Keresd a hőst! - Steven Zaillian: A király összes embere (dvd)

  • - kg -
  • 2007. április 26.

Zene

Remek egy sztori Huey Longé, csoda, hogy csak kétszer filmesítették meg mindeddig. A Dél demagógja és még kismillió becsületsértő névvel illetett, népjóléti intézkedéseiről és diktátori hajlamairól egyaránt híres louisianai politikus üstökösszerű felemelkedéséről, hivatalban töltött éveiről és golyó általi haláláról először (1949-ben) Robert Rossen készített filmet, a kor divatja szerint baljós hangulatú erkölcsdrámát.

Remek egy sztori Huey Longé, csoda, hogy csak kétszer filmesítették meg mindeddig. A Dél demagógja és még kismillió becsületsértő névvel illetett, népjóléti intézkedéseiről és diktátori hajlamairól egyaránt híres louisianai politikus üstökösszerű felemelkedéséről, hivatalban töltött éveiről és golyó általi haláláról először (1949-ben) Robert Rossen készített filmet, a kor divatja szerint baljós hangulatú erkölcsdrámát. A későbbiekben kommunistagyanús elemként feketelistára tett rendező Robert Penn Warren Pulitzer-díjas regényéből dolgozott: Warren, aki a helyi egyetemen tanított, miközben Long - először kormányzói, majd szenátori minőségében - újjáépítette, s mindeközben zsebre vágta Louisianát, Willie Stark alakjában teremtette újjá az 1935-ben megmerényelt politikust. Dramaturgiai oldalmotorként az író összekapcsolta a politikus Starkot az újságíró Jack Burdennel; a régi arisztokráciából származó fiatalember hű fegyverhordozója és passzív megfigyelője a nép nyelvét perfektül beszélő Főnöknek: együtt, ha nem is egyforma mértékben romlik el bennük az emberanyag, s hasonló, ha nem is egyforma mértékben vonzzák és taszítják egymást. Amit látunk, láttuk már ezerszer, ha máshol nem, a saját emelvényeinken, mégsem tagadhatjuk, hogy hatnak a filmek; Rossen fekete-fehér mozija éppúgy, mint Steven Zaillian színes és friss remake-je. Rossen befeketedéstörténete a szikárabb, gyorsabb és lényegretörőbb, Zailliané ehhez képest egy polírozott opera, keresztapai ambíciókkal, és nem kevés, saját magával szemben érzett meghatódottsággal. Mindkét film nagyon is a maga korának terméke, az elvárt normák szerinti darab, előbbi a szürkületi noir-iskoláé, utóbbi a csillogó presztízsfilmeké. Az elvártnál egy cseppet cinikusabb hangütés ott, lelkiismeretes leckefelmondás itt - úgy is mondhatnánk, korrekt mestermunkák. Egyikük sem kimondottan jó film: sok bennük a moralizáló narrátori hang, a szóban összefoglalt jellemrajz, és még csak nem is túl hiteles az utazóügynökből népszónokká vedlés folyamata. Rossen filmjében Broderick Crawford egy fokkal talán kevesebbet ripacskodik, mint Sean Penn Zailliannál. Penn-nek jobban áll a kisemberség, a fejfájós másnaposság, mint a népszónoki show-műsor. Ha Long éppúgy dobálta is a végtagjait és éppolyan ördögien is vigyorgott, mint Penn, akkor is hamis, bár meg kell hagyni, szórakoztató a színész produkciója. Nem jó filmek, mégis, mind a harmincas években játszódó '49-es verzióban, mind az ötvenes évekbe helyezett 2006-osban megvan az a tökösség, ami ritka eset Hollywoodban. Már csak megszokásból is keresnénk a hőst, de sehol sem találjuk. Itt mindenki az erkölcsi nulladik kilométerkő felé teper, ki-ki a maga tempójában. Nagyítóval sem találunk senkit, aki felvehetné a lovagi páncélt, mindenkit megvesznek, egy kórházzal, egy állással, egy kitöltött csekkel. Sem a régi, sem az új arisztokrácia nem különbözik egymástól, legfeljebb a régebben meggazdagodottak egy kicsit rezignáltabbak, és magukból kiindulva pontosan tudják, amit az egyikük ki is mond Rossen filmjében: az állam tele van Abe Lincolnokkal, és mindből kilóg az árcédula.

Fórum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.