kabaré - Ezen a szinten...

  • - oil -
  • 2011. május 5.

Zene

Most vagy virágzik a demokrácia, ezért nincsenek jó közéleti viccek, vagy a humor nem tud lépést tartani a kétharmados tempóval. Mindenesetre a Spinoza Házban nemrég Vékes Csaba rendezésében bemutattak egy minden hátsó szándék nélküli, valóban szórakoztató politikai kabarét.
Most vagy virágzik a demokrácia, ezért nincsenek jó közéleti viccek, vagy a humor nem tud lépést tartani a kétharmados tempóval. Mindenesetre a Spinoza Házban nemrég Vékes Csaba rendezésében bemutattak egy minden hátsó szándék nélküli, valóban szórakoztató politikai kabarét. Pici kamara-elõadás ez, amely mögött jóformán több a szerzõ, mint a szereplõ: a darabot egy fiatal csapat, a Blue Duck Arts jegyzi, amelynek tagjai közt van grafikus, színész, bölcsész és közlekedésmérnök is. A mûhelymunkában dolgozó társaság eddig fõként kisfilmeket és társadalmi célú reklámokat készített, például az elõzõ évek Bringázz a munkába! kampányának részeként. Elsõ színpadi alkotásuk figyelemre méltó munka, bár itt-ott jobban el lehetett volna simítani a többszerzõsség jegyeit.

A téma örökzöld: mutyizás, korrupció, nyalás-taposás. Egy iskolai baleset magasabb szintekre gyûrûzik: valami Pistike alatt leszakad a tornaszertártenderen nyert vadiúj kötél, aztán borul kishal, nagyhal, képviselõk, a tévéelnök, a miniszterelnök, hogy a sor végén ott subidubizzon Obama, a pápa és az ufók is. A hangulat megalapozásaként a közönség egy tagja borítékot kap, hogy hangosan nevessen, egy másik megkent "nézõ" pedig rendszeresen bekiabál, hogy õ még ilyen jó színházat sosem látott - ennek ellenére kissé lassan melegszik be az elõadás. Aztán viszont annál jobban felpörög, sorjáznak a jó poénok, mint ahogy az is hozzátartozik a mûfajhoz, hogy néha a színészek (Harmath Imre, aki Valcz Péterrel közösen a dalokat is szerezte; Jáger Szabolcs, Mészáros András, Rusznák Adrienn, Szirmai Melinda és Varga Balázs) is kis híján elröhögik magukat. Jó hírünk tehát, hogy van élet a politikai szatíra mûfajának két szélsõ pontja: Sas Józsi és a Krétakör után. És mert a társadalom lassú állat, a darab idõszerû lesz õsztõl is, amikor majd újra mûsorra kerül.

Spinoza Színház, április 28.

****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.