koncert - Peter Brötzmann Chicago Tentet +1

  • - kyt -
  • 2011. május 5.

Zene

Nem is tudom, volt-e már egyszerre, együtt Budapesten ennyi nagysága a szabad, improvizatív, avantgárd zenének. Brötzmann eddig kisebb formációkkal járt itt.
Nem is tudom, volt-e már egyszerre, együtt Budapesten ennyi nagysága a szabad, improvizatív, avantgárd zenének. Brötzmann eddig kisebb formációkkal járt itt. Némi meglepetést keltett, hogy a viszonylag korainak számító kezdési idõponthoz aggályosan tartotta magát a zenekar - le is maradtunk sokan a program elejérõl, így aztán nem tudok beszámolni azokról a minden bizonnyal lenyûgözõ pillanatokról, amikor kibontakozott a semmibõl valami ott, helyben formálódó nagyszerûség, mint amikor egy fárasztó, de utóbb majd emlékezetessé váló túra kezdetén felérkezik az ember az elsõ kilátópontig.

Érkezésünk idején az avantgárd improvizációs zene hetvenéves hatalmassága éppen szopránszaxofonját gyötörte dühödten és fáradhatatlanul, hogy hangokon túli sikkanásokat és fuvallamokat adjon ki magából, s ugyanezt tette zsebtrombitájával a nála is idõsebb Joe McPhee, a free dzsessz-élcsoport szintén örökös tagja, aki aztán inkább csak passzív derûjével támogatta az összjátékot. Ken Vandermark viszont szaxofonnal és klarinéttal is megmutatta magát. A kíméletlen recsegés-ropogástól a fanyar disszonanciákon keresztül a már-már elmélázó futamokig váltakozó eszközökkel késztette intenzív hánykolódásra az együttes az egybegyûltek kedélyállapotát. Mats Gustafsson egy vad érdességében is lírai, ingerülten panaszos baritonszaxofon-szólóval tûnt ki, a csellista Fred Lonberg-Holm pedig Brötzmann tárogatójátékával bocsátkozott szinte mélabús párbeszédbe, miután kiverekedte magát az elektronikus torzítások önmaga telepítette aknamezejérõl. Paal Nilssen-Love lábcinnel hívta elmélyült dialógusra dobostársát, Michael Zerangot, amikor pedig az összes hangszer egyszerre szólt, érteni lehetett, mi az, hogy teremtés, mi az, amikor a káosz rendszerré nemesedik. Kissé meg is bántódtunk, amikor nem egészen másfél óra után véget ért a koncert.

A38, április 30.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.