Kelemen Barnabás hegedűművész, a Fesztivál Akadémia alapítója: "Maga az esemény is meglepetés"

  • rés a présen
  • 2022. július 9.

Zene

Molnár Piroska, Bezerédi Zoltán és ifj. Vidnyánszky Attila szerepel Stravinsky A katona története című darabjában, ami a Fesztivál Akadémia programjában lesz látható, hallható a Zeneakadémián.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2022. június 30-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

rés a présen: Az első Fesztivál Akadémia óta milyen korszakokat élt meg a rendezvény?

Kelemen Barnabás: Először is volt egy Fesztivál Akadémia előtti időszakunk, amikor öt évig szerveztük 2010-től a KaposFestet a feleségemmel, Kokas Katalinnal Kaposváron, ahol ő a gyermekéveit töltötte. Már ott is a baráti és munkakapcsolatainkra alapoztunk. Aztán arra kényszerültünk, hogy abbahagyjuk, de hoztuk magunkkal a Zeneakadémiára a fesztivál 2.0 verzióját. A 2003-as hegedűtanári pályázatomban is megfogalmaztam, hogy fesztivált és mesterkurzusokat szeretnék szervezni, ha felújításra kerül a Zeneakadémia több mint 100 éves épülete, amely az akkori állapotában légkondicionálás híján alkalmatlan volt nyári programokra. Végül jó nagy fesztivál lett belőle, mert az összes fellépőt felkértük arra is, hogy tartsanak mesterkurzusokat, és kamarazenéljenek együtt a tanítványaikkal. Az első évben még Kocsis Zoltán is velünk volt, életében akkor volt utoljára a Zeneakadémia színpadán, és felejthetetlen előadást tartott Bartók vonósnégyeseiről. A fesztivál fejlődése – miután a klasszikus zeneművek színvonala állandó – a művészek meghívásában, az egyre érdekesebb helyszínek keresésében és a műfajok egyre merészebb társításában mutatkozik meg. Sokféle művészet megtalálható nálunk, a zene, a tánc, a vetítés, a színház és a gasztronómia is. Ezeknek a kapcsolódási pontjait keressük. Folyamatosan újítunk, és a Covidból is úgy jöttünk ki, hogy tulajdonképpen egy egész éves rendezvénysorozattá fejlődtünk. 2020-ban egy hónappal csúsztattuk a fesztivált, csak hazai művészeket hívtunk, így minden rendezvényt meg tudtunk tartani. Tavaly pedig minden csatlakozó vállalt kurzusokat országszerte, és az ad hoc formációikkal koncerteket is adtak. A következő tanévben még 80 kurzus várja, hogy megtartsuk olyan művészekkel, mint Perényi Miklós, Rados Ferenc vagy Baráti Kristóf. Az első hét év summája így az lett, hogy egy egész éves mesterkurzus-sorozattá nőtte ki magát a fesztivál. Mondjuk ehhez alapos szervezőmunka kell. Azonkívül már több lábon állunk, hiszen szervezünk versenyeket is.

 
Fotó: Emmer László

rap: Hogyan készültetek az idei fesztiválra?

KB: A legnagyobb kihívás mindig az, hogy melyik művész ér rá, melyik mondja le, illetve kéri, hogy tegyük át a következő évre a bokros teendői miatt. Plusz az is fejtörést okoz, hogyan tudjuk összepárosítani az előadókat. Minden évben az egymás mellett is különleges hatással bíró művészek biztosítják a magas rezgésszámot. Knut Eric Sunquist norvég bőgős velünk lesz idén a nyitókoncerttől az utolsó előadásig. Az orosz Szergej Nakarjakov, a trombitások koronázatlan királya pedig, aki szintén zenél a nyitókoncerten, háromszor is fellép.

rap: Apropó, nyitókoncert. Az idén mi lesz a meglepetés?

KB: Maga az esemény is az, hiszen a Covid után felértékelődött az élő koncert élménye, bár nem mondhatjuk, hogy az eladott jegyek számában ezt éreznénk. Pont emiatt járjuk az ország kisebb koncerttermeit egyébként, de a Zeneakadémia nagyterme sem éppen óriási. A Koncert No. 1 cím alatt elhangzó nyitókoncert utolsó részében Stravinsky A katona története című darabját hét zenész és hét színész adja elő. A mesélő általában férfi, de nálunk Molnár Piroska lett a narrátor. Az ördögöt Bezerédi Zoltán, a katonát ifj. Vidnyánszki Attila alakítja, a zenészek között pedig ott lesz Knut Eric Sunquist és Szergej Nakarjakov. Ascher Tamás rendezi. Ezt a darabot már előadtuk oratorikusan Pécsen és Kolozsváron, de színházi előadásként itt lesz látható először. Később tervezzük a tájolást is Gyergyószentmiklóstól Komáromig. A koncert egyébként a Trió egy ukrán témára című művel indul, így keretbe is foglaljuk a fesztivált, mert az utolsó koncertet ukrán karmester vezényli: Maxim Rysanov. A nyitókoncert középső részében hangzik el Bartók Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre című remekműve. Az előadók: Balogh József, Berecz Mihály, Rácz Zoltán és Holló Aurél.

rap: Melyek a főbb programpontok a Fesztivál Akadémián?

KB: A legnagyobb megtiszteltetés, hogy velünk lesz Kurtág György, a világ első számú nagymestere, aki a közönség számára is nyilvános mesterkurzust tart, miközben ízekre szedi, majd összerakja a műveket. Elmondhatatlan élmény bepillantani az ő zenéhez való hozzáállásába. Többek között a Kelemen Kvartettel mi is játszhatjuk neki Bartók vonósnégyeseinek egyikét. Keller András vonósnégyes-specialista jelenléte is nagyon fontos a számunkra. Nem az első alkalom, hogy tanulhatunk tőle is. Lesznek helyszínek a budai várban az Oroszlános kapunál, a Szent István teremben, mellette a kolostorban, illetve a Karmelita kolostorban, ahol az orgona is megszólal majd. A Városliget és a Magyar Zene Háza is fesztiválhelyszínül szolgál, a Széchenyi Fürdőben pedig flashmobra számíthat a közönség. A BMC szintén fontos pillére a fesztiválnak, hiszen a teljes IV. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny ott zajlik majd július 7. és 16. között. A húsz év alatti versenyzők háromfordulós versenyét a kamarazenekari döntővel együtt érdemes meghallgatni, hiszen a 23 országból érkezett 63 szenzációs versenyző produkcióira ingyenes a belépés.

rap: Zenészként, előadóként is részt veszel a fesztiválon. Sosem okoz gondot, hogy magadat is „vezényelned” kell?

KB: A nyitókoncertet vezénylem is valóban, de inkább úgy érzem magam, mint egy pilóta, akinek a gépe összerakása is a munkájához tartozik. A feleségem a másodpilóta, akinek egyenlőek a jogosultságai, de sosem különbözhetünk össze, mert akkor katasztrófa lesz. Ha nem is életek, de élethelyzetek múlnak azon, hogy mit döntünk.

rap: Hol láthatunk téged a nyáron csak fellépőként?

KB: A Fesztivál Akadémiáig sem állunk meg a vonósnégyesünkkel, hiszen hamarosan egy svédországi fesztiválon, majd a burgenlandi Lockenhaus (Léka) fesztiválján, az ottani várban játszunk, aztán megnyitjuk a IV. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt. A Fesztivál Akadémia után pedig Németországban, majd Amszterdamban koncertezünk. Szeptember elején pedig Fischer Ivánnal az amszterdami Concertgebouw nagytermében Bartók Hegedűversenyt adhatok elő, amit különösképpen várok.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.