Visszhang: koncert

„Bach másként…”

Visszhang

A Kaposfest egyszerre összművészeti és egynemű programja azt adta, amit a címe ígért, ám ezt a máskülönben oly dicséretes megfelelést ezúttal kísérhette némi sajnálkozás is.

Egy francia nyitány harmonikán, a C-dúr zenekari szvit szafoxonokon, a d-moll partita Chaconne-ja pedig mandolinon szólalt meg, s miközben mindahány muzsikus vitán felül hangszere mesterének bizonyult, azért e számokban mégis úgy érezhettük: a művek lelkéhez így nehezebb eltalálni előadónak és hallgatónak egyaránt. Noha a mandolinos Avi Avital például igazi virtuóz, s hozzá nagy lélek is, amit utóbb az e-moll szonátában fényesen igazolt is, Várdai István csellójátékával oly derűs összhangba kerülve. E ponton felszálló pályára állt a koncert, s ami a tisztán zenei és tisztán bachi produkciókat illeti, innentől meg is őriztük utazási magasságunkat. Igaz, a III. brandenburgi verseny lendületes megszólaltatását követően a vonóskart irányító hegedűs, Alexis Cárdenas kissé meghökkentő, részint folklorisztikus, részint improvizatív ráadást adott, saját ének- és füttyszavával kísérve. Majd a szünet után a D-dúr csellószvit következett Várdai Istvánnal és a Győri Balett táncosaival. A bachi úrfelmutatás itt Velekei László koreográfiájának és a díszletképszerűségnek is stabil, még csak nem is alá-, de éppenséggel mellérendelt elemévé vált. Jóllehet a mindent egyenlősítő gesztust szívből megadó Várdai varázslatos teljesítményéhez vajmi keveset tudtak hozzátenni a rokonszenves táncosok.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Helikopterezni muszáj

A két éve nyáron Szivásváradra a huszárokhoz és a lipicai méneshez helikopterrel utazó Szalay-Bobrovniczky Kristófnak most jutott eszébe vizsgáltatni Ruszin-Szendi Romulusz korábbi helikopterhasználatát. 

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.