kiállítás - HORVÁTH M. JUDIT CSALÓKA LÁTSZAT

  • - kyt -
  • 2009. április 2.

Zene

című kiállítása meglepetés a látogatónak, hiszen korábban a cigányság mindennapjainak, életkörülményeinek közelről figyelő krónikásaként ismertük - például a Stalter Györggyel közös Más világ című albumából. Ez a kiállítás viszont kifejezetten artisztikus, a jelképek misztikumára érzékeny művészalkatot tár elénk, aki mindenféle tárgyacskákat és diribdarabokat rendez el, általában nagyon is élő, burjánzó csendéletekbe, és ezeket a felvételein hatalmasra nagyítja, ami által egyfajta új, álomszerű világot hoz létre.
címû kiállítása meglepetés a látogatónak, hiszen korábban a cigányság mindennapjainak, életkörülményeinek közelrõl figyelõ krónikásaként ismertük - például a Stalter Györggyel közös Más világ címû albumából. Ez a kiállítás viszont kifejezetten artisztikus, a jelképek misztikumára érzékeny mûvészalkatot tár elénk, aki mindenféle tárgyacskákat és diribdarabokat rendez el, általában nagyon is élõ, burjánzó csendéletekbe, és ezeket a felvételein hatalmasra nagyítja, ami által egyfajta új, álomszerû világot hoz létre. "Származásomból, lelki alkatomból, nem utolsósorban nõi mivoltomból adódik, hogy számomra a Valóság és a Mese szorosan összefonódik, a köztük lévõ szûk mezsgye átjárható" - írja bevezetõ szövegében, amellyel szemben egy képernyõn mindenesetre ott peregnek elõzõ korszakának szociofotói.

Ami a meséit illeti, ezeket részben a nem túl nehezen kibontható, kézenfekvõ szimbólumokkal megjelenített érzékiség, részben egyfajta baljós komorság lengi át. Az utóbbi sok esetben magából a tárgyak kinagyított közelségébõl ered, amely elénk tárja részleteik nyers elnagyoltságát, esendõ hibáit, miközben lehetõvé tesz velük egyfajta közvetlen kapcsolatot is, hiszen a bronz, fa, mûanyag állatkák és babák valósággal ráerõszakolják a nézõre a kényszert, hogy a "jellemüket", egymás közti viszonylataikat kutassa, átlépve azon a bizonyos mezsgyén.

Eközben viszont egy-egy képnél az az érzésünk, mintha a túlnani világ szûkölködne a dimenziókban, megmaradna a tiszta és reflektálatlan szépség ártatlan, emiatt viszont nem igazán kalandos világában. A tárgyak elrendezése, a hátterek kialakítása száraz levelekbõl, tollból vagy éppen egy fej kelkáposztából mindig kifinomult, gyakran szórakoztató, csak az elõtérben kibontakozó jelentésrétegek hiányoznak olykor. A játékosság, a melegség viszont kárpótol bennünket.

Mai Manó Ház, megtekinthetõ április 26-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.