koncert - Peter Brötzmann Chicago Tentet +1

  • - kyt -
  • 2011. május 5.

Zene

Nem is tudom, volt-e már egyszerre, együtt Budapesten ennyi nagysága a szabad, improvizatív, avantgárd zenének. Brötzmann eddig kisebb formációkkal járt itt.
Nem is tudom, volt-e már egyszerre, együtt Budapesten ennyi nagysága a szabad, improvizatív, avantgárd zenének. Brötzmann eddig kisebb formációkkal járt itt. Némi meglepetést keltett, hogy a viszonylag korainak számító kezdési idõponthoz aggályosan tartotta magát a zenekar - le is maradtunk sokan a program elejérõl, így aztán nem tudok beszámolni azokról a minden bizonnyal lenyûgözõ pillanatokról, amikor kibontakozott a semmibõl valami ott, helyben formálódó nagyszerûség, mint amikor egy fárasztó, de utóbb majd emlékezetessé váló túra kezdetén felérkezik az ember az elsõ kilátópontig.

Érkezésünk idején az avantgárd improvizációs zene hetvenéves hatalmassága éppen szopránszaxofonját gyötörte dühödten és fáradhatatlanul, hogy hangokon túli sikkanásokat és fuvallamokat adjon ki magából, s ugyanezt tette zsebtrombitájával a nála is idõsebb Joe McPhee, a free dzsessz-élcsoport szintén örökös tagja, aki aztán inkább csak passzív derûjével támogatta az összjátékot. Ken Vandermark viszont szaxofonnal és klarinéttal is megmutatta magát. A kíméletlen recsegés-ropogástól a fanyar disszonanciákon keresztül a már-már elmélázó futamokig váltakozó eszközökkel késztette intenzív hánykolódásra az együttes az egybegyûltek kedélyállapotát. Mats Gustafsson egy vad érdességében is lírai, ingerülten panaszos baritonszaxofon-szólóval tûnt ki, a csellista Fred Lonberg-Holm pedig Brötzmann tárogatójátékával bocsátkozott szinte mélabús párbeszédbe, miután kiverekedte magát az elektronikus torzítások önmaga telepítette aknamezejérõl. Paal Nilssen-Love lábcinnel hívta elmélyült dialógusra dobostársát, Michael Zerangot, amikor pedig az összes hangszer egyszerre szólt, érteni lehetett, mi az, hogy teremtés, mi az, amikor a káosz rendszerré nemesedik. Kissé meg is bántódtunk, amikor nem egészen másfél óra után véget ért a koncert.

A38, április 30.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.