Keserédes - Szurcsik József: Arcadia (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2008. február 14.

Zene

Nem tudom, Szurcsik József ismeri-e az amerikai Elihu Vedder 1863-ban festett vásznát, melyen az álláig homokba temetett Szphinx faggatja a vándort; a sivatagban csak törött oszlopok, s fehérre szikkadt koponya utal - mire? Civilizációra? Múltra? Jövőre?

Nem tudom, Szurcsik József ismeri-e az amerikai Elihu Vedder 1863-ban festett vásznát, melyen az álláig homokba temetett Szphinx faggatja a vándort; a sivatagban csak törött oszlopok, s fehérre szikkadt koponya utal - mire? Civilizációra? Múltra? Jövőre?

Szurcsik kérdései is hasonlóak (lehetnek), de mondatai, természetesen, jóval tagoltabbak. Munkáival kapcsolatban sokan - joggal - említették korábban Franz Kafka vagy George Orwell nevét és műveit; tagadhatatlan, hogy a hol komor, hol szatirikus-ironikus festmények és grafikák közvetve-közvetlenül megidézik A per vagy A kastély, s még inkább az 1984 világát, a világ rettenetét. Mindennek ellenére a képek egyszersmind valami megmagyarázhatatlan, archaikus heroizmust is sugároznak.

A művek mindezt viszonylag kevés, továbbá látszólag elszegényített eszközökkel érik el. Szurcsik alapvető, lassan húsz éve "használt" motívumai a férfifej és a fal. Pontosabban a profil, Vedder Szphinxe is profilban árasztja a titkot, vagyis a félarc, melyben formailag már eleve benne rejlik a test szimbolikussá, mintegy understatmentté sivárításának lehetősége. (Szurcsik ezt egy írásában a következőképpen fogalmazta meg: "A profil nem hazudik. Nem tud ugyanis.") Ha arra törekednénk, s tegyük azt, hogy homeopatikusan (vagy holisztikusan) fogalmazzunk, akkor mondhatnánk (mondjuk), a fal adja a másikat - a fej és a fal kapcsolata, viszonya határozza meg, alakítja, majd "tematizálja", teszi fanyarrá, szarkasztikussá vagy éppen drámaivá, olykor már-már váratlanul expresszívvé az amúgy igencsak szigorúan formált képet. Megnyilatkozik ez a felületek kezelésében, egyrészt szó szerint, másrészt átvitt értelemben is. A falak és a belőlük szerkesztett épületek ugyanis sajátos kettősséget rögzítenek: az érzékenyen megfestett falsíkok gyakran rendeződnek hol a korai magyar aktivizmust, hol pedig az 1920-as évek nemzetközi expresszionizmusát megidéző kompozícióba, vagyis egyszerre hordoznak lírai - fakturális - és drámai jegyeket. Formázott, a térbe épp csak "kivetítődő" vásznai viszont - talán szándékolatlanul, de félreérthetetlenül - a pop artra (is) utalnak, pontosabban egyfajta triviális, de roppant erőteljes látványvilágra. Remélem, nem vad a párhuzam: munkái a Bauhaus és a Dandy Warhols zenéjét idézték meg bennem.

Szurcsik József a zord köpönyeg mögött viszont mindig is lírai-realista festő volt, aki képein egyfelől alanyi keserveket idéz meg, rögzít és színez tovább a depresszió káprázatáig, másfelől festészetet fest, nem remix, remake, reciklizáció gyanánt, hanem és sokkal inkább a folyamatosságot vállalva a saját történet és a közös történelem tudatos-öntudatos alanyaként, részeként, de meg tárgyaként. Mondhatnánk úgy is, rebbenő tekintetű, egyszersmind okos és biztos kezű szerepvállalóként. Uitzos, bortnyikos, masereeles, más szempontból Fritz Lang-os nyomokat hordozó műveinek macsós hártyáján ugyanis átsüt, amint irodalmi elődeinek, az említett Franz Kafkának, de még George Orwellnek a művein is átdereng valami férfibánattal teli, férfiszeméremtől lágyan lüktető alanyiság. Szurcsik képein a sematizáltnak tetsző fejek mint allegorikus lírai Én - elsősorban férfi, olykor, ritkábban és mostanában meg androgün profiljai is - a figyelmet, az önfigyelmet a végső, lecsupaszított átlagolásig hajszolják, oda, hogy az önmegfigyelő már-már az önfeladásba oldódik, miközben figyelme nem lankad, hogy újra hasznosíthassa figyelmét egy még kilátástalanabb, egyúttal igazabb helyzet rögzítésére. Önmagáéra.

Az utóbbi időkben, vagyis az elmúlt két-három évben festett munkáinak keserédes matériáját azonban, s ez feltétlen változás, már mintha a 19. század eleje szívszaggató romanticizmusának könnyben érlelt mazsolái ízesítenék túlságba: Szurcsik mélyen elgondolkodhatott Caspar David Friedrich romtudományi értekezésein, melyeket néhány Magritte-tól és Eschertől nyert ötlettel fanyarabbá tett ugyan, de a végeredmény akkor is billenékeny. Új festményeinek némelyike a szentimentál-metafizika, az "elvágyódás" (ezt képcím is dokumentálja) opálos-rózsaszín illusztrációja, önismétlő, nemritkán henye formában. Nem vesztek még el ugyan az univerzális bánat párájában-ködében, de már túlcsordulóban van lazúros fényükben a mesés hab.

Virág Judit Galéria, február 19-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.