Keresd a hőst! - Steven Zaillian: A király összes embere (dvd)

  • - kg -
  • 2007. április 26.

Zene

Remek egy sztori Huey Longé, csoda, hogy csak kétszer filmesítették meg mindeddig. A Dél demagógja és még kismillió becsületsértő névvel illetett, népjóléti intézkedéseiről és diktátori hajlamairól egyaránt híres louisianai politikus üstökösszerű felemelkedéséről, hivatalban töltött éveiről és golyó általi haláláról először (1949-ben) Robert Rossen készített filmet, a kor divatja szerint baljós hangulatú erkölcsdrámát.

Remek egy sztori Huey Longé, csoda, hogy csak kétszer filmesítették meg mindeddig. A Dél demagógja és még kismillió becsületsértő névvel illetett, népjóléti intézkedéseiről és diktátori hajlamairól egyaránt híres louisianai politikus üstökösszerű felemelkedéséről, hivatalban töltött éveiről és golyó általi haláláról először (1949-ben) Robert Rossen készített filmet, a kor divatja szerint baljós hangulatú erkölcsdrámát. A későbbiekben kommunistagyanús elemként feketelistára tett rendező Robert Penn Warren Pulitzer-díjas regényéből dolgozott: Warren, aki a helyi egyetemen tanított, miközben Long - először kormányzói, majd szenátori minőségében - újjáépítette, s mindeközben zsebre vágta Louisianát, Willie Stark alakjában teremtette újjá az 1935-ben megmerényelt politikust. Dramaturgiai oldalmotorként az író összekapcsolta a politikus Starkot az újságíró Jack Burdennel; a régi arisztokráciából származó fiatalember hű fegyverhordozója és passzív megfigyelője a nép nyelvét perfektül beszélő Főnöknek: együtt, ha nem is egyforma mértékben romlik el bennük az emberanyag, s hasonló, ha nem is egyforma mértékben vonzzák és taszítják egymást. Amit látunk, láttuk már ezerszer, ha máshol nem, a saját emelvényeinken, mégsem tagadhatjuk, hogy hatnak a filmek; Rossen fekete-fehér mozija éppúgy, mint Steven Zaillian színes és friss remake-je. Rossen befeketedéstörténete a szikárabb, gyorsabb és lényegretörőbb, Zailliané ehhez képest egy polírozott opera, keresztapai ambíciókkal, és nem kevés, saját magával szemben érzett meghatódottsággal. Mindkét film nagyon is a maga korának terméke, az elvárt normák szerinti darab, előbbi a szürkületi noir-iskoláé, utóbbi a csillogó presztízsfilmeké. Az elvártnál egy cseppet cinikusabb hangütés ott, lelkiismeretes leckefelmondás itt - úgy is mondhatnánk, korrekt mestermunkák. Egyikük sem kimondottan jó film: sok bennük a moralizáló narrátori hang, a szóban összefoglalt jellemrajz, és még csak nem is túl hiteles az utazóügynökből népszónokká vedlés folyamata. Rossen filmjében Broderick Crawford egy fokkal talán kevesebbet ripacskodik, mint Sean Penn Zailliannál. Penn-nek jobban áll a kisemberség, a fejfájós másnaposság, mint a népszónoki show-műsor. Ha Long éppúgy dobálta is a végtagjait és éppolyan ördögien is vigyorgott, mint Penn, akkor is hamis, bár meg kell hagyni, szórakoztató a színész produkciója. Nem jó filmek, mégis, mind a harmincas években játszódó '49-es verzióban, mind az ötvenes évekbe helyezett 2006-osban megvan az a tökösség, ami ritka eset Hollywoodban. Már csak megszokásból is keresnénk a hőst, de sehol sem találjuk. Itt mindenki az erkölcsi nulladik kilométerkő felé teper, ki-ki a maga tempójában. Nagyítóval sem találunk senkit, aki felvehetné a lovagi páncélt, mindenkit megvesznek, egy kórházzal, egy állással, egy kitöltött csekkel. Sem a régi, sem az új arisztokrácia nem különbözik egymástól, legfeljebb a régebben meggazdagodottak egy kicsit rezignáltabbak, és magukból kiindulva pontosan tudják, amit az egyikük ki is mond Rossen filmjében: az állam tele van Abe Lincolnokkal, és mindből kilóg az árcédula.

Fórum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.