Könyv - Családi tűzfészkek - Mikó Csaba: Testínség

  • Kovács Bálint
  • 2009. április 16.

Zene

Mikó Csaba színdarabjai díszletet, jelmezt abszolút nem igényelnek, színjátszásra pedig a szónak csak a legfinomabb értelmében adnak lehetőséget. Az Apa, az Idill és a címadó darab három vagy öt lineárisan tálalt, dialógusformába rendezett, de valójában csak feldarabolt monológ összessége (az Előjáték formailag illeszkedik ezekhez, de abban megjelennek a valódi dialógusok); ezek mindig valamilyen tragédiát mondanak el több szemszögből, jelen időben vagy - ha minden megjelenő szereplő túléli az utolsó oldalt is - visszaemlékezésként. Noha különálló, szuverén drámákról van szó, egyfajta kapocs egyértelműen jelen van köztük: nemcsak a soha nem néven nevezett, csak Apaként, Nőként, Férfiként, Szeretőként jelölt szereplők, hanem a tragédiák jellege miatt is. Mind az Apában, mind az Idillben és az Előjátékban egy-egy erősen terhelt család és egy betolakodó(ként kezelt személy) részvételével jutunk el a tragédiáig, s a Testínség is csak technikailag lóg ki a sorból: abban a terhelt család tagja lesz a betolakodó. De nem csak ez közös a darabokban: a figurák jellemei, frusztrációi és bűnei alapján például az Idill akár az Apa folytatásaként is felfogható.

Mikó Csaba színdarabjai díszletet, jelmezt abszolút nem igényelnek, színjátszásra pedig a szónak csak a legfinomabb értelmében adnak lehetőséget. Az Apa, az Idill és a címadó darab három vagy öt lineárisan tálalt, dialógusformába rendezett, de valójában csak feldarabolt monológ összessége (az Előjáték formailag illeszkedik ezekhez, de abban megjelennek a valódi dialógusok); ezek mindig valamilyen tragédiát mondanak el több szemszögből, jelen időben vagy - ha minden megjelenő szereplő túléli az utolsó oldalt is - visszaemlékezésként. Noha különálló, szuverén drámákról van szó, egyfajta kapocs egyértelműen jelen van köztük: nemcsak a soha nem néven nevezett, csak Apaként, Nőként, Férfiként, Szeretőként jelölt szereplők, hanem a tragédiák jellege miatt is. Mind az Apában, mind az Idillben és az Előjátékban egy-egy erősen terhelt család és egy betolakodó(ként kezelt személy) részvételével jutunk el a tragédiáig, s a Testínség is csak technikailag lóg ki a sorból: abban a terhelt család tagja lesz a betolakodó. De nem csak ez közös a darabokban: a figurák jellemei, frusztrációi és bűnei alapján például az Idill akár az Apa folytatásaként is felfogható.

Mikó drámái családi tűzfészkek poklára nyitnak ablakot. Az Apában a lányát napról napra megerőszakoló férfi a címszereplő, a helyszín pedig egy konyha, amelyben az agyonfrusztrált életek súrlódnak egymáshoz, míg robbanásig nem hevülnek. A lány bemutatja ugyanis barátját a családjának, azaz az őrülten féltékeny apának, a mindenről tudó, de végig hallgató anyának és a tagadás kísérletének kudarcát infernális dühvé alakító testvérnek. Itt észlelhetjük először a majd az Előjátékban kicsúcsosodó misztifikálást: nincs egyértelműen kimondva, hogy ki szúrja hason végül az apát a bejgliszelő késsel (alighanem a barát), de hogy miért, az még ennél is homályosabb. Egyfajta ösztönösség, a fülsiketítő elhallgatás tökéletes észlelése lehet a háttérben - és valamiféle örök igazságszolgáltatás, a hihetőség határán még valamivel innen.

Az Előjáték a másik három drámánál is rejtélyesebb: nem derül ki, hogy pontosan miféle tragédia történik, sem az, hogy egyáltalán valódi, avagy csak a fejekben lejátszódó ügyről van-e szó. Egy kis, sötét szoba négy fala közt vagyunk, ahol már a függöny széthúzása is felér egy enyhébb lelki terrorral. Ahogy a molesztáló apa alakját sem épp Mikó találta fel, úgy az Előjáték anyafigurája is gyakorlatilag a Rettenetes szülőkből lett kölcsönkérve. Itt a fiára kizárólagos igényt tartó anya toposza jelenik meg; az Idillben és a Testínségben pedig a legártatlanabb, legtisztább lány feláldozása: Mikó jól ért hozzá, hogy magához idomítsa e mindig érdekes, ősi témákat.

Furcsa, beteges játszmák zajlanak az Előjátékban, és sosem tudni, valódi vagy csak egymás kínzására kitalált tettekről van-e szó. Mind a fiú, mind az anya nehezen néz szembe azzal, hogy annak idején örömmel töltötte el őket a magatehetetlen családfő halála (ez különösen azért érdekes, mert már az anya is magatehetetlen). A fiú pedig (talán) barátnőt rejteget anyja elől, akivel az anya szeretője (netán a fiúé is?) valamit csinál (vagy nem), tönkretéve ezzel valamit a fiúban. Csupa kérdőjel, csupa nyomasztó szituáció.

A legkiforrottabb, legösszetettebb darab az Idill. Öt szereplő, s egy híján mind bolond valamennyire: a lányhoz (megint) természetellenesen viszonyuló apa, a paranoid szkizofrén férfi, a zaklatásra hajlamos, kissé kattant szerető, a kukkoló házmester, meg az apja és szerelme közt őrlődő lány. Lassan, fokozatosan, elejtett utalásokból épülnek fel, lépésről lépésre lesznek egyre árnyaltabbak a karakterek és derülnek ki a szándékok. Ez az árnyalás az egész dráma kulcsa: mesteri, ahogy a hétköznapi nyelvezetű, főként a hétköznapokról is szóló monológtöredékekből összeállnak ezek a rendkívül sokszínű és mély jellemek.

Igaz, Mikó gyengesége is errefelé keresendő: drámái általában a szó minden értelmében túlírtak. Egyrészt sokkal finomabb és izgalmasabb volna, ha egy-egy jellemvonás észrevételét jobban az olvasóra bízná: figyelmesen olvasva szinte mindent ki lehet találni az első vagy a második utalásból, ám a szerző ennek ellenére mindent részletesen, többször is kifejt. Másrészt, bár meg kell hagyni, remekül működik a késleltetés mint feszültségnövelő eszköz, a monológok mégis túlontúl sokáig nyúlnak onnantól fogva, hogy megtudjuk, történt vagy történni fog valami rossz odáig, hogy kiderül, mi is volt vagy lesz az. Ez különösen zavaró, amikor a dráma tizedik oldalán már amúgy is egyértelmű az áldozat személye, csak a gyilkosság mikéntje a kérdés.

A Testínség is - amely talán hátborzongató zárómondata miatt került a kötetben az utolsó helyre - az eddig vázolt elemekből építkezik. Itt egy családapa lát meg egy kamasz lányt a virágboltban, akibe "beleszeret": hónapokig szerelmes levelekkel zaklatja, majd egy nap beállít hozzá - a baj csak az, hogy épp ekkor jelenik meg a lány korban hozzá illő barátja is. A Testínség fő erőssége az eddigre már megszokott, de meg nem unt folytonos feszültségen túl a hatalmas különbség ábrázolása a magát romantikus szerelmesnek tartó férfi énképe és az őt pszichopata állatnak gondoló feleség és lány leírása között. Az őrült sokszor nem tudja magáról, hogy őrült (Mikónál egyébként ők mindig a sorsszerűséget nevezik meg fő motivációként): érdekes és hitelesnek is tűnik épeszűnek vélt interpretációjuk.

Mikó drámái formailag rím- és ritmusképmentes, életszerűsége miatt könnyen mondható szabad versben íródtak. Ez a forma remekül illik a szövegekhez: a széttördelt sorok, a központozás hiánya erősítik a zaklatottság érzetét, máskor pedig egyfajta líraiságot, emelkedettséget adnak az egyébként köznapias gondolatoknak. Persze ez önmagában (megint csak) egyáltalán nem példa nélküli, de a jó recept tehetséges használata épp eléggé figyelemre méltó.

Roham, 2008, 277 oldal, 1890 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.