képregény - MARJANE SATRAPI: ASSZONYBESZÉD

  • - greff -
  • 2010. június 10.

Zene

"Amikor még fiatalabb voltam, mindig szívtam pár slukk ópiumot, mielőtt buliba indultam" - hadar lelkesen az ötödik oldalon a nagymama az elbeszélő Márzsinak a teheráni konyhában. Jobb felütést aligha kívánhatna magának egy régi-régi családi teadélutánra visszamerengő rajzos emlékfutam - annál nagyobb csalódás, hogy innen már nem fut feljebb (vagy még inkább: mélyebbre, befelé) az út.
"Amikor még fiatalabb voltam, mindig szívtam pár slukk ópiumot, mielõtt buliba indultam" - hadar lelkesen az ötödik oldalon a nagymama az elbeszélõ Márzsinak a teheráni konyhában. Jobb felütést aligha kívánhatna magának egy régi-régi családi teadélutánra visszamerengõ rajzos emlékfutam - annál nagyobb csalódás, hogy innen már nem fut feljebb (vagy még inkább: mélyebbre, befelé) az út.

A Persepolis negyvenéves szerzõjének nõi fecsegõkönyvecskéjében olvasható még egy nagyobb csészényi kedvesen szellemes és néhány teafilternyi sápadtabb anekdota is a suta, reménytelen vagy épp kifejezetten elvetemült férfiakról, de ezek a könnyen csúszó, kortynyi történetecskék és Satrapi jól ismert, fametszeteket és ovisfirkákat egyszerre megidézõ rajzainak íves vonalai ezúttal voltaképp a semmit hurkolják körül. Míg a szintén az epizodikusságra és a mélyen személyesre épülõ Persepolis egyszerre tudott nagyon sokat mondani a gyermekkorról, egy fundamentalista rezsimrõl, a háborúról és az emigránslétrõl, addig az Asszonybeszéd legföljebb a pletykálkodási hajlamról képes közölni valamit (annyit, hogy ez az alapvetõen tökéletesen érdektelen jelenség bizony még a rémes Iránban sem ismeretlen). A panelkiosztást ezúttal elvetõ, kezét még szabadabban mozgató Satrapi kötete szerencsére nem nélkülözi sem az említett nagy mûvét is átmelengetõ, tágra nyílt szemû õszinteséget, sem a jól adagolt, ironikus képi és verbális humort: az Asszonybeszédet így minden harag nélkül felejthetjük el rögtön a harmincperces végigpörgetés után.

Fordította: Rády Krisztina. Nyitott Könyvmûhely, 2010, 144 oldal, 1990 Ft

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).