Két nemzeti este - Boldogtalanok; Várva (színház)

  • Csáki Judit
  • 2005. november 17.

Zene

Szinte egymást érte két bemutató a Nemzeti Színház stúdiójában - két magyar darab, mondjuk. Füst Milán sötétszürke Boldogtalanokját Ács János rendezte; Verebes István Várva című darabját pedig Verebes István.

Szinte egymást érte két bemutató a Nemzeti Színház stúdiójában - két magyar darab, mondjuk. Füst Milán sötétszürke Boldogtalanokját Ács János rendezte; Verebes István Várva című darabját pedig Verebes István.

Lehet mondani: a boldogtalanság tömbszerű, életet - és halált - átjáró sűrű lényegét írta drámává Füst Milán 1914-ben. És nem csak drámává írta: sorsokra, életutakra, jellemekre szálazta szét. Színházi szempontból nagyszerű szerepek ezek: csupa teljes és "testes" alak. Húber Vilmos és Nemesváraljai Gyarmaky Róza összetartozását nemcsak a tehetetlenség teszi eltéphetetlenné, hanem minden; még az is erősíti, ami ellene hat: a férfi kalandjai, a gyermek halála, az anya fifikás intrikái, a Rózát egy nyugodt, ám sivár élettel kecsegtető Sirma hentes. Az összetartozás ugyanakkor elviselhetetlen és élhetetlen - valakinek halnia kell.

Menczel Róbert díszlete a Nemzeti stúdiójának újfajta használhatóságát mutatja: a derékszögben elhelyezett emelvényen ülnek a nézők, a többi hely a játszóké, úgy, hogy a tér ajtaja a két nézői emelvény között nyílik. Ilyenformán tényleg karnyújtásnyira vannak tőlünk; alaposan szemügyre lehet venni Gyarmathy Ágnes jelmezeinek minden darabját, a fehérneműtől a kalapig: pontos, korhű. A dráma megszületésének korához hű.

A két főszerepet Schell Judit és László Zsolt játssza; két erős színész nyújt erős, szenvedélyes alakítást. Húber anyjának szerepében Törőcsik Mari az egyszerre szerencsétlen,

szeretetéhes és zsarnok,

hazug öregasszonyt ezernyi színnel hozza, a tragikusan naiv Vilmát nagy ártatlansággal Vass Teréz. Jó Gazsó György Sirmája, és a kisebb szerepekben is mindenki.

Ács János mintha be is érte volna ezzel: a higgadt, karmester típusú rendezéssel. A hozott anyaggal, a kínálkozó késszel. Az előadás megmaradt a tragikus történet, a különös konstelláció szintjén - nincs svungja, nem jött el a mába, nem elég bátor, nem rántott magával mindent és mindenkit.

A Várva műsorfüzetéből tudom, hogy Verebes Istvánnak van egy elmélete; nagyjából olyasmi, hogy ő egy öreg rendszerben volt fiatal, és egy fiatal rendszerben öreg, ezért aztán céltalanul végigvárakozta a fiatalságát, ami - írja - "elemészti a jellemet, a kedélyállapotot, a tehetséget". A Várva úgy született, hogy a színház nem kapta meg a jogot arra, hogy Beckett Godot-ra várva című darabjának két főszerepét nőkkel játszatva vigye színre. Verebes megírta hát az ő saját Godot-ját, amely ihletmerítésnél több, lopásnál kevesebb; leginkább arra jó, hogy gondolatban rácsodálkozzunk az eredeti mondatok ravasz és mély sokrétűségére. Itt ugyanis rossz, zagyva és értelmetlen mondatok vannak, homályosnál is homályosabb kontextussal, kevésnél is kevesebb jelentéssel.

Az előadás finoman szólva kínos, még finomabban szólva vérciki. Nem finoman szólva: nettó blöff. Ülnek nagy színésznők a semmilyen díszletben, mondják a semmit; kifejezetten csodálni kell, hogy tudják, mi jön mi után, igaz, ha tévednének, észre sem vennénk. A rendezést - Verebes István jegyzi - ugyancsak nem venni észre; igaz, a semmit nehéz rendezni.

A két főszereplő Básti Juli és Csoma Judit. Básti - akinek jó oka van mostanában megragadni minden alkalmat arra, hogy visszasze-rezze, megmutassa régi ragyogását - nemrégiben visszaadta Pentheszileia szerepét Zsótér Sándor rendezésében; ezt vajon miért nem utasította vissza, illetve kérte ki magának? Csoma Juditra ugyanez vonatkozik; nem értem, miféle önmegvalósítási lehetőséget látott abban, hogy egy kényelmetlen széken üldögélve hülyeségeket beszéljen, mert ez a szerepeÉ "Várunk, mire várunk, ígérte, hogy eljön, abba kéne hagyni, várjunk még, ne várjunk tovább, így megy ez" - és tényleg így megy, ilyen épületes szövegekből kellene építkez-ni, menni előre, dinamikában, mélységben, drámában, ugyan márÉ A levés nem jelenlét, a beszélés nem dialógus. Ez meg nem színház.

Pozzo Luckyja ezúttal nem kutya, hanem női szolgaállat, várandós méghozzá. És nem knokk, mint Beckett-nél, hanem smekk; na, ezt a szót át fogom küzdeni valahogy a köznyelvbe. Trokán Péter sem tudja, kicsoda ő, de neki legalább

a bamba nő

folytonos lealázása teremt valami konkrét helyzetfélét, eléggé civilt és eléggé undorítót ugyan. Jónak lenni persze ebben sem lehet, miként a női szolgaállat szerepében Szabó Mártának sem, pedig ő aztán úgy bevágta a kapitális monológját, hogy csak na. Bejön szegény Koós Olga is - Beckettnél a Fiú -, kezében cekker, mond valamit, néhány szót egymás után. Bejön, kimegy, és még úgy is csinál, mintha mindennek lenne bármi jelentősége. Nincsen.

Csak a szégyen. Amit ott láttam nemzetis és nem nemzetis színészek, kollégák arcán - pedig igyekeztünk nem egymásra nézni, míg baktattunk fölfelé a lépcsőn. Csupa széttárt kar, felvont váll, lehajtott fej. Az igazgató is jelen volt; nyilván nem először látta.

És akkor azt olvasom a honlapon, hogy még ebben az évadban Gerhart Hauptmann A bunda című darabját rendezi Verebes István. Nyilván a remek színvonalra és nagy sikerre való tekintettel. Rettegek, nehogy valami jogi probléma legyen, mert akkor írni is fog megint.

Nemzeti Színház, október 25., november 5.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”