Színház - Elöl, hátul - Yasmina Reza: Az öldöklés istene; Szőcs-Deres: Period...

  • Csáki Judit
  • 2011. február 10.

Zene

Két előadás megy a Vígszínház színpadán, legtöbbször szoros egymásutánban. Vagyis láthattam volna ugyanazon az estén Az öldöklés istene című előadást, majd pedig a Period... címűt. Előbbit hagyományosan és kényelmesen a nézőtérről, utóbbit a színpad hátsó felében dobogón üldögélve, karnyújtásnyira a színészektől. Nem így történt: nálam két külön este volt ez, de végtére is mindegy, nem léptek beszélő viszonyba egymással az előadások.

Két előadás megy a Vígszínház színpadán, legtöbbször szoros egymásutánban. Vagyis láthattam volna ugyanazon az estén Az öldöklés istene című előadást, majd pedig a Period... címűt. Előbbit hagyományosan és kényelmesen a nézőtérről, utóbbit a színpad hátsó felében dobogón üldögélve, karnyújtásnyira a színészektől. Nem így történt: nálam két külön este volt ez, de végtére is mindegy, nem léptek beszélő viszonyba egymással az előadások.

Yasmina Reza Az öldöklés istene című darabja well-made play, de nem a drámaíró kurzusok alapfokáról. A társasági-társalgási színműnek induló darab a klasszikus receptre épül: két házaspár, valamint egy olyan konfliktus, amely bármelyik irányba kifuthat, de persze a drámaiba fut, méghozzá fölhabosítva, a majdnem horrorisztikusba, sőt: semmi majdnem.

A Houllié házaspár gyerekét bántalmazta a Reille házaspár gyereke. Ezt beszélik meg a szülők, szándékuk szerint kulturáltan, "ember módjára". Az incidens mélyebb elemzésre nem tart igényt - bár természetesen tarthatna -, mert itt most a szülőkről van szó: a két házaspár ismerkedési, értelmezési, kapcsolatteremtési szokásairól, valamint "belső" állapotukról, viszonyukról. A gyerekkonfliktus ürügy, a maga nemében pompás, hiszen nézőpont kérdése, meddig lehet higgadtnak maradni benne.

Reza kicsit mintha Ionescóra függesztette volna írói tekintetét: A kopasz énekesnő be-beköszön Az öldöklés... egyik-másik fordulatába, és földereng a hangvételében is. Reza ugyanis komédiát írt, röhögnünk kéne harsányan; röhögünk is, de közben érezzük: itt nem a felhőtlen társalgási vígjáték pereg, és nem is a sötét tónusú kínunkban röhögés esete forog fenn, hanem valahol a kettő között ingadozunk, a végkimerülésig.

Mert van a beletelefonálós mama, aki persze mindig a legrosszabbkor a legértetlenebb - klasszikus anyósvicc, az előadás ritmusát tekintve a legjobb helyeken, fokozásban. És van a hisztérikus hányás, amelyről fokozatosan lekopik a komikus árnyalat, mert legyűri a helyzet: hányni rendületlenül idegen helyen, ismeretlen emberek előtt, akaratlanul is leleplezvén a kínos és titkolni akart valódi karaktert. A közönség igyekszik követni Kamondi Zoltán rendezésének amplitúdóját, s ha sikerül, egy elég kellemes, alig parányit nyugtalanító este élményével távozik a végén.

A színpad hatalmas, nemcsak a négyszereplős darabhoz, hanem Reza műve belső sűrűségéhez képest is. Árvai díszlete a maga stilizált voltában egyszerre minimalista és maximalista: a tükör falsíkok fokozatosan és változatos dőlésszögben mutatják váratlan szemszögből a fotel-kanapé-asztal háromszögében bóklászó és egyre viharvertebb négy embert, a falon a képek valójában torzító tükrök, a film ráúszik a színházra, és sikerrel emeli el a bármikor kommerszbe fordulható darabot. Nem fordul.

És csöppet sem mellesleg: a díszletnek, pontosabban a színpadképnek nagy szerepe van abban, hogy a kamaradarabot a Víg irdatlan méretű nézőterével szögezze szembe. A még nagyobb szerepet a színészek viszik a vállukon; az erős négyesnek a légteret is ki kell töltenie.

A négyes pedig erős: a színészek jó formájukat hozzák, ami leginkább azt jelenti, hogy ismert eszköztárukat nem a kommersz komédiázás irányában mozgósítják. Nem meglepő vagy sokkoló, hanem az ízlés, a hatás tekintetében biztonságos alakításokat látunk. Börcsök Enikő a maga szokásosan szikár módján súlyos, Eszenyi Enikő a figura váltásaival-változásaival sziporkázik, Kern András a klasszikus vígjátéki eszközök kifordításával operál, Epres Attila pedig a kompakt karakter szétfeszítésével. Mindenki részéről tisztes erőfeszítés tétetik arra, hogy az ezer néző megkapja a magáét.

*

A szórakozás, pontosabban a szórakoztatás a színpad hátsó részében fölépített - inkább a tér "nyers" hozzávalóiból kialakított - játéktéren is cél: itt adják a Period... című előadást, amelynek szöveganyagát Deres Péter, a rendező Szőcs Artur, valamint a társulat rakta össze. Nem drámává, hanem szöveggé: feelingszínházat látunk. Töredezett-szakadozott jeleneteket, felvillanó karaktereket, játékos szituációkat, egymáshoz lazán - vagy úgy sem - kapcsolódó sorsokat sodornak elénk a játszók, ötletesen és fantáziadúsan bejátszva a csupasz létrákat, nyílásokat, járásokat, emelvényeket. Van mit nézni.

A feelingszínház nem a mélység, hanem a felület műfaja; inkább dolgozik extenzitásból, mint intenzitásból. A sorvezető az emberi kapcsolatok origója: a magány, ami persze lehet társas vagy társasági is, lehet friss vagy megállapodott, lehet fájdalmas vagy rezignált, és lehet még sok minden. A keretének - a helynek, amit elfoglal - épp úgy megteszi egy folytatólagos rádióműsor (illetve annak stúdiója), mint egy kanapé; sztorinak pedig sorsok és sorstöredékek, felvillanó mozaikok tetszőleges összekapaszkodása.

Szőcs Artur ígéretesen és számomra vonzón keveri ki az összhatást, és ügyesen vezeti a Víg társulatából és máshonnan verbuvált színészeket. Akik - Dengyel Ivántól Láng Annamárián, Mészáros Mátén, Venczel Verán, Pap Verán és a többieken át Géczi Zoltánig - érzékenyen, szórakoztatóan beleteszik a hozzávalót. Vicces, hogy afféle alterhely született a patinás nagyszínház eldugott hátsó fertályán.

Vígszínház, január 17.; december 29.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.