Kiállítás - A szép placebója - A nő dicsérete - Alfons Mucha kiállítása

  • Hajdu István
  • 2009. április 16.

Zene

Biztosan nincs értelme szimbolikussá tenni topográfiai adottságokat, mégsem lehet átsiklani a - valószínűleg nem - véletlen egybeesés szülte paradoxonon: Gustav Moreau fent, Alfons Mucha lent mutatkozik meg egyidejűleg a Szépművészeti Múzeumban; Moreau mint kezdet, Mucha mint folytatás és lecsengés. A francia festő a szimbolizmus egyik előfutára, a cseh pedig a szimbolizmust követő-folytató szecesszió kivirágzásának s végső fonnyadásának protagonistája, egyszersmind annak a szomorú, de elkerülhetetlen mozdulatnak az áldozata, mellyel a stílus (és önmaga) a művészettörténet imakönyvének aranyavesztett lapjai közé préselődött le. Ahogy Moreau-t, Muchát is a hatvanas években fedezték fel, de más indokkal: a pop-grafika, mely mögött ideológiaként húzódott meg az újmódi orientalizmus és ezotéria - giccsként lett ennek emblémája a hippizmus virágmániája -, de egyáltalán, a ciklikusan emelkedő-süllyedő affinitás a korábbi korszakok iránt - nos, mindez kinyitotta Mucha elfeledett munkái előtt a teret, s hirtelen ismét nedvteli lett a mester aszalt-édes vegetációja, szárba szökkentek asszonyos-lányos virágai. Az irántuk érzett rajongás az elmúlt évtizedekre állandósult: milliószámra sokszorosított plakátjai a Montmartre-tól a Károly hídig minden múzeumshopban és papírkereskedésben kaphatók, s szögezzük le azonnal, nem véletlenül, nem hiába és nem érthetetlen módon.

Biztosan nincs értelme szimbolikussá tenni topográfiai adottságokat, mégsem lehet átsiklani a - valószínűleg nem - véletlen egybeesés szülte paradoxonon: Gustav Moreau fent, Alfons Mucha lent mutatkozik meg egyidejűleg a Szépművészeti Múzeumban; Moreau mint kezdet, Mucha mint folytatás és lecsengés. A francia festő a szimbolizmus egyik előfutára, a cseh pedig a szimbolizmust követő-folytató szecesszió kivirágzásának s végső fonnyadásának protagonistája, egyszersmind annak a szomorú, de elkerülhetetlen mozdulatnak az áldozata, mellyel a stílus (és önmaga) a művészettörténet imakönyvének aranyavesztett lapjai közé préselődött le. Ahogy Moreau-t, Muchát is a hatvanas években fedezték fel, de más indokkal: a pop-grafika, mely mögött ideológiaként húzódott meg az újmódi orientalizmus és ezotéria - giccsként lett ennek emblémája a hippizmus virágmániája -, de egyáltalán, a ciklikusan emelkedő-süllyedő affinitás a korábbi korszakok iránt - nos, mindez kinyitotta Mucha elfeledett munkái előtt a teret, s hirtelen ismét nedvteli lett a mester aszalt-édes vegetációja, szárba szökkentek asszonyos-lányos virágai. Az irántuk érzett rajongás az elmúlt évtizedekre állandósult: milliószámra sokszorosított plakátjai a Montmartre-tól a Károly hídig minden múzeumshopban és papírkereskedésben kaphatók, s szögezzük le azonnal, nem véletlenül, nem hiába és nem érthetetlen módon.

Alfons Mucha nyomatai ugyanis a megbékélt, érdektelen, egyetemes, kititrált szépet, vagy legyünk szárazak, a szép placebóját adják a nézőnek, ellenjavallat, mellékhatás nélkül.

A brnói Moravska Galerie anyagából válogatott kiállítás is - nyilván nem ok nélkül - ezt a benyomást erősíti. Mert bár Muchának az 1890-es években készített néhány olajképe, de még inkább pasztelljei világosan jelzik, hogy a festő az expresszív, drámai szimbolizmus legjobb képviselői közé is tartozhatott volna, ha - ki tudja, talán a megfelelés kényszere, egzisztenciális körülmények folytán - nem váltja le önmagában a kor valódi kifejezésének igényét a szép allegorizálásának szándékával, s így a vágy, hogy időszerű művész lehessen, néhány év után felcserélődött a sikeres, all round mester ideájával. A kiállítás gazdag katalógusa idézi szavait: arra törekedett, hogy közel kerüljön a "néphez", munkáit arra szánta, hogy mindenki megvásárolhassa. S persze itt a jól beépített ellentmondás. Plakátjai, illusztrációi jórészt luxustermékeket hirdettek, a fogyasztás apológiájának és a művészet demokratizálásának nagyobb dicsőségére. Ez utóbbi amúgy a szecesszió (és az art nouveau és a jugendstil) ideológiájának egyik talpköve volt.

Semmi értelme nem lenne a kiállítás alapján Mucha pályáját öszszevetni kortársaiéval; sehova sem vezetne megidézni a századforduló évtizedeinek művészeti fejleményeit, vagyis forradalmait, hiszen a mestert mindez nem érintette. Negyvenéves korára levehetetlen lepelbe burkolózott, mely számára csak egy módon nyílhatott meg. A millenniumot követően írta: "...az utóbbi öt évben munkám főleg a hétköznapi élet szükségleteit elégítette ki, de az energia, amit erre pazaroltam, nem állt arányban az eredménnyel. A díszítő elemtől az asztali étkészletig, az ékszertől egészen a különböző dekoratív figurális pannókig - mindent másoknak osztogattam szét, miközben saját nemzetem igényei a háttérbe szorultak. Ezért most, az új század küszöbén, keményen töprengtem, hogyan tudnék a magam szerény módján saját népem hasznára lenni." A cél hamarosan kitűzte önmagát, s Mucha majd két évtizeden át fundálta és festette a Szláv eposz pannósorozatát, s rajzolta hozzá a litográfiákat, metszette a metszeteket, melyek pénzjegy, hazafias hirdetmény, illusztráció formában szaporán és praktikusan meg is jelentek.

Nem valószínű, hogy Mucha tudomást vett volna honfitársáról, a nálánál amúgy is negyven évvel fiatalabb Vít“zslav Nezvalról, a cseh szürrealizmus egyik legfontosabb költőjéről, aki 1926-ban némi malíciával, de halálos pontossággal írta le: "E korban a lehetséges lehetetlenné válik / ma nem lehet harminc évig írni a verset / percet perc után kell kitalálni / megmenteni a menthetőt s egy pillanat nyugalom sincs..." (Költészettan, részlet, Eörsi István fordítása)

Nem, Alfons Mucha majd ötven évig megragadva a szecesszió historizáló, tehát már önmagában anakronisztikus modorában dolgozott a nagy álmon, mely aztán - megvalósulva - egy morva kastély termeibe zárva dicsőíti a szlávságot, opálos nacionáloptimizmust árasztva.

Szépművészeti Múzeum, megtekinthető június 7-ig

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.