kiállítás - GAÁL FRANCISKA ÚTJA HOLLYWOODBA

  • - köves -
  • 2009. szeptember 17.

Zene

Kabos Gyula vagy Jávor Pál amerikai balsikerei jobban ismertek, mint Gaál Franciska rövid hollywoodi virágzása. Három filmre elegendő kint tartózkodása során úgy hordozták körbe Hollywoodban a mi Francinkat, a húszas-harmincas évek pesti (és berlini) üdvöskéjét, mint akivel komoly tervei vannak a sztáriparnak.
Kabos Gyula vagy Jávor Pál amerikai balsikerei jobban ismertek, mint Gaál Franciska rövid hollywoodi virágzása. Három filmre elegendõ kint tartózkodása során úgy hordozták körbe Hollywoodban a mi Francinkat, a húszas-harmincas évek pesti (és berlini) üdvöskéjét, mint akivel komoly tervei vannak a sztáriparnak. Hollywoodban landolni - hazai szemmel akár egy holdra szállás. És Gaál Franciska holdra szállása ígéretesen indult: minden olyan promóciós anyagot kinyomott a nyomda, melyet egy frissen stúdióalkalmazásba (Paramount) vett, ígéretes starlet népszerûsítése megkívánt. A miskolci CineFest filmfesztivál kiállításán két kis terem idézi fel a színésznõ emlékét: Gaál Franciska itthon címlaplány volt, autogramosztó díva, akirõl városi legendák járták (például, hogy agyonverte a komornáját), s soványítókúrája is közérdeklõdésre tartott számot, Hollywoodban pedig már sikerrel vette az elsõ akadályokat (szerepelt például Cecil B. DeMille Kalózkisasszony c. filmjében), amikor hazarándult a háborús Magyarországra, és ezzel elvágta a karrierjét. A két terem nem annyira a színészi teljesítménynek, mint inkább a megtört sztárkarriernek állít emléket: sok képpel, újságkivágással, egy elegáns parfümszóróval, egy doboznyi mûszempillával és egy téves nekrológgal, ami már 1956-ban hírül adta az 1972-ben New Yorkban "magányosan, kifosztva" elhunyt színésznõ halálát. Története így is egyike a kevés honi mûvészkarriernek, amikben megvan a válasz a "mi lett volna, ha..." kezdetû, többnyire költõi sóhajra.

Színészmúzeum, Miskolc, október 10-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.