mi a kotta?

Kapcáskodnak

  • mi a kotta
  • 2021. augusztus 18.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/33. hétre

„Nem tartozom azok közé, kikben az öntudat szerfelett fel van csigázva, – kik magukat túlbecsülik, éppen nem, de annyit tisztán érzek s öntudatosan ki is merem mondani, hogy aránylag több bennem a készség, akarat és hivatás, mintsem az itt nyújtott létező alkalom azokat alkalmazhatni, érvényesíthetni! Sok itt a baj, Uram, mindenben, nagyon is sok! Egyik nagy kalamitásunk a szövegek hiánya. Költőink tehetségesebb része nem szeret librettók készítésével foglalkozni, – a többi meg nem tud hozzá (…). Szegényül vagyunk, Uram, e részben! de azért mégis megvan mellette a sok tarka praetensio, kivált a praepotens irkászsereg részéről, kik szakavatott kompetens kritikusoknak, műbíráknak és a közvélemény képviselőinek szeretik magukat elneveztetni, de azért soha egy talpraesett jó ötlettel, tanáccsal vagy okos észrevétellel az ügy előmozdításához nem járulnak, hanem igenis hatnak ellenkezőleg, kapcáskodnak, hívatlanul beleavatkoznak mindenbe, még a leg­privátabb viszonyokba is, csinálnak izgágát, bajt, botrányt, s mindezt nem a művészet érdekében, hanem saját személyeskedésből, aljas egoizmusból.”

Így panaszkodott egy 1863-as levelében a librettistákra és az egyéb tollforgatókra Erkel Ferenc, méghozzá a Párizsban élő 1849-es miniszterelnökhöz, Szemere Bertalanhoz intézve e sorokat. Jóllehet, kettejük közül bizonyosan Szemerének lett volna több és nagyobb oka a panaszra, úgy is mint a társaitól elidegenedett, császári és királyi emigránsnak, mint bukott borkereskedőnek és mint az elmeháborodás peremén éppen átbillenő sorsüldözöttnek. Ezzel szemben Erkel nem sokkal volt túl a Bánk bán diadalán, amely mindmáig „a” magyar nemzeti operának számít – igaz, korántsem egyetlen műalakban. Magyarország királynét gyilkoló nagyurával az új kenyér ünnepén két helyen is találkozhatunk majd. Részint a Margitszigeten, ahová az idén is kitelepül a Coopera Bánk bán-produkciója, Fischl Mónika Melindájával és a bariton Molnár Leventével a címszerepben (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, augusztus 20., nyolc óra), részint Szentendrén, ahol Dinyés Dánielék Operabeavatója ezt a kultikus tisztelettel övezett, mégsem érintetlen dalművet fogja tárgyalni (MűvészetMalom udvara, augusztus 20., nyolc óra). Ugyanők ugyanitt azután szombaton és vasárnap is tartanak majd egy-egy elemzős, jelenetbeállítós és felfedeztetően frenetikus programot: előbb a Don Giovannit, majd a Carment közelebb hozva a közönséghez (augusztus 21. és 22., nyolc óra).

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Helikopterezni muszáj

A két éve nyáron Szivásváradra a huszárokhoz és a lipicai méneshez helikopterrel utazó Szalay-Bobrovniczky Kristófnak most jutott eszébe vizsgáltatni Ruszin-Szendi Romulusz korábbi helikopterhasználatát. 

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.