kiállítás - FELTÁRÁS

  • - bbe -
  • 2010. június 17.

Zene

A srebrenicai öldöklés mára a történelem talán legjobban dokumentált tömeggyilkossága lett, amiben elsődleges szerepe van a hágai törvényszéknek. Az intézménynek célja az is, hogy történelmet írjon, hogy a volt Jugoszlávia területén zajlott háborúkat a lehető legapróbb részletekig feltárja, s ok-okozati összefüggéseket teremtsen a politika - egyfajta politika - és a gyilkosságok között.
A srebrenicai öldöklés mára a történelem talán legjobban dokumentált tömeggyilkossága lett, amiben elsõdleges szerepe van a hágai törvényszéknek. Az intézménynek célja az is, hogy történelmet írjon, hogy a volt Jugoszlávia területén zajlott háborúkat a lehetõ legapróbb részletekig feltárja, s ok-okozati összefüggéseket teremtsen a politika - egyfajta politika - és a gyilkosságok között. S hogy mindebbõl mit ért meg a világ, s különösen mit Kelet-Európa? A dolgok ma éppenséggel nem jó felé haladnak. De ha ez azért van, mert nem beszélünk eleget Srebrenicáról, s az odáig, a racionálisan kitervelt, politikai motivációjú tömeggyilkosságig vezetõ útról, úgy a feladat adott. Beszélni róla, úgy és annyit, mintha velünk történt volna meg. Ezért is dicséretes a Nyílt Társadalom Archívum vállalkozása, mely a 15. évforduló elõtt e kiállítással emlékezik meg a szörnyû pár napról. Srebrenica, s a több mint 8000 áldozat történetét nyilván nem lehet egy szuszra elmondani, de még csak felvillantani sem minden beljugoszláv s világpolitikai dimenzióját. A kiállítás alkotója, Szilágyi Csaba ezért koncentrált a nyomozásra, arra a rendõri, helyszínelõi munkára, amely nélkül a tágabb összefüggések megismerhetetlenek lennének. A terem közepére helyezett, elnyújtott X alakú asztalon a tömeggyilkosságok feltárásának dokumentációjából közöl válogatást. Tanúvallomások részletei sorakoznak, térképek, szakértõi jelentések, a törvényszéki azonosítás és a rekonstrukció folyamatáról készült fotók - a NATO mûholdfelvételeitõl a kravicai raktárépület falába fúródó golyók nyomait rögzítõ képen át az emberi maradványok, a tömegsírokból kiásott, majd gondosan szortírozott csontok vizsgálatát mutató felvételekig. E komor, szörnyû részleteket a bal oldali mellékteremben futó dokumentumfilmek helyezik szélesebb kontextusba. A megrendülést nem a mûvésziesség szavatolja, hanem a põre tények. Nem tehetjük meg, hogy becsukjuk elõttük a szemünk.

Centrális Galéria, július 2-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.