kiállítás - FELTÁRÁS

  • - bbe -
  • 2010. június 17.

Zene

A srebrenicai öldöklés mára a történelem talán legjobban dokumentált tömeggyilkossága lett, amiben elsődleges szerepe van a hágai törvényszéknek. Az intézménynek célja az is, hogy történelmet írjon, hogy a volt Jugoszlávia területén zajlott háborúkat a lehető legapróbb részletekig feltárja, s ok-okozati összefüggéseket teremtsen a politika - egyfajta politika - és a gyilkosságok között.
A srebrenicai öldöklés mára a történelem talán legjobban dokumentált tömeggyilkossága lett, amiben elsõdleges szerepe van a hágai törvényszéknek. Az intézménynek célja az is, hogy történelmet írjon, hogy a volt Jugoszlávia területén zajlott háborúkat a lehetõ legapróbb részletekig feltárja, s ok-okozati összefüggéseket teremtsen a politika - egyfajta politika - és a gyilkosságok között. S hogy mindebbõl mit ért meg a világ, s különösen mit Kelet-Európa? A dolgok ma éppenséggel nem jó felé haladnak. De ha ez azért van, mert nem beszélünk eleget Srebrenicáról, s az odáig, a racionálisan kitervelt, politikai motivációjú tömeggyilkosságig vezetõ útról, úgy a feladat adott. Beszélni róla, úgy és annyit, mintha velünk történt volna meg. Ezért is dicséretes a Nyílt Társadalom Archívum vállalkozása, mely a 15. évforduló elõtt e kiállítással emlékezik meg a szörnyû pár napról. Srebrenica, s a több mint 8000 áldozat történetét nyilván nem lehet egy szuszra elmondani, de még csak felvillantani sem minden beljugoszláv s világpolitikai dimenzióját. A kiállítás alkotója, Szilágyi Csaba ezért koncentrált a nyomozásra, arra a rendõri, helyszínelõi munkára, amely nélkül a tágabb összefüggések megismerhetetlenek lennének. A terem közepére helyezett, elnyújtott X alakú asztalon a tömeggyilkosságok feltárásának dokumentációjából közöl válogatást. Tanúvallomások részletei sorakoznak, térképek, szakértõi jelentések, a törvényszéki azonosítás és a rekonstrukció folyamatáról készült fotók - a NATO mûholdfelvételeitõl a kravicai raktárépület falába fúródó golyók nyomait rögzítõ képen át az emberi maradványok, a tömegsírokból kiásott, majd gondosan szortírozott csontok vizsgálatát mutató felvételekig. E komor, szörnyû részleteket a bal oldali mellékteremben futó dokumentumfilmek helyezik szélesebb kontextusba. A megrendülést nem a mûvésziesség szavatolja, hanem a põre tények. Nem tehetjük meg, hogy becsukjuk elõttük a szemünk.

Centrális Galéria, július 2-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.