Lemez

Kamasi Washington: Heaven and Earth

  • - minek -
  • 2018. augusztus 19.

Zene

A kiváló jazzszaxofonos, korábban Kendrick Lamar és Flying Lotus alkotótársa már három éve is egy olyan tripla (háromórás!) albumot tett le az asztalra (The Epic), hogy az szinte beszakadt alatta. A tavalyi Harmony of Difference mini LP-t nem számítva a Heaven and Earth a második dobása, ami egy dupla konceptlemez (némi késéssel kijött egy kísérő EP is, The Choice néven). Az első lemez talán a földhözragadtabb zenéket rejtené (az első kompozíció, a Fists of Fury, a Tomboló ököl című Bruce Lee-film egyik témájának feldolgozása), de meghallgatva a finoman kibontott, virtuóz módon felépített témákat, nyilvánvaló, hogy már ekkor is inkább valami magasabb, transzcendensebb dimenzióban járunk. Washington és nagy számban közreműködő zenésztársai elképesztő ügyességgel és invencióval bírják szóra a jazzhagyományt: az évtizedeken átívelő kaland a jelenben ér véget, elvégre bármit csinál a szerzőként, előadóként és zenekarvezetőként is nagyszerű Washington, az itt és most érvényes. A lemezanyag második része (The Heaven) a szerző bevallása szerint arról a világról szól, amit önmagában lát – és ezt jó adag kozmikus jazz, a múltból a jövőbe mutató funk/soul, evőkanálnyi afrofuturizmus és brazil–karibi–latin ritmusok kíséretében prezentálja. Fúzió a legjobb értelemben, hiszen mindezt tökéletesen asszimilálja saját világába; így lesz zenéjéből egyszerre manifesztum és poé­zis, miközben a befogadó számára mindez merő érzéki gyönyör.

Young Turks, 2018


Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.