Két gólya hozta - Barnóczki Ákos: Szőke kóla (film)

Zene

A kutya, a gyerek és a fóka dominózik a színészotthonban, vasárnaponként sem jön hozzájuk látogató, szürcsölik a híg levest, rágják a kenyérhéjat, el vannak felejtve (mondjuk magyar filmben hülyén is venné ki magát egy fóka, ám annyi biztos, hogy nem az eszkimók vették át a szerepkörét).
Hogy körülbelül mivel van tele a padlás (kelléktár) a filmgyárban, az különösebb erőfeszítés nélkül lajstromba vehető (nem olyan nagy az a padlás). Hegyekben állnak a cigányok, mozdulni sem lehet a rengeteg nyóckertől, és akad néhány raklapnyi Guy Richie is a Róna utcában (ami azt illeti, egy kis Kusturicáért sem kell a szomszédba menni). E halmaz ugyancsak hozzávetőlegesen lefedi azt a másikat, amivel a hócipőnk is teli. Válogatási lehetőség alig is lévén, pusztán azon töprenghetünk, vajon mennyiség- vagy minőségbéli okai vannak kétségtelen megcsömörlöttségünknek. De ez mindegy: is-is.

Ilyenformán nem alábecsülendő merészségnek hat, ha egy elsőfilmes rendező azzal hozakodik elő, hogy csinálnék egy jó kis romás, nyolckeres, ricsis filmet... (vagy tudja a manó, lehet, hogy nem is adnak pénzt manapság filmcsinálásra, ha ezek a kötelező elemek nincsenek beígérve). A bátorság ahhoz kell, hogy el-hitessük alkotói önmagunkkal, hogy ezekből a nem kicsit használt alkatrészekből mi olyan csodamasinát bírunk eszkábálni, ami az összes többit lekörözi (arra gondolni sem merek, hogy esetleg olyat, amilyet eddig még nem fabrikált senki...).

Ha Barnóczki Ákos nem vak (hogy nem vette észre a nagy tolongást e pályán), akkor kétség-kívül bátor. Olyan bátor, mint amilyen csak egy elsőfilmes lehet, ide nekem az oroszlánt is. Mert arra ugyancsak nem merek gondolni, hogy azt érezte megfelelő debütálásnak a pályán, ha elszöszög egy kicsit egy filmes bizományiban. S arra legkevésbé, hogy akart még egy tucat-darabot, mert úgyis azt kajálják a hülye népek.

Alighanem bátor lesz ő mégis, hiszen felvállalt önként (bizonyára) még egy további veszélyforrást is, hogy senki se mondhassa, túlságosan könnyű dolga volt. Nehezített hát vakmerőn; tévésztárokra bízta bemutatkozó műve főszerepeit. Egy kalandorral van dolgunk, szavamra.

Aki a felejthetetlen Friderikusz-show-k emlékezetes álriporterét, a már nem is emlékszem, honnan (de tán valahonnan a Maksa-híradók és Kató néni háza tájáról) szalasztott "konkrét csávót", Beleznay Endrét és a felejthetetetlen valóságshow-k egyikének emlékezetes második helyezettjét, az azóta televíziós önmagát a Cool tévé amerikai mintákat követő malackodásai-ban megtaláló Majkát (Majoros Péter) indította harcba szívünk (és pénztárcánk) megnyitásáért. Kettősük tálcán kínálja a leosztást. Beleznay a köcsög hungárian juppi, nyitott tetejű Saabbal és medencés villával, Majka pedig a helyi (VIII. ker.) jóarc, Ladaállattal. Oh, mi lesz velük, ha összeereszti őket a bátor Barnóczki, hisz ők két külön világ, északfok, idegenség. Pedig összeereszti...

A bokros ügyei után rohangáló nagymenő építési vállalkozó Budapest méltán közismert forgalmi dugóit (ehhez is mersz kell, leporolni a "Patyolat-humort") kikerülendő, benavigálja magát a rettenetes "pesti Harlembe" (ez volt a film munkacíme, de feltételezzük, szólt valaki), ahol ún. trükkös gépkocsilopás áldozata lesz, ráadásul a mobiltelefonját is otthon felejtette. Ott van kiszolgáltatva a környék szembeszökően söpredéknek ábrázolt lakosságának és a feladata magaslatán állónak csak megengedően nevezhető rendőrségnek. (Itt látszólag vét egy aprócska, voltaképpen elhanyagolható hibát a rendező, de ezt betudhatjuk szimpatikus zöldfülűségének. A két rendőr közül legalább az egyiket Kovács Lajosnak illett volna játszania. Azért szólhatott volna neki valaki, hogy ebben a műnemben ez így szokás. A Gálvölgyi-show-ból ismeretes vazézés Kovácsnak is jól állt volna.) Izgulhatunk, mihez kezd ebben a csak fenntartásokkal barátságos környezetben szegény nagymenő. Semmi jóra nem számíthat(unk), hibát hibára halmoz, kétségkívül menthetetlen lúzernek mutatja magát. De nem adja fel, keresi rendületlenül kedves járművét, pedig még a ruhája is összepiszkolódik. Éri sok minden trauma, de lassan-lassan jobbra fordul az ügyintézés. Kényszerű szövetségesre lel Majkában, akinek éppen szüksége van egy lúzerre, mintha nem lenne tele a forgatási helyszín ilyenekkel. Hogy Majkának leessen egy dúsabb örökség, ki kell házasítania még egy tévésztárt, a bátran és szellemesen csúnyának maszkírozott Görög Zitát. Beleznay meg kétségkívül jó partinak látszik, pedig nincs is kocsija. Nem részletezzük tovább, noha jólesne, elég az hozzá, hogy egy színes áriákból álló folklór-egyvelegen (színeiért jó szívvel dicsérhető a rendező) átverekedve magukat kiderül, hogy nem is a cigányok az igazi ellenség, hanem a konkurens vállalkozó operál nemtelen eszközökkel (nem elég, hogy a kocsit, de Beleznay törékeny barátnőjét is elrabolja, szolidan a dramaturgia sze-kerét tolva, végtére is, ha valaki nősülni készül, minek neki barátnő). Felismerve a valódi ellent, megfelelő szövetségi politikával már megy minden, mint a karikacsapás... Győznek a jók - ahogy a választott keret, a lúzerromantika távol innen lefektetett szabályai diktálják. És az esküvő sem marad el. Örvendünk.

Örömünket csak átfutón felhőzi be még egy hiány letagadhatatlan érzete. Hol a bánat-ban van Rómeó? Ki látta Júliát? Mi nem, és ez rosszulesik. Magára volt hagyatva a rendező, ez a napnál is világosabb. Különben tudta volna, hogy ebben a zsánerben egy Rómeó és Júlia-történet nélkül félkarú óriás a műalkotás. De nem okoz nehézséget elnézőnek lenni, hisz hangsúlyoztuk végig, hogy egy elsőfilmes alkotóról van szó. A másodikban már biztos nem felejt ki efféle apróságokat Barnóczki, s jelen szerény büdzséje is megizmosodik annyira, hogy akár a Heti Hetesből is megnyerhet valakit egy helyesebb epizódszerepre.

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.