Keserédes - Szurcsik József: Arcadia (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2008. február 14.

Zene

Nem tudom, Szurcsik József ismeri-e az amerikai Elihu Vedder 1863-ban festett vásznát, melyen az álláig homokba temetett Szphinx faggatja a vándort; a sivatagban csak törött oszlopok, s fehérre szikkadt koponya utal - mire? Civilizációra? Múltra? Jövőre?

Nem tudom, Szurcsik József ismeri-e az amerikai Elihu Vedder 1863-ban festett vásznát, melyen az álláig homokba temetett Szphinx faggatja a vándort; a sivatagban csak törött oszlopok, s fehérre szikkadt koponya utal - mire? Civilizációra? Múltra? Jövőre?

Szurcsik kérdései is hasonlóak (lehetnek), de mondatai, természetesen, jóval tagoltabbak. Munkáival kapcsolatban sokan - joggal - említették korábban Franz Kafka vagy George Orwell nevét és műveit; tagadhatatlan, hogy a hol komor, hol szatirikus-ironikus festmények és grafikák közvetve-közvetlenül megidézik A per vagy A kastély, s még inkább az 1984 világát, a világ rettenetét. Mindennek ellenére a képek egyszersmind valami megmagyarázhatatlan, archaikus heroizmust is sugároznak.

A művek mindezt viszonylag kevés, továbbá látszólag elszegényített eszközökkel érik el. Szurcsik alapvető, lassan húsz éve "használt" motívumai a férfifej és a fal. Pontosabban a profil, Vedder Szphinxe is profilban árasztja a titkot, vagyis a félarc, melyben formailag már eleve benne rejlik a test szimbolikussá, mintegy understatmentté sivárításának lehetősége. (Szurcsik ezt egy írásában a következőképpen fogalmazta meg: "A profil nem hazudik. Nem tud ugyanis.") Ha arra törekednénk, s tegyük azt, hogy homeopatikusan (vagy holisztikusan) fogalmazzunk, akkor mondhatnánk (mondjuk), a fal adja a másikat - a fej és a fal kapcsolata, viszonya határozza meg, alakítja, majd "tematizálja", teszi fanyarrá, szarkasztikussá vagy éppen drámaivá, olykor már-már váratlanul expresszívvé az amúgy igencsak szigorúan formált képet. Megnyilatkozik ez a felületek kezelésében, egyrészt szó szerint, másrészt átvitt értelemben is. A falak és a belőlük szerkesztett épületek ugyanis sajátos kettősséget rögzítenek: az érzékenyen megfestett falsíkok gyakran rendeződnek hol a korai magyar aktivizmust, hol pedig az 1920-as évek nemzetközi expresszionizmusát megidéző kompozícióba, vagyis egyszerre hordoznak lírai - fakturális - és drámai jegyeket. Formázott, a térbe épp csak "kivetítődő" vásznai viszont - talán szándékolatlanul, de félreérthetetlenül - a pop artra (is) utalnak, pontosabban egyfajta triviális, de roppant erőteljes látványvilágra. Remélem, nem vad a párhuzam: munkái a Bauhaus és a Dandy Warhols zenéjét idézték meg bennem.

Szurcsik József a zord köpönyeg mögött viszont mindig is lírai-realista festő volt, aki képein egyfelől alanyi keserveket idéz meg, rögzít és színez tovább a depresszió káprázatáig, másfelől festészetet fest, nem remix, remake, reciklizáció gyanánt, hanem és sokkal inkább a folyamatosságot vállalva a saját történet és a közös történelem tudatos-öntudatos alanyaként, részeként, de meg tárgyaként. Mondhatnánk úgy is, rebbenő tekintetű, egyszersmind okos és biztos kezű szerepvállalóként. Uitzos, bortnyikos, masereeles, más szempontból Fritz Lang-os nyomokat hordozó műveinek macsós hártyáján ugyanis átsüt, amint irodalmi elődeinek, az említett Franz Kafkának, de még George Orwellnek a művein is átdereng valami férfibánattal teli, férfiszeméremtől lágyan lüktető alanyiság. Szurcsik képein a sematizáltnak tetsző fejek mint allegorikus lírai Én - elsősorban férfi, olykor, ritkábban és mostanában meg androgün profiljai is - a figyelmet, az önfigyelmet a végső, lecsupaszított átlagolásig hajszolják, oda, hogy az önmegfigyelő már-már az önfeladásba oldódik, miközben figyelme nem lankad, hogy újra hasznosíthassa figyelmét egy még kilátástalanabb, egyúttal igazabb helyzet rögzítésére. Önmagáéra.

Az utóbbi időkben, vagyis az elmúlt két-három évben festett munkáinak keserédes matériáját azonban, s ez feltétlen változás, már mintha a 19. század eleje szívszaggató romanticizmusának könnyben érlelt mazsolái ízesítenék túlságba: Szurcsik mélyen elgondolkodhatott Caspar David Friedrich romtudományi értekezésein, melyeket néhány Magritte-tól és Eschertől nyert ötlettel fanyarabbá tett ugyan, de a végeredmény akkor is billenékeny. Új festményeinek némelyike a szentimentál-metafizika, az "elvágyódás" (ezt képcím is dokumentálja) opálos-rózsaszín illusztrációja, önismétlő, nemritkán henye formában. Nem vesztek még el ugyan az univerzális bánat párájában-ködében, de már túlcsordulóban van lazúros fényükben a mesés hab.

Virág Judit Galéria, február 19-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.