kiállítás - "COL TEMPO" - A W. PROJEKT

  • - jerovetz -
  • 2010. február 18.

Zene

Beázott a kiállítás, a negyede láthatatlan, de nem gond, van szalag, printelt papír, senkinek sem esik baja. A "Col tempo" mélyen beágyazott korunk kulturális párbeszédébe: van holokauszt, látás, portré, személy, nemzet, nép, hatalom, tudomány és persze művészet régen és most.
Beázott a kiállítás, a negyede láthatatlan, de nem gond, van szalag, printelt papír, senkinek sem esik baja. A "Col tempo" mélyen beágyazott korunk kulturális párbeszédébe: van holokauszt, látás, portré, személy, nemzet, nép, hatalom, tudomány és persze mûvészet régen és most. A gond csupán az, hogy a látható anyag mindennek igazi, "mutatványos" illusztrációja. Szöveg és kép viszonyán nem kell gondolkoznunk, ez utóbbi egyértelmûen alárendelõdik az elõbbinek. Nem kapunk többet attól, hogy Wastl doktor fejeit láthatjuk gézre vagy falra vetítve, hogy beleképzelhetjük magunkat a tér három oldalára vetített "felvételi eljárásba", aminek keretében az osztrák orvos rögzíteni vélte a népek sajátosságait az egyed fejformája alapján. E stáció különösen azért felemelõ, mert a padlóra vetített anyagnál el kell vonatkoztatnunk az Ernst Múzeum hangulatos parkettájától, melynek lerakása kellemesen dezilluzionálja a befogadót. Különösen felemelõ és beleélést, ugyanakkor zengzetes konceptualitást hordoz a rémbabaházakba is beillõ nézõtér-installáció, ahol parányi székek dõlnek kétfelé, jelképezve a zsidó és nem zsidó kategória közti döntés képességét - melyet a jeles professzor "kutatása" céljaként határozott meg. Rémes és kegyetlen, csöppet sem didaktikus. Biztos rájöttek, hogy mi vagyunk a nézõk, akik nem is nézõk. Persze azért elkerítették, nehogy ráüljünk, még a végén szétesik, így az egykori "kutatás" egy alanyával készített riportot állva nézhetjük meg.

Az egyetlen igazi élmény az utolsó terem, ahol az antropológiai mintavétel és a portré mûfaja találkozik. E gesztus a helyzet kifordítását demonstrálja: bármikor bármivé válhat egy kép, hatalom, emlék vagy jelenlét is lehet. Egy tárgy, ami nem önmaga, hanem mi vagyunk.

Összességében hiányzik az a vizuális anyag, amely kivívná azt a figyelmet, amire a tárlat témájában számít, s ezen nem segít a kiváló koncepció.

Ernst Múzeum, megtekinthetõ március 14-ig

**

Figyelmébe ajánljuk

Halál kasmírpulóverben

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Mi végre, mi végre?

A Láthatáron Csoport új produkciójának az alcíme – részvételi boldogulás 90 percben – csak első pillanatban tűnik furcsának, hisz’ mindenki próbál valahogyan boldogulni. Együtt, külön, akárhogy. De van-e értelme az egésznek?

Dubček dadogása

2023. október 17-én Pekingben, ahová Kína önfényező „Egy övezet, egy út” fórumára Orbán Viktor egyedüli uniós politikusként utazott el, a magyar kormányfő Vlagyimir Putyinnal is tárgyalt.

Sorcsere Brüsszelben

Az Európai Parlament október 27-én jóváhagyta az Ursula von der Leyen vezette második Európai Bizottság névsorát, rajta a magyar Várhelyi Olivérrel. Az EU új végrehajtó szerve, „kormánya” december 1-jén kezdte meg munkáját, és a 2029-es európai választásokig lesz hivatalban. Ugyanekkor történt őrségváltás az állam- és kormányfők testületében, az Európai Tanácsban is, ahol a belga liberális Charles Michel helyére a portugál szocialista António Costa lépett elnökként. Ezzel teljessé vált a tisztújítás az uniós intézmények élén.

Digidemokrácia

  • Bretter Zoltán

Az elmúlt években sokszor tettem fel magamnak azt a kérdést, hogy vajon hol marad a „román Orbán Viktor”? Az elnökválasztás november 24-én tartott első fordulójának másnapján Romániában mindenki azt kérdezte, hogy honnan bukkant föl Orbán Viktor románsággal súlyosbított változata?

A tétovák és a rutinos betartók

Két hónap után sem jutottak dűlőre egymással a frakciók a Fővárosi Közgyűlésben a főpolgármester-helyettesek ügyében, és nem tűnik úgy, hogy közelednének az álláspontok. A Tisza Párt mintha továbbra is keresné a helyét a fővárosi politikában.

Mennyek és poklok

Jövő márciusban lejár Matolcsy György mandátuma az MNB élén, utóda Varga Mihály pénzügyminiszter lesz. Mit köszönhetünk Matolcsy jegybankelnöknek a Pallas Athéné Alapítványokon, a „kőgazdag” fián és a még mindig magas alapkamaton kívül?

„Ezt ma egy magyar bíró nem meri kimondani”

Másfél évtizede dekorálja ki a kormány társadalmi célú hirdetéseknek álcázott propagandaplakátjait a pécsi jogász, akit ezért elmarasztalt a bíróság. Nem adja fel, az elzárást is vállalja a szabad véleménynyilvánításért. Örül annak, hogy az „óbaloldal” eltűnőben van, de szerinte a Tisza Párt nem tud választást nyerni ellenállási mozgalom nélkül.

„Megjelent egy elefánt”

Mit tesznek a szakemberek a hortobágyi őslovak védelméért, s hogyan kell elaltatni a Budapesti Állatkert egyik rinocéroszát – a Spektrum új, saját gyártású műsorából ez is kiderül, de a nézők a jegesmedvéktől kezdve a bölényeken át a viperákig rengeteg állattal találkozhatnak a nyolc epizódban. A Dr. S.O.S. – Vészhelyzet a vadonban két főszereplőjével beszélgettünk.

Felöltözhet, Mrs. Robinson

Miközben a média és a művészet a feminizmustól hangos, észre sem vesszük, hogy női egyenjogúság címen néha még mindig férfivágyakat kiszolgáló képeket, történeteket adnak el. A gerontoszex témáját feldolgozó filmeket olykor már önmagukban progressziónak tekintik – de vajon valódi reprezentálást nyújtanak-e az érintett nőknek, vagy csak mélyítik a problémát?