Kiállítás - Ott lehettek szabadok - Bauhaus-kiállítás Szentendrén

  • Kürti Emese
  • 2009. szeptember 17.

Zene

A 2010-es pécsi kulturális év egyik valószínűsíthető értelme az a kiállítás lesz, amely a Bauhausban működő magyar művészek tevékenységét mutatja be. Nem feltétlenül hangsúlyozza az irodalom (kivéve talán az utóbbi egy-két évben megjelent, erre a tényre alapozott monográfiasorozatot), de Weimarban fokozatosan bővülő kis pécsi kolónia működött, amely csak az iskola 1933-as bezárása után hullott szét végérvényesen.

A 2010-es pécsi kulturális év egyik valószínűsíthető értelme az a kiállítás lesz, amely a Bauhausban működő magyar művészek tevékenységét mutatja be. Nem feltétlenül hangsúlyozza az irodalom (kivéve talán az utóbbi egy-két évben megjelent, erre a tényre alapozott monográfiasorozatot), de Weimarban fokozatosan bővülő kis pécsi kolónia működött, amely csak az iskola 1933-as bezárása után hullott szét végérvényesen.

A szentendrei Erdész Galéria voltaképp ezt a majdani kiállítást készíti elő akkor, amikor leginkább a Bauhaus magyar származású mestereinek és tanoncainak műveiből válogat. Gropius iskolája ugyanis elsősorban befogadó- és menekülőhely volt a Tanácsköztársaság bukása után először többnyire Bécsbe emigráló művészeknek, világnézeti, művészi és egzisztenciális szempontból egyaránt. Olyan rövid, de nyugodt időszakot biztosított a baloldal művészeinek, Moholy-Nagytól Molnár Farkason keresztül Bortnyik Sándorig, amely a legtöbb művész esetében soha többé nem tért vissza, mint ahogyan ők maguk is kényszerűségből a végleges emigrációt vagy visszatérőként a magyarországi viszonyok elviselését választhatták. De Weimarban olyan munkakörülmények várták őket, amilyeneket sehol máshol nem kaphattak meg, mert sehol máshol nem lehettek szabadok. Weininger Andor így foglalja öszsze a Bauhaus lényegét: "Amikor valaki elment egy Werkstattba, és már ott dolgozott, attól kezdve azt csinált, és úgy dolgozott, amit és ahogy akart. Nem voltak kötöttségei. A mesterek viszonya is meglehetősen kötetlen volt az egészhez. Ebből a rendszerből alakult ki a Bauhaus atmoszférája, az egésznek a kreativitása, az alkotóképessége. Ez volt a csoda ebben az intézményben."

Amennyire tudom, Pap Gyula volt az első magyar, akit felvettek a Bauhaus iskolájába (felvételi nem volt). A második évtől, 1920-ban kezdett a fémműhelyben tanulni, és ott kísérletezte ki a vékony talpú és vékony szárú fém-üveg állólámpáját, amely olyan jól mutat a galériában Breuer Marcell székének közelében. (És itt kell unalmasnak mondanom az állandó párhuzamot azzal a lakberendezési áruházzal.)

A következő évben Forbát Alfréd hívására a szintén pécsi Molnár Farkas művészbarátaival, Stefán Henrikkel és Weininger Andorral beiratkozott a Bauhausba. Molnár Farkas (aki viszont Bortnyikot hívta meg) 1921 áprilisában Olaszországban járt, Stefánnal és Johan Hugóval. Együtt készítették el a Bauhaus műhelyében az ötvenpéldányos, kubisztikus litográfiákat tartalmazó Itália mappát, melynek egyik fennmaradt darabját látni lehet a kiállítótérben.

A főiskola és a művészek egyéni életútja szempontjából azonban 1922-1923 lehetett fontos év, ami a rendezésből példásan ki is derül. Állami intézmény lévén, a Bauhaus fennmaradása közvetlen függvénye volt a belpolitikai viszonyok alakulásának, és 1922-ben világosan Gropius tudomására hozták, hogy csak akkor kaphat támogatást, ha szervezett formában prezentálja a műhelyben folyó munkát. Magyarán kiállítást rendez, amelyből kiderül, mi is folyik a falak között (sok volt a kommunista, a színielőadás és a rövid szoknya). Az 1923-as első kiállításhoz - végső soron komplex építészeti-belsőépítészeti műhöz - kapcsolódó almanach egyik ritka példánya valaha Molnár Farkasé volt, majd Erdész László tulajdonába került, és biztosan be fogják mutatni Pécsett is.

A másik, ugyanebből az évből származó műcsoport Moholy-Nagy László Kestner mappája, amelyből az 1933-as náci égetés után öt példány maradt összesen. El Liszickij Proun mappájának megjelenése után a hannoveri Kestner Társaság öt művésztől adott ki hasonló nyomtatványt, köztük volt Moholy-Nagyé is. A hat konstruktivista lap sikerének (és a Périvel közös berlini kiállításnak) köszönhette az alig 28 éves művész, hogy tanári állást kínáltak föl neki a Bauhausban, miután Johannes Itten helye megüresedett. A fényképezés neki és Lucia Moholy-Nagynak köszönhetően vált mindennapos gyakorlattá a mesterek és tanítványok körében, amit a kis fotóválogatás a Kestner mappa előzményeként szépen föl is vezet. A fotónagyításokat nemrég a Vintage Galériában lehetett látni; itt most az orosz eredetű konstruktivista tanulmányok kronológiai elődjeként és a kísérleti fotográfia figuratív vonulataként jelennek meg.

Akik még részt vettek az európai avantgárd legfontosabb műhelyének munkájában, és a Bauhaus történetének szokásos narratívájában a főszerepet játsszák, mint az alapító Walter Gropius, Paul Klee, Vaszilij Kandinszkij, Josef Albers, Ludwig Mies van der Rohe, a szentendrei galéria által választott kontextusban a kerettörténetet biztosítják. A Bauhaus terjedelmes irodalmában, amely a jelenleg látogatható berlini kiállítás katalógusával tovább bővül, ez az aspektus, a magyar művészek weimari szerepe jóformán Moholy-Nagyra és Molnár Farkasra korlátozódik. Ami nem ok arra, hogy ne akarjunk kárpótlást érte.

Erdész Galéria, Szentendre, megtekinthető szeptember 30-ig, hétfő kivételével mindennap 10-18 óráig.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”