Lemez

Kamasi Washington: Heaven and Earth

  • - minek -
  • 2018. augusztus 19.

Zene

A kiváló jazzszaxofonos, korábban Kendrick Lamar és Flying Lotus alkotótársa már három éve is egy olyan tripla (háromórás!) albumot tett le az asztalra (The Epic), hogy az szinte beszakadt alatta. A tavalyi Harmony of Difference mini LP-t nem számítva a Heaven and Earth a második dobása, ami egy dupla konceptlemez (némi késéssel kijött egy kísérő EP is, The Choice néven). Az első lemez talán a földhözragadtabb zenéket rejtené (az első kompozíció, a Fists of Fury, a Tomboló ököl című Bruce Lee-film egyik témájának feldolgozása), de meghallgatva a finoman kibontott, virtuóz módon felépített témákat, nyilvánvaló, hogy már ekkor is inkább valami magasabb, transzcendensebb dimenzióban járunk. Washington és nagy számban közreműködő zenésztársai elképesztő ügyességgel és invencióval bírják szóra a jazzhagyományt: az évtizedeken átívelő kaland a jelenben ér véget, elvégre bármit csinál a szerzőként, előadóként és zenekarvezetőként is nagyszerű Washington, az itt és most érvényes. A lemezanyag második része (The Heaven) a szerző bevallása szerint arról a világról szól, amit önmagában lát – és ezt jó adag kozmikus jazz, a múltból a jövőbe mutató funk/soul, evőkanálnyi afrofuturizmus és brazil–karibi–latin ritmusok kíséretében prezentálja. Fúzió a legjobb értelemben, hiszen mindezt tökéletesen asszimilálja saját világába; így lesz zenéjéből egyszerre manifesztum és poé­zis, miközben a befogadó számára mindez merő érzéki gyönyör.

Young Turks, 2018


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.