kiállítás - GAÁL FRANCISKA ÚTJA HOLLYWOODBA

  • - köves -
  • 2009. szeptember 17.

Zene

Kabos Gyula vagy Jávor Pál amerikai balsikerei jobban ismertek, mint Gaál Franciska rövid hollywoodi virágzása. Három filmre elegendő kint tartózkodása során úgy hordozták körbe Hollywoodban a mi Francinkat, a húszas-harmincas évek pesti (és berlini) üdvöskéjét, mint akivel komoly tervei vannak a sztáriparnak.
Kabos Gyula vagy Jávor Pál amerikai balsikerei jobban ismertek, mint Gaál Franciska rövid hollywoodi virágzása. Három filmre elegendõ kint tartózkodása során úgy hordozták körbe Hollywoodban a mi Francinkat, a húszas-harmincas évek pesti (és berlini) üdvöskéjét, mint akivel komoly tervei vannak a sztáriparnak. Hollywoodban landolni - hazai szemmel akár egy holdra szállás. És Gaál Franciska holdra szállása ígéretesen indult: minden olyan promóciós anyagot kinyomott a nyomda, melyet egy frissen stúdióalkalmazásba (Paramount) vett, ígéretes starlet népszerûsítése megkívánt. A miskolci CineFest filmfesztivál kiállításán két kis terem idézi fel a színésznõ emlékét: Gaál Franciska itthon címlaplány volt, autogramosztó díva, akirõl városi legendák járták (például, hogy agyonverte a komornáját), s soványítókúrája is közérdeklõdésre tartott számot, Hollywoodban pedig már sikerrel vette az elsõ akadályokat (szerepelt például Cecil B. DeMille Kalózkisasszony c. filmjében), amikor hazarándult a háborús Magyarországra, és ezzel elvágta a karrierjét. A két terem nem annyira a színészi teljesítménynek, mint inkább a megtört sztárkarriernek állít emléket: sok képpel, újságkivágással, egy elegáns parfümszóróval, egy doboznyi mûszempillával és egy téves nekrológgal, ami már 1956-ban hírül adta az 1972-ben New Yorkban "magányosan, kifosztva" elhunyt színésznõ halálát. Története így is egyike a kevés honi mûvészkarriernek, amikben megvan a válasz a "mi lett volna, ha..." kezdetû, többnyire költõi sóhajra.

Színészmúzeum, Miskolc, október 10-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."