Kedélyállapotok - Marek Najbrt: Bajnokok (film)

  • - dercsényi -
  • 2007. április 12.

Zene

A 2005-ös - fiatal filmkészítőknek kiírt - Pécsi Nemzetközi Filmünnep fődíjas (Arany Benjámin), 2004-ben készült alkotása íme eljutott a "rendes" moziforgalmazásba is. Sőt, van hozzá egy kísérőfilm is: Csáki László Hajnóczy Péter novellájából forgatott rövidfilmje, A hangya és a tücsök (erről lásd keretes írásunkat).

A 2005-ös - fiatal filmkészítőknek kiírt - Pécsi Nemzetközi Filmünnep fődíjas (Arany Benjámin), 2004-ben készült alkotása íme eljutott a "rendes" moziforgalmazásba is. Sőt, van hozzá egy kísérőfilm is: Csáki László Hajnóczy Péter novellájából forgatott rövidfilmje, A hangya és a tücsök (erről lásd keretes írásunkat).

*

Az egykori én kis falum kedélye mára egy zsákfalu lepukkantságává lett, amelyben az álmok megtörnek, a helyi érdekű buszok megszűnnek, egyáltalán, mindenki I love Tarr Béla feliratú pizsamában alszik. Kopnak a csehek, vonja le a következtetést az elsőfilmes rendező, a lankák közt már csak egy öreg szudétanémet, egy hazatérő protonáci, egy roma, egy metálmániás retardált, a fent már említett busz vezetője, a kocsmáros és a felesége él. Jaj, most látom, milyen keresetlenül elrendezett kis társaság lett ez, igazi szociotabló. És nem fogják kitalálni, mit is csinál ez a díszes társaság. Segítek: isznak a kocsmában, álmodoznak, gyűlölnek, harcolnak, megbuknak, most mondják meg.

Az élet, az igazi élet ábrázolása az igazi férfimunka, csak hát sokszor a nagy nekiveselkedésben elcsúsznak a részletek, a nüanszok, és mire az ember észbe kap, egy túlsúlyos, túlhordott, kapkodó ritmusú, erőltetett és hamis filmet hurcol a hóna alatt különböző fesztiválokra. Pedig hát Najbrt mindent bevetett, a metálmániás figura még arra is képes, hogy némi ipari alkohol segítségével megmondja a jövőt. És nyilván ezzel egy nagy tragédia beteljesítőjévé is válik, nem kell hozzá nagy jóstehetség, láttunk már elég szocio-mágiko-realisztiko alkotást. Úgyhogy, ha még hozzáteszem a romantikus szálat is - na jó, azt nem, könyörületes leszek.

A valóság az egyik legkényesebb filmes téma, ami rendre akkor csúszik ki a kezünk közül, amikor meg akarjuk ragadni a tökét. Bocs, ezt nem a filmből idéztem.

A Mozinet bemutatója

A hangya és a tücsök

Csáki László inkább animációban utazik, s a Hajnóczy-novellát sem élő szereplős formában készült filmre vinni, aztán mégis ez tűnhetett nagyobb kihívásnak. Hosszú, fóliasátor-szerű csarnokban tesztelnek villanykörtéket a hangyáink, brazilos fílinget idéz a monotónia meg a hideg géphang. De a vizuális hatás szembemegy ezzel, s az inkább barátságos, mint rideg képekre következik a tücsök otthona, élete. A stilizált díszletek jól aktualizálják Hajnóczy világát: a lakások kis lyukak, nevetséges álmok lenyomatai, a háttérben a nagyváros sugárútja tündököl, kábé a Tom és Jerry szintjén megjelenítve. A hazugságok és nyomorúság légköre kezdi fojtogatni a nézőt, miközben a film ritmusa nyugodt, hogy ne mondjam, kedélyes. Ritka tömör megjelenítése ez a mindennapok disszonanciájának, az olcsó, a műanyag és a parvenü triumvirátusának.

Ám a két ellentétes műszakban dolgozó szomszéd véletlenül összetalálkozik - az egymás kertjébe átrugdosott konzervdoboz nekem már túl didaktikus -, és beszélgetni kezd. Bár ne tenné. A középszerűség mondatai súlytalanul és ritmustalanul puffannak, s ha koncepciózus volt a színészi játék mellőzése, a színészvezetés hiánya, hát nem volt jó koncepció. S míg Csáki - igazi animációs módjára - élvezettel elvan a kis dolgaival, házilagos merülőforralójának fényképezésével, az emberi dimenzióval nem boldogul. S ekkor már a poétikus, kis mélységélességű képek is modorosak és feleslegesek, az meg már tényleg nem tudom, kinek hiányzik, mit is kéne csinálnia a párizsi koncertre induló tücsöknek La Fontaine sírjánál...

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."