Kedélyállapotok - Marek Najbrt: Bajnokok (film)

  • - dercsényi -
  • 2007. április 12.

Zene

A 2005-ös - fiatal filmkészítőknek kiírt - Pécsi Nemzetközi Filmünnep fődíjas (Arany Benjámin), 2004-ben készült alkotása íme eljutott a "rendes" moziforgalmazásba is. Sőt, van hozzá egy kísérőfilm is: Csáki László Hajnóczy Péter novellájából forgatott rövidfilmje, A hangya és a tücsök (erről lásd keretes írásunkat).

A 2005-ös - fiatal filmkészítőknek kiírt - Pécsi Nemzetközi Filmünnep fődíjas (Arany Benjámin), 2004-ben készült alkotása íme eljutott a "rendes" moziforgalmazásba is. Sőt, van hozzá egy kísérőfilm is: Csáki László Hajnóczy Péter novellájából forgatott rövidfilmje, A hangya és a tücsök (erről lásd keretes írásunkat).

*

Az egykori én kis falum kedélye mára egy zsákfalu lepukkantságává lett, amelyben az álmok megtörnek, a helyi érdekű buszok megszűnnek, egyáltalán, mindenki I love Tarr Béla feliratú pizsamában alszik. Kopnak a csehek, vonja le a következtetést az elsőfilmes rendező, a lankák közt már csak egy öreg szudétanémet, egy hazatérő protonáci, egy roma, egy metálmániás retardált, a fent már említett busz vezetője, a kocsmáros és a felesége él. Jaj, most látom, milyen keresetlenül elrendezett kis társaság lett ez, igazi szociotabló. És nem fogják kitalálni, mit is csinál ez a díszes társaság. Segítek: isznak a kocsmában, álmodoznak, gyűlölnek, harcolnak, megbuknak, most mondják meg.

Az élet, az igazi élet ábrázolása az igazi férfimunka, csak hát sokszor a nagy nekiveselkedésben elcsúsznak a részletek, a nüanszok, és mire az ember észbe kap, egy túlsúlyos, túlhordott, kapkodó ritmusú, erőltetett és hamis filmet hurcol a hóna alatt különböző fesztiválokra. Pedig hát Najbrt mindent bevetett, a metálmániás figura még arra is képes, hogy némi ipari alkohol segítségével megmondja a jövőt. És nyilván ezzel egy nagy tragédia beteljesítőjévé is válik, nem kell hozzá nagy jóstehetség, láttunk már elég szocio-mágiko-realisztiko alkotást. Úgyhogy, ha még hozzáteszem a romantikus szálat is - na jó, azt nem, könyörületes leszek.

A valóság az egyik legkényesebb filmes téma, ami rendre akkor csúszik ki a kezünk közül, amikor meg akarjuk ragadni a tökét. Bocs, ezt nem a filmből idéztem.

A Mozinet bemutatója

A hangya és a tücsök

Csáki László inkább animációban utazik, s a Hajnóczy-novellát sem élő szereplős formában készült filmre vinni, aztán mégis ez tűnhetett nagyobb kihívásnak. Hosszú, fóliasátor-szerű csarnokban tesztelnek villanykörtéket a hangyáink, brazilos fílinget idéz a monotónia meg a hideg géphang. De a vizuális hatás szembemegy ezzel, s az inkább barátságos, mint rideg képekre következik a tücsök otthona, élete. A stilizált díszletek jól aktualizálják Hajnóczy világát: a lakások kis lyukak, nevetséges álmok lenyomatai, a háttérben a nagyváros sugárútja tündököl, kábé a Tom és Jerry szintjén megjelenítve. A hazugságok és nyomorúság légköre kezdi fojtogatni a nézőt, miközben a film ritmusa nyugodt, hogy ne mondjam, kedélyes. Ritka tömör megjelenítése ez a mindennapok disszonanciájának, az olcsó, a műanyag és a parvenü triumvirátusának.

Ám a két ellentétes műszakban dolgozó szomszéd véletlenül összetalálkozik - az egymás kertjébe átrugdosott konzervdoboz nekem már túl didaktikus -, és beszélgetni kezd. Bár ne tenné. A középszerűség mondatai súlytalanul és ritmustalanul puffannak, s ha koncepciózus volt a színészi játék mellőzése, a színészvezetés hiánya, hát nem volt jó koncepció. S míg Csáki - igazi animációs módjára - élvezettel elvan a kis dolgaival, házilagos merülőforralójának fényképezésével, az emberi dimenzióval nem boldogul. S ekkor már a poétikus, kis mélységélességű képek is modorosak és feleslegesek, az meg már tényleg nem tudom, kinek hiányzik, mit is kéne csinálnia a párizsi koncertre induló tücsöknek La Fontaine sírjánál...

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.