Koncert

Kettő az egyben

A Kool And The Gang a VeszprémFesten

Zene

Veszprémbe menet arra a válogatásra nyomtam a pedált, amely a Kool And The Gang 1969-től 75-ig készült felvételeiből áll. Ami utána történt, soha nem érdekelt.

Ahogy a régi vágású funkyt bedarálta a fősodor és elöntötte a nyál, valami mérhetetlenül szomorú vigalom vette kezdetét a diszkóban. Felhígított popzene lett a koszos funkyból, rá se lehetett ismerni; ami a büszkeségét, a vadságát, az öntudatát és a frissességét jelentette, az egy csapásra odalett. Nem is kellett a lemezekbe hallgatni, már a borítójuk mindent elárult. A gettókból a mennyekbe keveredve csupa ezüstbe öltözött csillag vigyorgott azokon.

Sejthetik, a Kool And The Gang sem úszta meg… Pedig a legvagányabb bandák egyike volt, amelyre méltán esküdött James Browntól Miles Davisig a legfeketébb krém. Ahogy a WAR vagy az Earth, Wind And Fire, a Kool And The Gang is dzsesszzenekarként kezdte, az alapító Bell testvérek édesapja Thelonious Monkkal dzsemmelt, már amikor nem bokszolt. 1964-ben The Jazziacs néven indultak, de szinte minden klubban más néven futottak, míg ki nem kötöttek a Kool And The Gangnél. A csúcsra – na jó, az én csúcsomra – az 1973-as Wild and Peaceful című albumukkal értek, az minden porcikájában elévülhetetlenül klasszikus. Így engem csak az izgatott az úton, hogy mennyit fognak játszani róla. A többit meg majdcsak túlélem valahogy – bizakodtam.

Oké, nem ment könnyen. A rogyásig telt Szentháromság téren nem úgy kezdte a Kool And The Gang, mint akit foglalkoztatnának az elvárásaim. A tizenegy tagú társaságban hárman maradtak az alapfelállásból, és valamennyien ezüsttel átszőtt kék inget viseltek, ugyancsak csillogó fehér nadrággal. Amit hallani és látni lehetett, az egyaránt a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának diszkójára hajazott, és engem mérhetetlen szomorúsággal töltött el. Ez persze kisebbségi vélemény, a sikoltozó hölgyeket tekintve könnyen lehet, hogy mindenki más éppen azt kapta, amiért jött. A Fresht, a Joannát és így tovább, vagyis a Kool And The Gang híres-nevezetes slágereit.

Nos, velük telt az első fél óra. „Most pedig térjünk vissza a hetvenes évekbe!” – dobta be utána az énekesük, és hoppá, egyszerre nekem kezdtek játszani az urak. Pillanatok műve volt, hogy újra 1973 legyen. A Funky Stuff-fal, a Jungle Boogie-val és a Hollywood Singinggel, mint a nagykönyvben. Illetve, mint azon a lemezen… De nemcsak ezek a laza számok jöttek, hanem a vaskosabb instrumentális darabok is a tőlük elválaszthatatlan fúvósfergeteggel. Te jó ég!

Hogy mondjam, mindjárt más színekben pompázott a püspöki palota.

Innentől aztán testvériesen adagolták, a szirupfüggők és a funkyfanok sem maradtak szárazon.

Mi az? Ha feldobják, Spirit of Boogie, ha leesik, Celebration. Kettő az egyben – így festett a Kool And The Gang Veszprémben. Az összes múlhatatlan erényével és szörnyűségével.

Azért nem piskóta, hogy már ötvenegy éve tart ez a sztori! – kellett belátnom. Ráadásul úgy, hogy közben harminc éve a múlt időről szól. Az ilyen történetekből a „nosztalgia-zenekarok” túlnyomó része kínosan szokott kievickélni; de a Kool And The Gang nem lejáratta, hanem megosztotta az emlékeit. Tökéletes hangosítással, roppant kemény színpadi melóval, és szinte túláradó szeretettel. A túróba, nem gondoltam volna, hogy a végére levesznek a lábamról…

Veszprém, július 16.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.