Két nemzeti este - Boldogtalanok; Várva (színház)

  • Csáki Judit
  • 2005. november 17.

Zene

Szinte egymást érte két bemutató a Nemzeti Színház stúdiójában - két magyar darab, mondjuk. Füst Milán sötétszürke Boldogtalanokját Ács János rendezte; Verebes István Várva című darabját pedig Verebes István.

Szinte egymást érte két bemutató a Nemzeti Színház stúdiójában - két magyar darab, mondjuk. Füst Milán sötétszürke Boldogtalanokját Ács János rendezte; Verebes István Várva című darabját pedig Verebes István.

Lehet mondani: a boldogtalanság tömbszerű, életet - és halált - átjáró sűrű lényegét írta drámává Füst Milán 1914-ben. És nem csak drámává írta: sorsokra, életutakra, jellemekre szálazta szét. Színházi szempontból nagyszerű szerepek ezek: csupa teljes és "testes" alak. Húber Vilmos és Nemesváraljai Gyarmaky Róza összetartozását nemcsak a tehetetlenség teszi eltéphetetlenné, hanem minden; még az is erősíti, ami ellene hat: a férfi kalandjai, a gyermek halála, az anya fifikás intrikái, a Rózát egy nyugodt, ám sivár élettel kecsegtető Sirma hentes. Az összetartozás ugyanakkor elviselhetetlen és élhetetlen - valakinek halnia kell.

Menczel Róbert díszlete a Nemzeti stúdiójának újfajta használhatóságát mutatja: a derékszögben elhelyezett emelvényen ülnek a nézők, a többi hely a játszóké, úgy, hogy a tér ajtaja a két nézői emelvény között nyílik. Ilyenformán tényleg karnyújtásnyira vannak tőlünk; alaposan szemügyre lehet venni Gyarmathy Ágnes jelmezeinek minden darabját, a fehérneműtől a kalapig: pontos, korhű. A dráma megszületésének korához hű.

A két főszerepet Schell Judit és László Zsolt játssza; két erős színész nyújt erős, szenvedélyes alakítást. Húber anyjának szerepében Törőcsik Mari az egyszerre szerencsétlen,

szeretetéhes és zsarnok,

hazug öregasszonyt ezernyi színnel hozza, a tragikusan naiv Vilmát nagy ártatlansággal Vass Teréz. Jó Gazsó György Sirmája, és a kisebb szerepekben is mindenki.

Ács János mintha be is érte volna ezzel: a higgadt, karmester típusú rendezéssel. A hozott anyaggal, a kínálkozó késszel. Az előadás megmaradt a tragikus történet, a különös konstelláció szintjén - nincs svungja, nem jött el a mába, nem elég bátor, nem rántott magával mindent és mindenkit.

A Várva műsorfüzetéből tudom, hogy Verebes Istvánnak van egy elmélete; nagyjából olyasmi, hogy ő egy öreg rendszerben volt fiatal, és egy fiatal rendszerben öreg, ezért aztán céltalanul végigvárakozta a fiatalságát, ami - írja - "elemészti a jellemet, a kedélyállapotot, a tehetséget". A Várva úgy született, hogy a színház nem kapta meg a jogot arra, hogy Beckett Godot-ra várva című darabjának két főszerepét nőkkel játszatva vigye színre. Verebes megírta hát az ő saját Godot-ját, amely ihletmerítésnél több, lopásnál kevesebb; leginkább arra jó, hogy gondolatban rácsodálkozzunk az eredeti mondatok ravasz és mély sokrétűségére. Itt ugyanis rossz, zagyva és értelmetlen mondatok vannak, homályosnál is homályosabb kontextussal, kevésnél is kevesebb jelentéssel.

Az előadás finoman szólva kínos, még finomabban szólva vérciki. Nem finoman szólva: nettó blöff. Ülnek nagy színésznők a semmilyen díszletben, mondják a semmit; kifejezetten csodálni kell, hogy tudják, mi jön mi után, igaz, ha tévednének, észre sem vennénk. A rendezést - Verebes István jegyzi - ugyancsak nem venni észre; igaz, a semmit nehéz rendezni.

A két főszereplő Básti Juli és Csoma Judit. Básti - akinek jó oka van mostanában megragadni minden alkalmat arra, hogy visszasze-rezze, megmutassa régi ragyogását - nemrégiben visszaadta Pentheszileia szerepét Zsótér Sándor rendezésében; ezt vajon miért nem utasította vissza, illetve kérte ki magának? Csoma Juditra ugyanez vonatkozik; nem értem, miféle önmegvalósítási lehetőséget látott abban, hogy egy kényelmetlen széken üldögélve hülyeségeket beszéljen, mert ez a szerepeÉ "Várunk, mire várunk, ígérte, hogy eljön, abba kéne hagyni, várjunk még, ne várjunk tovább, így megy ez" - és tényleg így megy, ilyen épületes szövegekből kellene építkez-ni, menni előre, dinamikában, mélységben, drámában, ugyan márÉ A levés nem jelenlét, a beszélés nem dialógus. Ez meg nem színház.

Pozzo Luckyja ezúttal nem kutya, hanem női szolgaállat, várandós méghozzá. És nem knokk, mint Beckett-nél, hanem smekk; na, ezt a szót át fogom küzdeni valahogy a köznyelvbe. Trokán Péter sem tudja, kicsoda ő, de neki legalább

a bamba nő

folytonos lealázása teremt valami konkrét helyzetfélét, eléggé civilt és eléggé undorítót ugyan. Jónak lenni persze ebben sem lehet, miként a női szolgaállat szerepében Szabó Mártának sem, pedig ő aztán úgy bevágta a kapitális monológját, hogy csak na. Bejön szegény Koós Olga is - Beckettnél a Fiú -, kezében cekker, mond valamit, néhány szót egymás után. Bejön, kimegy, és még úgy is csinál, mintha mindennek lenne bármi jelentősége. Nincsen.

Csak a szégyen. Amit ott láttam nemzetis és nem nemzetis színészek, kollégák arcán - pedig igyekeztünk nem egymásra nézni, míg baktattunk fölfelé a lépcsőn. Csupa széttárt kar, felvont váll, lehajtott fej. Az igazgató is jelen volt; nyilván nem először látta.

És akkor azt olvasom a honlapon, hogy még ebben az évadban Gerhart Hauptmann A bunda című darabját rendezi Verebes István. Nyilván a remek színvonalra és nagy sikerre való tekintettel. Rettegek, nehogy valami jogi probléma legyen, mert akkor írni is fog megint.

Nemzeti Színház, október 25., november 5.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.