kiállítás - "COL TEMPO" - A W. PROJEKT

  • - jerovetz -
  • 2010. február 18.

Zene

Beázott a kiállítás, a negyede láthatatlan, de nem gond, van szalag, printelt papír, senkinek sem esik baja. A "Col tempo" mélyen beágyazott korunk kulturális párbeszédébe: van holokauszt, látás, portré, személy, nemzet, nép, hatalom, tudomány és persze művészet régen és most.
Beázott a kiállítás, a negyede láthatatlan, de nem gond, van szalag, printelt papír, senkinek sem esik baja. A "Col tempo" mélyen beágyazott korunk kulturális párbeszédébe: van holokauszt, látás, portré, személy, nemzet, nép, hatalom, tudomány és persze mûvészet régen és most. A gond csupán az, hogy a látható anyag mindennek igazi, "mutatványos" illusztrációja. Szöveg és kép viszonyán nem kell gondolkoznunk, ez utóbbi egyértelmûen alárendelõdik az elõbbinek. Nem kapunk többet attól, hogy Wastl doktor fejeit láthatjuk gézre vagy falra vetítve, hogy beleképzelhetjük magunkat a tér három oldalára vetített "felvételi eljárásba", aminek keretében az osztrák orvos rögzíteni vélte a népek sajátosságait az egyed fejformája alapján. E stáció különösen azért felemelõ, mert a padlóra vetített anyagnál el kell vonatkoztatnunk az Ernst Múzeum hangulatos parkettájától, melynek lerakása kellemesen dezilluzionálja a befogadót. Különösen felemelõ és beleélést, ugyanakkor zengzetes konceptualitást hordoz a rémbabaházakba is beillõ nézõtér-installáció, ahol parányi székek dõlnek kétfelé, jelképezve a zsidó és nem zsidó kategória közti döntés képességét - melyet a jeles professzor "kutatása" céljaként határozott meg. Rémes és kegyetlen, csöppet sem didaktikus. Biztos rájöttek, hogy mi vagyunk a nézõk, akik nem is nézõk. Persze azért elkerítették, nehogy ráüljünk, még a végén szétesik, így az egykori "kutatás" egy alanyával készített riportot állva nézhetjük meg.

Az egyetlen igazi élmény az utolsó terem, ahol az antropológiai mintavétel és a portré mûfaja találkozik. E gesztus a helyzet kifordítását demonstrálja: bármikor bármivé válhat egy kép, hatalom, emlék vagy jelenlét is lehet. Egy tárgy, ami nem önmaga, hanem mi vagyunk.

Összességében hiányzik az a vizuális anyag, amely kivívná azt a figyelmet, amire a tárlat témájában számít, s ezen nem segít a kiváló koncepció.

Ernst Múzeum, megtekinthetõ március 14-ig

**

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.