Kamaszkúra - Divat és fogyasztás

  • - köves -
  • 2005. augusztus 18.

Zene

Békés ország a Sziget, olyan állam az államban-féle képződmény, ahol jobb a lángos, mint a Vatikánban, de jobban is őrzik, mint a pápai étkezőt.

Békés ország a Sziget, olyan állam az államban-féle képződmény, ahol jobb a lángos, mint a Vatikánban, de jobban is őrzik, mint a pápai étkezőt. A Sziget a népek és flekkenek nagy olvasztótégelye, a Star Wars kocsmájára jellemző sokszínűséggel és egy alternatív bevásárlóközpont bőséges választékával.

A Szigetre azért jár az ember, legyen magyar, holland vagy francia, hogy kikúrálja civilizációs betegségeit, és helyettük másféle, izgalmasabb kórokat szedjen össze. A Szigeten gyorsan és fájdalommentesen megy például a kamaszodás, ennyi önfeledten vízipisztolyozó reklámszakembert is csak errefelé látni a térségben.

A Szigeten sokféleképpen meg lehet állítani az időt, az idei rendezvényen például feltűnően sokan kísérleteztek papírral és zsírkrétával, a keményebb anyaggal élők pedig a gyurmától sem riadtak vissza, csakhogy kilépjenek a mátrixból. Azok sem maradtak segítség nélkül, akik az öngyógyítás helyett külső szakértő bevonásával kívánták rendezni elintézetlen ügyeiket: sokan a Szigetre kirendelt rabbi tízforintos tanácsáért álltak sorba, mások a krisnásoknál keresték lelki békéjüket, s szép számmal akadtak olyanok is, akik a megvilágosodás reményében akár egy ágyúcsőből is boldogan kilövették volna magukat, a megfelelő technikai háttér (ágyú) híján azonban be kellett érniük a bunjee jumpinggal.

A közönség hálás, s persze nemcsak a vesztőhelyek kecsegtetően magas száma miatt, hanem úgy általában mindenért. Ha azt írják (és persze miért ne írnák), hogy 100 forint a meglepetés, az öröm, hogy újból valami értelmetlenségre adhatjuk ki a pénzünket, minden józan ellenkezésnél erősebb. Ugyanezt a kellemes kényszert érezzük a bazársor legtöbb standjánál: úgy kell a Gelka-póló, mintha csakis nekünk és éppen ezekben a percekben találták volna fel a retrodivatot, és félóránként rohannánk a Túró Rudi-automatához, csakhogy gombnyomásra adózhassunk édesszájú infantilizmusunknak. Ha pénzköltésről van szó, nem szeretjük vesztegetni az időnket, s már vonulunk is a megszokott szertartásossággal kedvenc cédédílerünkhöz, a jól bejáratott és a pénztárcákra mindig veszélyes second-hand standnak azonban csak a hűlt helyét találjuk. Hasonlóan eredménytelenül járunk a lassan városi legendává váló olcsó Converse cipővel is, a szigettárgyak körében viszont újdonságnak számítanak az antiallergén fotelek, huppok és jumbok, melyeknek igen szép piaca van kialakulóban a Szigeten, ahol a szabad elfekvőhelyek az idő előrehaladtával ugyancsak felértékelődnek. Mint kiderül, az alvás is lehet divat: aludhatsz lemezboltban puffon, CD-állványok között, Beach-partihoz ácsolt oázisok teraszán nyugágyban, meg egyáltalán bárhol, ahol a szigeti kishalál leterít.

Nekünk persze nem kell a kommersz, s idén is a titkos slágertermék után szimatolunk. A hajtóvadászat a Che Guevera feliratú pólók és Korn-kitűzők sűrűjén keresztül vezet, ezúttal azonban nyoma sincs az olyan delikát apróságoknak, mint amilyen tavaly például a csuklószorító mintájára készült halálfejes ujjszorító volt. Csalódottságunkat gyors kürtőskalács-bevitellel és a minden sarkon meghirdetett engedmények tanulmányozásával enyhítjük. Akárhová nézünk, olybá tűnik, akcióból van az egész világ. Kénytelen-kelletlen belenyugszunk, hogy itt és most nem tehetünk mást, csakis nyerhetünk. Bankkártyavásárlás esetén koktélt, castingon tévészereplést, sorsoláson repülőutat. Bár nagy az egymásra licitálás, a legszimpatikusabb ajánlattal mégsem valamelyik repülő-, tévé- vagy telefontársaságnak, hanem annak a bodegának sikerült előrukkolnia, melynek marketingesei az "egyet fizet, egyet kap" felszólítással lepték meg a gyanútlan vásárlókat.

Az 1 persze nem a Sziget száma, itt valahogy mindenből és mindenkiből legalább kettő van. Kolbászosból legalább akkora a választék, mint régi ismerősből, legalábbis azokból az ismerőseinkre megszólalásig hasonlító arcokból, akikre a felismerés örömével kapjuk fel a fejünket, majd ugyanezzel a mozdulattal már nézünk is félre nagy zavartan, amikor kiderül, hogy ismét csak egy hasonmással akadtunk össze. A barkók és napszemüvegek takarásában keserves dolog a tájékozódás: nem kell ahhoz különösebb alkoholos befolyásoltság, hogy szentül higgyük: ugyanazzal az osztálytársunkkal futottunk össze, akivel két perce is szembetalálkoztunk. Még mindig az a legbiztosabb, ha a pólók alapján tájékozódunk, a Sziget szigorú dresszkódja szerint amúgy is az vagy, ami a t-shirt-ödre írva vagyon. Az idő múlásával szinte már személyes ismerősünkként üdvözöljük a Don't Interrupt Me While I'm Ignoring You és a Masturbating is not a Crime üzenet büszke hirdetőit, s lassan megtanulunk különbséget tenni a feltűnő piercingek és melltartók viselői között is. A hangulat egyre bajtársiasabb: a kiszolgálók bizalmasan kacsintanak, ha a szájuk íze szerinti száraz vöröset kérjük, a koktélospult királyai pedig kísérőként a kolléganőjüket is felajánlják. Az egyre általánosabb oldottság a Sziget határain túlra is átterjed: mint valami kedélyes csendéletben, a városba vezető HÉV-vonalon békésen zötykölődnek egymás mellett a jóllakott APEH-ellenőrök és a hátrazselézett hajú rockabillyrajongók. Utóbbiak közül is egy önjelölt Kabos-imitátor tűnik ki magánszámával, mellyel - különösen a kötelező "hagymát hagymával" strófánál - az idősebb utasok kö-rében is komoly elismerést arat. Lassan mi is szedjük a sátorfánkat: elhaladunk még egyszer utoljára a "Piára gyűjtünk" ötnyelvű transzparense előtt vidáman kéregetők sorfalánál, és barátkozunk a gondolattal, hogy hamarosan vissza kell szoknunk a civilizáció szomorú egyhangúságához és fülsértő csöndjéhez.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.