Keresd a hőst! - Steven Zaillian: A király összes embere (dvd)

  • - kg -
  • 2007. április 26.

Zene

Remek egy sztori Huey Longé, csoda, hogy csak kétszer filmesítették meg mindeddig. A Dél demagógja és még kismillió becsületsértő névvel illetett, népjóléti intézkedéseiről és diktátori hajlamairól egyaránt híres louisianai politikus üstökösszerű felemelkedéséről, hivatalban töltött éveiről és golyó általi haláláról először (1949-ben) Robert Rossen készített filmet, a kor divatja szerint baljós hangulatú erkölcsdrámát.

Remek egy sztori Huey Longé, csoda, hogy csak kétszer filmesítették meg mindeddig. A Dél demagógja és még kismillió becsületsértő névvel illetett, népjóléti intézkedéseiről és diktátori hajlamairól egyaránt híres louisianai politikus üstökösszerű felemelkedéséről, hivatalban töltött éveiről és golyó általi haláláról először (1949-ben) Robert Rossen készített filmet, a kor divatja szerint baljós hangulatú erkölcsdrámát. A későbbiekben kommunistagyanús elemként feketelistára tett rendező Robert Penn Warren Pulitzer-díjas regényéből dolgozott: Warren, aki a helyi egyetemen tanított, miközben Long - először kormányzói, majd szenátori minőségében - újjáépítette, s mindeközben zsebre vágta Louisianát, Willie Stark alakjában teremtette újjá az 1935-ben megmerényelt politikust. Dramaturgiai oldalmotorként az író összekapcsolta a politikus Starkot az újságíró Jack Burdennel; a régi arisztokráciából származó fiatalember hű fegyverhordozója és passzív megfigyelője a nép nyelvét perfektül beszélő Főnöknek: együtt, ha nem is egyforma mértékben romlik el bennük az emberanyag, s hasonló, ha nem is egyforma mértékben vonzzák és taszítják egymást. Amit látunk, láttuk már ezerszer, ha máshol nem, a saját emelvényeinken, mégsem tagadhatjuk, hogy hatnak a filmek; Rossen fekete-fehér mozija éppúgy, mint Steven Zaillian színes és friss remake-je. Rossen befeketedéstörténete a szikárabb, gyorsabb és lényegretörőbb, Zailliané ehhez képest egy polírozott opera, keresztapai ambíciókkal, és nem kevés, saját magával szemben érzett meghatódottsággal. Mindkét film nagyon is a maga korának terméke, az elvárt normák szerinti darab, előbbi a szürkületi noir-iskoláé, utóbbi a csillogó presztízsfilmeké. Az elvártnál egy cseppet cinikusabb hangütés ott, lelkiismeretes leckefelmondás itt - úgy is mondhatnánk, korrekt mestermunkák. Egyikük sem kimondottan jó film: sok bennük a moralizáló narrátori hang, a szóban összefoglalt jellemrajz, és még csak nem is túl hiteles az utazóügynökből népszónokká vedlés folyamata. Rossen filmjében Broderick Crawford egy fokkal talán kevesebbet ripacskodik, mint Sean Penn Zailliannál. Penn-nek jobban áll a kisemberség, a fejfájós másnaposság, mint a népszónoki show-műsor. Ha Long éppúgy dobálta is a végtagjait és éppolyan ördögien is vigyorgott, mint Penn, akkor is hamis, bár meg kell hagyni, szórakoztató a színész produkciója. Nem jó filmek, mégis, mind a harmincas években játszódó '49-es verzióban, mind az ötvenes évekbe helyezett 2006-osban megvan az a tökösség, ami ritka eset Hollywoodban. Már csak megszokásból is keresnénk a hőst, de sehol sem találjuk. Itt mindenki az erkölcsi nulladik kilométerkő felé teper, ki-ki a maga tempójában. Nagyítóval sem találunk senkit, aki felvehetné a lovagi páncélt, mindenkit megvesznek, egy kórházzal, egy állással, egy kitöltött csekkel. Sem a régi, sem az új arisztokrácia nem különbözik egymástól, legfeljebb a régebben meggazdagodottak egy kicsit rezignáltabbak, és magukból kiindulva pontosan tudják, amit az egyikük ki is mond Rossen filmjében: az állam tele van Abe Lincolnokkal, és mindből kilóg az árcédula.

Fórum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”