Kiállítás - Időhurkok és gubancok - Macskabölcső

Zene

A Trafó Galéria tárlatának címe arra a gyerekjátékra utal, amelyhez csak egy darab körré kötözött zsinórra vagy pertlire van szükség. A játékosok vagy maguk fonnak belőle váltogatott ujjaikon egyre bonyolultabb hálózatokat, vagy lépésenként átadják egymásnak. Az már csak az ügyességükön múlik, hogy a fonálszerkezet visszabontható-e, netán végérvényesen összegubancolódik. Az EAST goes East program keretében bemutatott négy külföldi művész munkái is efféle, egymásból nyíló hurkokból építkeznek, és olyan kérdéseket és problémákat vetnek fel, mint fikció és valóság kapcsolata, a narráció töredékessége, a pontatlan emlékezés, a rekonstrukció lehetetlensége vagy a múlt és a jelen összegubancolódása. Az azonban nem állítható, hogy e művek könnyen felfejthetőek lennének, inkább szándékosan elbizonytalanítják a nézőt.

A Trafó Galéria tárlatának címe arra a gyerekjátékra utal, amelyhez csak egy darab körré kötözött zsinórra vagy pertlire van szükség. A játékosok vagy maguk fonnak belőle váltogatott ujjaikon egyre bonyolultabb hálózatokat, vagy lépésenként átadják egymásnak. Az már csak az ügyességükön múlik, hogy a fonálszerkezet visszabontható-e, netán végérvényesen összegubancolódik. Az EAST goes East program keretében bemutatott négy külföldi művész munkái is efféle, egymásból nyíló hurkokból építkeznek, és olyan kérdéseket és problémákat vetnek fel, mint fikció és valóság kapcsolata, a narráció töredékessége, a pontatlan emlékezés, a rekonstrukció lehetetlensége vagy a múlt és a jelen összegubancolódása. Az azonban nem állítható, hogy e művek könnyen felfejthetőek lennének, inkább szándékosan elbizonytalanítják a nézőt.

A leginkább befogadóbarát mű Grace Schwindt két videója, amelyekben interjút készít nagyszüleivel, hogy előcsalogassa elhallgatott és második világháborús berlini emlékeiket. A nagypapa göcsörtös rajza nyomán egy találkozás, egy soha meg nem valósuló szerelem képe rajzolódik ki - ahol a szomszédban lakó zsidó lány iránti vonzódást felülírta a félelem: megbélyegzetté vált az is, aki kapcsolatba lépett a kitaszítottakkal. A Szék a nagymama története, első pillantásra egy olyan tárgyé, amely túlélte az orosz bevonulást, és megmenekült a zabrálásoktól. A bútor mögött azonban a feledésre ítéltetett megaláztatások története lapul, a megerőszakolások háttérbe tolt emléke. A múltbéli eseményekből egyre többet feltáró beszélgetés alatt a képernyőn újabb és újabb székek fényképei tűnnek fel, mintha minden egyes karosszék mögött ott rejtőzködnének más és más, még ismeretlen életek és történetek.

Szintén a második világháborúban "játszódik" Olaf Brzeski filmje, amelyben egy mitikus figura, a lengyel Jozef Moneta nyomába eredhetünk. Moneta szörnyszülött, ronda agyarakkal kivert aligátor-állkapcsa van, és valamilyen ismeretlen okból egy óriási fehér nyulat hordoz a kezében. A korhűnek tűnő, az amatőr filmek képi világát megidéző fekete-fehér képsorokon téli tájban, hideg és embertelen körülmények között élő katonákat látunk. A karcossá tett vagy alulexponált filmkockák miatt a torz lény felbukkanásáig hajlamosak vagyunk archív felvételként kezelni a filmet, ettől kezdve azonban egybemosódnak a fikció és a valóság képei, a beremegő kameramozgások miatt pedig nem is igen értjük a történetet. Mit is látunk valójában; egy víziót az igazságosztásról, vagy a változékony sorsról szőtt szürreális látomást? Vizuális műveknél szokatlan, hogy az alkotó szinte lehetetlenné teszi a képek olvashatóságát. Ursula Mayer filmjében is rezegnek és vibrálnak a képsorok, amit még tetéz, hogy a három női szereplő mondatai körkörösen egymásba fordulnak, hogy a repetíció nyomán semmilyen narratív szál nem bomlik ki. A Szőrös reggeliben Picasso három múzsáját, Josephine Bakert, Dora Maar fotográfust (róla készült 1941-ben a Síró nő portréja) és Meret Oppenheim képzőművészt helyettesítő színészeket látunk (a múzsák kiválasztása önkényes, hiszen a katalán festő szeretői közt ott volt Maar szőke riválisa, Marie-Thérése Walter vagy Francoise Gilot is), akik szürreális tárgyak (köztük a mű címét adó szőrös teáscsésze) között rituális mozdulatokat és mondatokat ismételgetnek. Az időhurkok, múlt és jelen egymásba forgatása, az emlékezés vissza-visszatérő témája és a szellemképes beremegés érdekessé teszi a művet, de a kép- és szövegmontázs mégsem áll össze, a mű ígéretes torzó marad csupán.

A kiállítás legjobb műve David Jacques installációja. A kiállított tárgyegyüttes, a film és a szöveg első pillantásra egy tudományos kutatás reliktumának tűnik - ezt támasztja alá, hogy a filmen különböző könyvtárak külső és belső terei követik egymást. A pszeudorekonstrukció egy angol libertárius kezdeményezésen, a Por Convención Ferrer 1910 és 1918 közötti tevékenységén alapul, ahol Francisco Ferrer szabadgondolkodót követve minden év október 13-án összegyűltek a tagok, hogy önképzőkörszerűen megvitassanak egy-egy kulturális jelenséget vagy politikai problémát. Látszólag kilenc korabeli egyesületi zászlót látunk, de az aktuális összejövetel szépen kihímzett programja már elbizonytalanítja a befogadót - hogy is van az, hogy a tagok 1918-ban egy critical mass felvonulással zárták le ülésüket? A felvetett témák pedig egész széles skálát fednek le: a tagok megvitatták például azt az 1820-as esetet, amikor két, névértéke alatt bankjegyeket árusító fiatalembert halálbüntetéssel sújtottak, ellátogattak egy 1972-ben működő liverpooli szabadiskolába vagy levezető programként demókazettákról zenét hallgattak. Olyan idővákuumba kerülünk, ahol egymásba csúszik jelen és a múlt, sőt valódi szereplőként tűnnek fel fikciós alakok - az egyik 1916-os programpontként szerepelt egy séta Max Ferber zsidó emigráns művész társaságában, aki valójában nem más, mint W. G. Sebald 1993-as Kivándoroltak című regényének egyik hőse. Sebald felbukkanása a projektben nem véletlen, hisz regényeiben ő is az egyéni és közösségi emlékezetet összekapcsoló csomókkal, az emlékezés formáival foglalkozik. Az átírható múlt, az eltérő korok közötti átjárhatóság, a valóság mint dokumentumokkal igazolható megtörtént esemény Jacques munkájában öszszekeveredik a fikcióval, az elképzelhető felülírja a tényeket. Kétségessé válik, hogy létezik-e egyáltalán az igaz és hamis közötti éles határvonal, az inspiratív időhurok pedig lehetővé teszi, hogy ne csak szemléljük, hanem a jövőben egyszer magunk is szabadon kibogozzuk saját történeteinket. Ügyeljünk azonban, hogy össze ne gubancolódjanak a szálak!

Trafó Galéria, Bp. IX., Liliom u. 41. Nyitva: december 6-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.