Kedélyállapotok - Marek Najbrt: Bajnokok (film)

  • - dercsényi -
  • 2007. április 12.

Zene

A 2005-ös - fiatal filmkészítőknek kiírt - Pécsi Nemzetközi Filmünnep fődíjas (Arany Benjámin), 2004-ben készült alkotása íme eljutott a "rendes" moziforgalmazásba is. Sőt, van hozzá egy kísérőfilm is: Csáki László Hajnóczy Péter novellájából forgatott rövidfilmje, A hangya és a tücsök (erről lásd keretes írásunkat).

A 2005-ös - fiatal filmkészítőknek kiírt - Pécsi Nemzetközi Filmünnep fődíjas (Arany Benjámin), 2004-ben készült alkotása íme eljutott a "rendes" moziforgalmazásba is. Sőt, van hozzá egy kísérőfilm is: Csáki László Hajnóczy Péter novellájából forgatott rövidfilmje, A hangya és a tücsök (erről lásd keretes írásunkat).

*

Az egykori én kis falum kedélye mára egy zsákfalu lepukkantságává lett, amelyben az álmok megtörnek, a helyi érdekű buszok megszűnnek, egyáltalán, mindenki I love Tarr Béla feliratú pizsamában alszik. Kopnak a csehek, vonja le a következtetést az elsőfilmes rendező, a lankák közt már csak egy öreg szudétanémet, egy hazatérő protonáci, egy roma, egy metálmániás retardált, a fent már említett busz vezetője, a kocsmáros és a felesége él. Jaj, most látom, milyen keresetlenül elrendezett kis társaság lett ez, igazi szociotabló. És nem fogják kitalálni, mit is csinál ez a díszes társaság. Segítek: isznak a kocsmában, álmodoznak, gyűlölnek, harcolnak, megbuknak, most mondják meg.

Az élet, az igazi élet ábrázolása az igazi férfimunka, csak hát sokszor a nagy nekiveselkedésben elcsúsznak a részletek, a nüanszok, és mire az ember észbe kap, egy túlsúlyos, túlhordott, kapkodó ritmusú, erőltetett és hamis filmet hurcol a hóna alatt különböző fesztiválokra. Pedig hát Najbrt mindent bevetett, a metálmániás figura még arra is képes, hogy némi ipari alkohol segítségével megmondja a jövőt. És nyilván ezzel egy nagy tragédia beteljesítőjévé is válik, nem kell hozzá nagy jóstehetség, láttunk már elég szocio-mágiko-realisztiko alkotást. Úgyhogy, ha még hozzáteszem a romantikus szálat is - na jó, azt nem, könyörületes leszek.

A valóság az egyik legkényesebb filmes téma, ami rendre akkor csúszik ki a kezünk közül, amikor meg akarjuk ragadni a tökét. Bocs, ezt nem a filmből idéztem.

A Mozinet bemutatója

A hangya és a tücsök

Csáki László inkább animációban utazik, s a Hajnóczy-novellát sem élő szereplős formában készült filmre vinni, aztán mégis ez tűnhetett nagyobb kihívásnak. Hosszú, fóliasátor-szerű csarnokban tesztelnek villanykörtéket a hangyáink, brazilos fílinget idéz a monotónia meg a hideg géphang. De a vizuális hatás szembemegy ezzel, s az inkább barátságos, mint rideg képekre következik a tücsök otthona, élete. A stilizált díszletek jól aktualizálják Hajnóczy világát: a lakások kis lyukak, nevetséges álmok lenyomatai, a háttérben a nagyváros sugárútja tündököl, kábé a Tom és Jerry szintjén megjelenítve. A hazugságok és nyomorúság légköre kezdi fojtogatni a nézőt, miközben a film ritmusa nyugodt, hogy ne mondjam, kedélyes. Ritka tömör megjelenítése ez a mindennapok disszonanciájának, az olcsó, a műanyag és a parvenü triumvirátusának.

Ám a két ellentétes műszakban dolgozó szomszéd véletlenül összetalálkozik - az egymás kertjébe átrugdosott konzervdoboz nekem már túl didaktikus -, és beszélgetni kezd. Bár ne tenné. A középszerűség mondatai súlytalanul és ritmustalanul puffannak, s ha koncepciózus volt a színészi játék mellőzése, a színészvezetés hiánya, hát nem volt jó koncepció. S míg Csáki - igazi animációs módjára - élvezettel elvan a kis dolgaival, házilagos merülőforralójának fényképezésével, az emberi dimenzióval nem boldogul. S ekkor már a poétikus, kis mélységélességű képek is modorosak és feleslegesek, az meg már tényleg nem tudom, kinek hiányzik, mit is kéne csinálnia a párizsi koncertre induló tücsöknek La Fontaine sírjánál...

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.