Koncert

Kettő az egyben

A Kool And The Gang a VeszprémFesten

Zene

Veszprémbe menet arra a válogatásra nyomtam a pedált, amely a Kool And The Gang 1969-től 75-ig készült felvételeiből áll. Ami utána történt, soha nem érdekelt.

Ahogy a régi vágású funkyt bedarálta a fősodor és elöntötte a nyál, valami mérhetetlenül szomorú vigalom vette kezdetét a diszkóban. Felhígított popzene lett a koszos funkyból, rá se lehetett ismerni; ami a büszkeségét, a vadságát, az öntudatát és a frissességét jelentette, az egy csapásra odalett. Nem is kellett a lemezekbe hallgatni, már a borítójuk mindent elárult. A gettókból a mennyekbe keveredve csupa ezüstbe öltözött csillag vigyorgott azokon.

Sejthetik, a Kool And The Gang sem úszta meg… Pedig a legvagányabb bandák egyike volt, amelyre méltán esküdött James Browntól Miles Davisig a legfeketébb krém. Ahogy a WAR vagy az Earth, Wind And Fire, a Kool And The Gang is dzsesszzenekarként kezdte, az alapító Bell testvérek édesapja Thelonious Monkkal dzsemmelt, már amikor nem bokszolt. 1964-ben The Jazziacs néven indultak, de szinte minden klubban más néven futottak, míg ki nem kötöttek a Kool And The Gangnél. A csúcsra – na jó, az én csúcsomra – az 1973-as Wild and Peaceful című albumukkal értek, az minden porcikájában elévülhetetlenül klasszikus. Így engem csak az izgatott az úton, hogy mennyit fognak játszani róla. A többit meg majdcsak túlélem valahogy – bizakodtam.

Oké, nem ment könnyen. A rogyásig telt Szentháromság téren nem úgy kezdte a Kool And The Gang, mint akit foglalkoztatnának az elvárásaim. A tizenegy tagú társaságban hárman maradtak az alapfelállásból, és valamennyien ezüsttel átszőtt kék inget viseltek, ugyancsak csillogó fehér nadrággal. Amit hallani és látni lehetett, az egyaránt a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának diszkójára hajazott, és engem mérhetetlen szomorúsággal töltött el. Ez persze kisebbségi vélemény, a sikoltozó hölgyeket tekintve könnyen lehet, hogy mindenki más éppen azt kapta, amiért jött. A Fresht, a Joannát és így tovább, vagyis a Kool And The Gang híres-nevezetes slágereit.

Nos, velük telt az első fél óra. „Most pedig térjünk vissza a hetvenes évekbe!” – dobta be utána az énekesük, és hoppá, egyszerre nekem kezdtek játszani az urak. Pillanatok műve volt, hogy újra 1973 legyen. A Funky Stuff-fal, a Jungle Boogie-val és a Hollywood Singinggel, mint a nagykönyvben. Illetve, mint azon a lemezen… De nemcsak ezek a laza számok jöttek, hanem a vaskosabb instrumentális darabok is a tőlük elválaszthatatlan fúvósfergeteggel. Te jó ég!

Hogy mondjam, mindjárt más színekben pompázott a püspöki palota.

Innentől aztán testvériesen adagolták, a szirupfüggők és a funkyfanok sem maradtak szárazon.

Mi az? Ha feldobják, Spirit of Boogie, ha leesik, Celebration. Kettő az egyben – így festett a Kool And The Gang Veszprémben. Az összes múlhatatlan erényével és szörnyűségével.

Azért nem piskóta, hogy már ötvenegy éve tart ez a sztori! – kellett belátnom. Ráadásul úgy, hogy közben harminc éve a múlt időről szól. Az ilyen történetekből a „nosztalgia-zenekarok” túlnyomó része kínosan szokott kievickélni; de a Kool And The Gang nem lejáratta, hanem megosztotta az emlékeit. Tökéletes hangosítással, roppant kemény színpadi melóval, és szinte túláradó szeretettel. A túróba, nem gondoltam volna, hogy a végére levesznek a lábamról…

Veszprém, július 16.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.