Színház - Elöl, hátul - Yasmina Reza: Az öldöklés istene; Szőcs-Deres: Period...

  • Csáki Judit
  • 2011. február 10.

Zene

Két előadás megy a Vígszínház színpadán, legtöbbször szoros egymásutánban. Vagyis láthattam volna ugyanazon az estén Az öldöklés istene című előadást, majd pedig a Period... címűt. Előbbit hagyományosan és kényelmesen a nézőtérről, utóbbit a színpad hátsó felében dobogón üldögélve, karnyújtásnyira a színészektől. Nem így történt: nálam két külön este volt ez, de végtére is mindegy, nem léptek beszélő viszonyba egymással az előadások.

Két előadás megy a Vígszínház színpadán, legtöbbször szoros egymásutánban. Vagyis láthattam volna ugyanazon az estén Az öldöklés istene című előadást, majd pedig a Period... címűt. Előbbit hagyományosan és kényelmesen a nézőtérről, utóbbit a színpad hátsó felében dobogón üldögélve, karnyújtásnyira a színészektől. Nem így történt: nálam két külön este volt ez, de végtére is mindegy, nem léptek beszélő viszonyba egymással az előadások.

Yasmina Reza Az öldöklés istene című darabja well-made play, de nem a drámaíró kurzusok alapfokáról. A társasági-társalgási színműnek induló darab a klasszikus receptre épül: két házaspár, valamint egy olyan konfliktus, amely bármelyik irányba kifuthat, de persze a drámaiba fut, méghozzá fölhabosítva, a majdnem horrorisztikusba, sőt: semmi majdnem.

A Houllié házaspár gyerekét bántalmazta a Reille házaspár gyereke. Ezt beszélik meg a szülők, szándékuk szerint kulturáltan, "ember módjára". Az incidens mélyebb elemzésre nem tart igényt - bár természetesen tarthatna -, mert itt most a szülőkről van szó: a két házaspár ismerkedési, értelmezési, kapcsolatteremtési szokásairól, valamint "belső" állapotukról, viszonyukról. A gyerekkonfliktus ürügy, a maga nemében pompás, hiszen nézőpont kérdése, meddig lehet higgadtnak maradni benne.

Reza kicsit mintha Ionescóra függesztette volna írói tekintetét: A kopasz énekesnő be-beköszön Az öldöklés... egyik-másik fordulatába, és földereng a hangvételében is. Reza ugyanis komédiát írt, röhögnünk kéne harsányan; röhögünk is, de közben érezzük: itt nem a felhőtlen társalgási vígjáték pereg, és nem is a sötét tónusú kínunkban röhögés esete forog fenn, hanem valahol a kettő között ingadozunk, a végkimerülésig.

Mert van a beletelefonálós mama, aki persze mindig a legrosszabbkor a legértetlenebb - klasszikus anyósvicc, az előadás ritmusát tekintve a legjobb helyeken, fokozásban. És van a hisztérikus hányás, amelyről fokozatosan lekopik a komikus árnyalat, mert legyűri a helyzet: hányni rendületlenül idegen helyen, ismeretlen emberek előtt, akaratlanul is leleplezvén a kínos és titkolni akart valódi karaktert. A közönség igyekszik követni Kamondi Zoltán rendezésének amplitúdóját, s ha sikerül, egy elég kellemes, alig parányit nyugtalanító este élményével távozik a végén.

A színpad hatalmas, nemcsak a négyszereplős darabhoz, hanem Reza műve belső sűrűségéhez képest is. Árvai díszlete a maga stilizált voltában egyszerre minimalista és maximalista: a tükör falsíkok fokozatosan és változatos dőlésszögben mutatják váratlan szemszögből a fotel-kanapé-asztal háromszögében bóklászó és egyre viharvertebb négy embert, a falon a képek valójában torzító tükrök, a film ráúszik a színházra, és sikerrel emeli el a bármikor kommerszbe fordulható darabot. Nem fordul.

És csöppet sem mellesleg: a díszletnek, pontosabban a színpadképnek nagy szerepe van abban, hogy a kamaradarabot a Víg irdatlan méretű nézőterével szögezze szembe. A még nagyobb szerepet a színészek viszik a vállukon; az erős négyesnek a légteret is ki kell töltenie.

A négyes pedig erős: a színészek jó formájukat hozzák, ami leginkább azt jelenti, hogy ismert eszköztárukat nem a kommersz komédiázás irányában mozgósítják. Nem meglepő vagy sokkoló, hanem az ízlés, a hatás tekintetében biztonságos alakításokat látunk. Börcsök Enikő a maga szokásosan szikár módján súlyos, Eszenyi Enikő a figura váltásaival-változásaival sziporkázik, Kern András a klasszikus vígjátéki eszközök kifordításával operál, Epres Attila pedig a kompakt karakter szétfeszítésével. Mindenki részéről tisztes erőfeszítés tétetik arra, hogy az ezer néző megkapja a magáét.

*

A szórakozás, pontosabban a szórakoztatás a színpad hátsó részében fölépített - inkább a tér "nyers" hozzávalóiból kialakított - játéktéren is cél: itt adják a Period... című előadást, amelynek szöveganyagát Deres Péter, a rendező Szőcs Artur, valamint a társulat rakta össze. Nem drámává, hanem szöveggé: feelingszínházat látunk. Töredezett-szakadozott jeleneteket, felvillanó karaktereket, játékos szituációkat, egymáshoz lazán - vagy úgy sem - kapcsolódó sorsokat sodornak elénk a játszók, ötletesen és fantáziadúsan bejátszva a csupasz létrákat, nyílásokat, járásokat, emelvényeket. Van mit nézni.

A feelingszínház nem a mélység, hanem a felület műfaja; inkább dolgozik extenzitásból, mint intenzitásból. A sorvezető az emberi kapcsolatok origója: a magány, ami persze lehet társas vagy társasági is, lehet friss vagy megállapodott, lehet fájdalmas vagy rezignált, és lehet még sok minden. A keretének - a helynek, amit elfoglal - épp úgy megteszi egy folytatólagos rádióműsor (illetve annak stúdiója), mint egy kanapé; sztorinak pedig sorsok és sorstöredékek, felvillanó mozaikok tetszőleges összekapaszkodása.

Szőcs Artur ígéretesen és számomra vonzón keveri ki az összhatást, és ügyesen vezeti a Víg társulatából és máshonnan verbuvált színészeket. Akik - Dengyel Ivántól Láng Annamárián, Mészáros Mátén, Venczel Verán, Pap Verán és a többieken át Géczi Zoltánig - érzékenyen, szórakoztatóan beleteszik a hozzávalót. Vicces, hogy afféle alterhely született a patinás nagyszínház eldugott hátsó fertályán.

Vígszínház, január 17.; december 29.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.