kiállítás - FELTÁRÁS

  • - bbe -
  • 2010. június 17.

Zene

A srebrenicai öldöklés mára a történelem talán legjobban dokumentált tömeggyilkossága lett, amiben elsődleges szerepe van a hágai törvényszéknek. Az intézménynek célja az is, hogy történelmet írjon, hogy a volt Jugoszlávia területén zajlott háborúkat a lehető legapróbb részletekig feltárja, s ok-okozati összefüggéseket teremtsen a politika - egyfajta politika - és a gyilkosságok között.
A srebrenicai öldöklés mára a történelem talán legjobban dokumentált tömeggyilkossága lett, amiben elsõdleges szerepe van a hágai törvényszéknek. Az intézménynek célja az is, hogy történelmet írjon, hogy a volt Jugoszlávia területén zajlott háborúkat a lehetõ legapróbb részletekig feltárja, s ok-okozati összefüggéseket teremtsen a politika - egyfajta politika - és a gyilkosságok között. S hogy mindebbõl mit ért meg a világ, s különösen mit Kelet-Európa? A dolgok ma éppenséggel nem jó felé haladnak. De ha ez azért van, mert nem beszélünk eleget Srebrenicáról, s az odáig, a racionálisan kitervelt, politikai motivációjú tömeggyilkosságig vezetõ útról, úgy a feladat adott. Beszélni róla, úgy és annyit, mintha velünk történt volna meg. Ezért is dicséretes a Nyílt Társadalom Archívum vállalkozása, mely a 15. évforduló elõtt e kiállítással emlékezik meg a szörnyû pár napról. Srebrenica, s a több mint 8000 áldozat történetét nyilván nem lehet egy szuszra elmondani, de még csak felvillantani sem minden beljugoszláv s világpolitikai dimenzióját. A kiállítás alkotója, Szilágyi Csaba ezért koncentrált a nyomozásra, arra a rendõri, helyszínelõi munkára, amely nélkül a tágabb összefüggések megismerhetetlenek lennének. A terem közepére helyezett, elnyújtott X alakú asztalon a tömeggyilkosságok feltárásának dokumentációjából közöl válogatást. Tanúvallomások részletei sorakoznak, térképek, szakértõi jelentések, a törvényszéki azonosítás és a rekonstrukció folyamatáról készült fotók - a NATO mûholdfelvételeitõl a kravicai raktárépület falába fúródó golyók nyomait rögzítõ képen át az emberi maradványok, a tömegsírokból kiásott, majd gondosan szortírozott csontok vizsgálatát mutató felvételekig. E komor, szörnyû részleteket a bal oldali mellékteremben futó dokumentumfilmek helyezik szélesebb kontextusba. A megrendülést nem a mûvésziesség szavatolja, hanem a põre tények. Nem tehetjük meg, hogy becsukjuk elõttük a szemünk.

Centrális Galéria, július 2-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.