Lemez

Kamasi Washington: Heaven and Earth

  • - minek -
  • 2018. augusztus 19.

Zene

A kiváló jazzszaxofonos, korábban Kendrick Lamar és Flying Lotus alkotótársa már három éve is egy olyan tripla (háromórás!) albumot tett le az asztalra (The Epic), hogy az szinte beszakadt alatta. A tavalyi Harmony of Difference mini LP-t nem számítva a Heaven and Earth a második dobása, ami egy dupla konceptlemez (némi késéssel kijött egy kísérő EP is, The Choice néven). Az első lemez talán a földhözragadtabb zenéket rejtené (az első kompozíció, a Fists of Fury, a Tomboló ököl című Bruce Lee-film egyik témájának feldolgozása), de meghallgatva a finoman kibontott, virtuóz módon felépített témákat, nyilvánvaló, hogy már ekkor is inkább valami magasabb, transzcendensebb dimenzióban járunk. Washington és nagy számban közreműködő zenésztársai elképesztő ügyességgel és invencióval bírják szóra a jazzhagyományt: az évtizedeken átívelő kaland a jelenben ér véget, elvégre bármit csinál a szerzőként, előadóként és zenekarvezetőként is nagyszerű Washington, az itt és most érvényes. A lemezanyag második része (The Heaven) a szerző bevallása szerint arról a világról szól, amit önmagában lát – és ezt jó adag kozmikus jazz, a múltból a jövőbe mutató funk/soul, evőkanálnyi afrofuturizmus és brazil–karibi–latin ritmusok kíséretében prezentálja. Fúzió a legjobb értelemben, hiszen mindezt tökéletesen asszimilálja saját világába; így lesz zenéjéből egyszerre manifesztum és poé­zis, miközben a befogadó számára mindez merő érzéki gyönyör.

Young Turks, 2018


Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.