, mintha az aznap esti menüről társalognának - mégis túl nehéz marad a darab. Túl sok szivárog bele az előadásba ahhoz, hogy ne tűnjék fel: itt bizony nem egy erotikus cunami szalonágytúrájáról van szó, nem egy morális bűnről és bűnhődésről, melynek végén Lulu visszazuhan oda, ahonnan elindult, és ott fejezi be sajnálatosan fiatal életét. Bár Forgács Péter megejtő és pikáns szalondrámává vizezte a mesét, Eszenyi Enikő pedig körültekintően kidolgozta a femme fatale erősen sablonos alakját, mégis belezavarnak az előadásba bizonyos wedekindi mélységek; érthetetlenség és követhetetlenség formájában.

Nem derül ki például, hogyan kerül a történetbe Martha Geschwitz; mert nem derül ki, hogy az első felvonásban elkészült képnek kalandos és fontos sorsa támad. Nota bene: a Geschwitzet játszó Kiss Mari Wedekindből veszi a figurát, ezért akik ismerik a darabot, őt tartják alighanem a leghitelesebbnek, akik meg nem, azok nem is értik.

Nem derül ki az sem, hová - vagyis kihez - kerül a legvégén Lulu; de főleg az nem derül ki, hogy a majdnem minden halott férjről szép summát leakasztó nő mitől csúszott vissza az utcára. Pedig: Eszenyi ebben az utolsó felvonásban, paróka nélkül, pikánsan szakadt fekete ruhában olyan figurát játszik, amelyben a legtermészetesebben van otthon - ebben a részben csak a tangót, a táncot tudnánk feledni, amely persze ugyancsak tökéletes, de sem az előadás addigi formanyelvéhez, sem a konkrét és naturalisztikusan kidolgozott helyzethez nem illik. Eszenyihez illik.

Mennyi kínos közhely, lehasznált színpadi megoldás: a férfiúi meglöttyenéskor a festő kispricceli a tubusból a festéket; a végén a kifeszített lepedőre fröccsen majd Lulu vére, a kettő között pedig sok-sok pislogás, tipegés, affektálás és erőlködés kíséri végig dicstelen útján ezt az asszonyt, aki valamiért nem tudott felnőni, és fogalma sincsen önmagáról.

Hát becsületszóra higgyék el nekem: Wedekind műve nagyszerű dráma.

Pesti Színház, február 1.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.