Kiállítás - Fölingerel, és magunkra hagy - AES+F: Defile

  • Kürti Emese
  • 2009. június 4.

Zene

A kortárs orosz művészetnek két fő csapása van: a finom, intellektuális, neoavantgárd szentpétervári és az agresszív, brutális, érzéki, fél szemmel a piacot figyelő moszkvai. Ennek is biztos megvan a kultúrtörténeti oka. Az AES csoport tagjai moszkvaiak (Tatjana Arzamaszova, Lev Jevzovics, Jevgenyij Szvijackij), 1987 óta dolgoznak együtt a kezdőbetűkből alkotott csoportnéven, és 1995 óta alkalomszerűen csatlakozik hozzájuk a divatfotós Vlagyimir Fridkesz - ilyenkor AES+F-ként állítanak ki. Az első évek konceptuális installációit fotósorozatok, digitális kollázsok, akciók, műanyag és fémszobrok, multimédiaművek követték, amelyekről korán kiderült, hogy csizmasarokként taposnak bele a személyes és a társadalmi érzékenység konvencionalizmusába. Nincsenek vele teljesen egyedül, mert az orosz közeg sorra termeli a paródiát, az obszcén vicceket, az agresszív szexualitás képeit, miközben a végtelenségig nyújtja a szovjet ikonok piacképességét, és a legszabadabb módon értelmezi a jelképhasználatot. Kürti Emese

A kortárs orosz művészetnek két fő csapása van: a finom, intellektuális, neoavantgárd szentpétervári és az agresszív, brutális, érzéki, fél szemmel a piacot figyelő moszkvai. Ennek is biztos megvan a kultúrtörténeti oka. Az AES csoport tagjai moszkvaiak (Tatjana Arzamaszova, Lev Jevzovics, Jevgenyij Szvijackij), 1987 óta dolgoznak együtt a kezdőbetűkből alkotott csoportnéven, és 1995 óta alkalomszerűen csatlakozik hozzájuk a divatfotós Vlagyimir Fridkesz - ilyenkor AES+F-ként állítanak ki. Az első évek konceptuális installációit fotósorozatok, digitális kollázsok, akciók, műanyag és fémszobrok, multimédiaművek követték, amelyekről korán kiderült, hogy csizmasarokként taposnak bele a személyes és a társadalmi érzékenység konvencionalizmusába. Nincsenek vele teljesen egyedül, mert az orosz közeg sorra termeli a paródiát, az obszcén vicceket, az agresszív szexualitás képeit, miközben a végtelenségig nyújtja a szovjet ikonok piacképességét, és a legszabadabb módon értelmezi a jelképhasználatot. Ezt teszi a Blue Noses és a Magyarországon kevésbé ismert PG csoport, amelynek a Vörös teret elözönlő, eleven kutyába harapó, fehér nőt erőszakoló kínaiakról készített videomunkáján Oroszország térképéről csurog le kínai kalligráfiában a vér. Ez volt az egyik mű, amelyet az orosz cenzúra nem engedett bemutatni a 2007-es párizsi szoc-art kiállításon. Az AES csoport 1996-os iszlámprojektjét viszont senki sem cenzúrázta Amerikában, mert 2001 előtt a nacionalizmus és az iszlamofóbia még mindig gyengébbnek bizonyult, mint a vélemény szabadságához való jog. Pedig a megállíthatatlan iszlám terjeszkedése jeleként kupolát kapott a modern nyugati kultúra egyik jelképe, a Guggenheim Múzeum, burkában áll a Szabadság-szobor, és fegyveres tálibok hunyorognak a Vörös téren, a véres kézcsonkokkal demonstráló oszlop mellett. Az iszlámtól való nyugati félelem terápiájaként kitűzőket, pólókat és bögréket árultak a kiállításokon, és beszélgetni is lehetett.

A csoport az iszlámprojekt folytatását ígéri, mert nyilván további terápiára van szükség, de várhatóan ugyanazon a kínosan keskeny határon fognak egyensúlyozni - ha beszélhetünk egyensúlyról egyáltalán. Mert ez a művészet megállíthatatlanul dühödt, az agressziónak azzal a terméketlen életszerűségével, amely csak reprodukálja a frusztrációt és a civilizáción kívüli, kontrollálatlan gyilkos ösztönt, de nem tudja lecsendesíteni. Fölingerel, és magunkra hagy. Fölkavar, majd nem törődik az állapot következményével.

Az AES természetesen a média módszerét követi, szélsőségesen következetes formában, azzal az intellektuális többlettel, amely például a Blue Noses gegjeiből hiányzik. A tondó formájú printeken a sziklákat a németalföldi festmények kékes hátteréből másolták, az átlós testek szembetűnően követik a manierista térelrendezést, a kifogástalan modellek pedig Judittól lesték el a keresztényi nyakelmetszés mozdulatát. A Knoll galériában most kiállított sorozat ismeretlen hullái is a németalföldi naturalisztikus alaposságot idézik föl. A Defile-projekt (2000-2007) a kereszténység brutális józanságának a projektje videón és a light-boxok elegáns koporsóiban.

A Knollban csak a digitális kollázsok statikus változatát állították ki, de ez is bőven elég. A képek úgy keletkeztek, hogy ismeretlen halottak képét montírozták egybe világhírű tervezők divatfotóival (meghalni sosem lehet elég elegánsan), kiretusálva belőlük az élő testet. A test felöltöztetése elvben a halotti rítus konvencióit követi, de a végeredményt illetően nemcsak az esztétikai kényelmetlenség érzete (hogy ugyanis a halál nem szép) okoz feszengést, hanem az is, hogy itt ezekkel a szerencsétlenekkel nagyon elbántak. Föláldozták őket a végső nagy látványosság kedvéért, mert a komikusan kifacsarodott kar tényleg jól mutat a barokkos muszlin nyakbodorítás ívével, a lábujjak görcse könnyűvé teszi a testet, mint a balettban, a boncolás öltésnyoma dekoratív kiegészítő, és vannak arcok, amelyeknek a valószerűtlen cinkossága vonzóan ismeretlen dolgok felé hív. Többször mégsem szeretném látni.

Az AES+F olyan konceptuális munkái, mint az 1997-es Gyanúsítottak (Suspects) fölösleges borzongatás és ízléspróbáló felhajtás nélkül is izgalmasak tudnak lenni. A 97-es fotóinstalláció történeti alapja az a gyilkosságsorozat, amelyet 11-14 éves, jó házból való úrilányok követtek el, és amely annak idején bejárta a világsajtót. Az elkövetők közül kiválasztottak hetet, semleges háttér előtt, maguk választotta öltözetben lefényképezték őket, és a fényképeket összekeverték azoknak a hasonló korú diáklányoknak a portréival, akiket valamelyik iskolában kerestek föl. A kiállításon a hét gyilkos és a hét áldozat portréját közös térben mutatták be, a megnyitón pedig egy piros ruhás kislány árult lottószelvényeket. A néző olyan helyzetbe került, hogy semmiképp nem kerülhette el az általános gyanúsítást, viszont jutalmat kapott, ha megnevezte a hét gyilkost. A következtetés: bárki lehet gyilkos, bárki lehet áldozat. És bárki lehet művész.

Knoll Galéria, megtekinthető július 31-ig.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?