Kiállítás - Igazból a hamisba - Erdély Miklós: Eredeti és másolat; Indigórajzok

  • Kürti Emese
  • 2011. március 31.

Zene

Lassan nincs olyan ember az országban, aki ne hiányolná az Erdély Miklós-monográfiát, és úgy saccolom, hogy ez a harmincadik írás, amely ezt a tényt valamilyen formában tartalmazza. Már az is érdekes szociokulturális projekt lenne, ha valaki összegyűjtené, ki mindenki szeretné ezt a könyvet a neoavantgárd művésztársakkal és a volt INDIG"sokkal kezdődően az intermédia-hallgatókon keresztül egészen a külföldi kurátorokig. Időközben ugyanis fölnőtt az a generáció, amely Erdélyt olyan legendának tekinti, amelyhez a legitimációt fragmentumokból állítja össze, és miközben lelkesedik például a Verzióért, nem tudhatja, hogy mi az igaz a pincékbe zárt objektumokról. Az a legbosszantóbb, hogy a neoavantgárd művészet egyik legösszetettebb, közvetlenül és közvetve is legnagyobb hatású életműve nem teljességgel feldolgozatlan, gondoljunk csak a művészetpedagógiai tevékenységét tárgyaló, több mint ötszáz oldalas kötetre, meg a rengeteg tanulmányra és tematikus folyóiratszámra. Mégis, egyre nehezebb meggyőzni mondjuk az Erdély iránt egyre fogékonyabb külföldieket arról, hogy nem egy lokálisan túldimenzionált, korfüggő jelenségről van szó, ha nem lehet a kezükbe adni egy könyvet, amelyből előzőleg már mi is megtudtuk, ki volt Erdély Miklós a kelet-közép-európai művészet számára.

Lassan nincs olyan ember az országban, aki ne hiányolná az Erdély Miklós-monográfiát, és úgy saccolom, hogy ez a harmincadik írás, amely ezt a tényt valamilyen formában tartalmazza. Már az is érdekes szociokulturális projekt lenne, ha valaki összegyűjtené, ki mindenki szeretné ezt a könyvet a neoavantgárd művésztársakkal és a volt INDIG"sokkal kezdődően az intermédia-hallgatókon keresztül egészen a külföldi kurátorokig. Időközben ugyanis fölnőtt az a generáció, amely Erdélyt olyan legendának tekinti, amelyhez a legitimációt fragmentumokból állítja össze, és miközben lelkesedik például a Verzióért, nem tudhatja, hogy mi az igaz a pincékbe zárt objektumokról. Az a legbosszantóbb, hogy a neoavantgárd művészet egyik legösszetettebb, közvetlenül és közvetve is legnagyobb hatású életműve nem teljességgel feldolgozatlan, gondoljunk csak a művészetpedagógiai tevékenységét tárgyaló, több mint ötszáz oldalas kötetre, meg a rengeteg tanulmányra és tematikus folyóiratszámra. Mégis, egyre nehezebb meggyőzni mondjuk az Erdély iránt egyre fogékonyabb külföldieket arról, hogy nem egy lokálisan túldimenzionált, korfüggő jelenségről van szó, ha nem lehet a kezükbe adni egy könyvet, amelyből előzőleg már mi is megtudtuk, ki volt Erdély Miklós a kelet-közép-európai művészet számára.

Addig pedig minden mozgásnak örül az ember. Ezúttal a Vintage és a Kisterem galéria válogatott a hagyatékból, közös koncepció alapján, egymással összefüggő fotómunkákból és indigórajzokból. Az Ismeretelméleti tézisekhez és az Azonosításelméleti vizsgálatokhoz kötődő, illusztrációként szolgáló kísérleti művek teoretikusan az eredeti és a másolat fogalmához kapcsolódnak. A két elméleti szöveg eredetileg a Szétfolyóirat Ajtony Árpád által szerkesztett számában jelent meg 1972 közepén, de Szőke Annamária művészettörténész szerint Erdély már egy évvel korábban dolgozni kezdett az illusztrációjukon. A Vintage-ban kiállított fotóművek szövegkörnyezetét a zen buddhizmus paradoxonaira, a koanok logikájára visszavezethető Tézisek jelentik, amelyek látszólag egymásnak ellentmondó állításokból állnak egy magasabb gondolkodási szint elérése érdekében. "Csak az jelenhet meg, ami ismétlődik, és csak az nem létezik" - írja, vagy: "A nemlétezőt az emlékezésre való hivatkozással érzékeljük." Erdély holisztikus szemléletmódja, a mágia és az okkultizmus iránti fogékonysága (családi örökség, anyja, "riás Aranka híres spiritiszta médium volt) azzal a törekvéssel adódott össze, amely a megrögzött szabályokat egy másik logikai struktúrába helyezi át, hogy az új szabályrendszerben való létezése révén kitörhessen a kétpólusú gondolkodás rögzült formáiból. Tudományos elméletekkel érintkező szövegei nem mindig követhetők erőfeszítés nélkül, de az Ismeretelméleti tézisek esetében didaktikus gondossággal járt el, és meghatározta a duplikátumnak nevezett fotográfiai műtípusokat: ezek szerint létezik az emberi duplikátum (ikrek), a pszichikai/pszichológiai duplikátum (déja vu), valamint a tipográfiai, az ipari, a véletlenszerű, a csillagászati és a speciális duplikátum, amely egy spiritiszta fantomkép.

A gyakorlatban olyan fotóművekről van szó, amelyek három elemből állnak; az első két ábrázolás között alig van eltérés, a harmadik viszont az előzőnek a pontos másolata (nagyítása). A duplikátum fogalma az első két kép viszonylatában használható, és a hatás a tudat megzavarásának szándékára épül, továbbá az eredeti és a másolat azonos közegben megjelenő hasonlóságának mágikus érzetére. Erdély tulajdonképp a konceptuális művészet tárgyiasult definíciójával kísérletezik (Joseph Kosuth nyomán), amikor "a művészet ábrázolás-jellegét" vizsgálja. Ennek első példája az Eredeti és másolat egy közegben című 1974-es fotografika, amely egy ceruzával rajzolt firka és a firka fotografált képe ugyanazon a fotópapíron. A Wroclawi Triennáléra készült mű első változata még két részből állt, és a Vintage-ban most először láthatók együtt. Az 1980-ban készült Tekercs egy két végén szimmetrikusan feltekert fényérzékeny fotótekercs, melynek jobb oldalán a tekercselés valódi, fizikailag tapintható, a másik vége viszont csak ugyanennek a fotografált képe. Az igazból a hamisba, az eredetiből a másolatba való átmenet megfoghatatlan és rögzíthetetlen, ahogy a valóság átélhetősége vagy éppenséggel illuzórikus volta sem köthető egyetlen ponthoz.

Erdély Miklós 1977-ben fölfedezte az indigópapírt mint reprodukciós eljárást és filozofikus modellt az emlékezés rajzi metaforáinak létrehozásához. Az indigó annak a kreativitást szolgáló eszköznek a szimbólumává vált számára, amely reflektált módon haladja meg a tradicionális művészet eszközeit, ugyanakkor megoldást jelentett az eredeti és a másolat közötti metafizikai átmenet ábrázolhatatlanságának kérdésére. "Olyan eljárást dolgozott ki, amely pontosan az egyedi és a sokszorosított határán működik" - foglalta össze Beke László. Erdély nem véletlenül választotta a kifejezést az általa létrehozott, élhető művészeti környezetként definiált csoport nevéül: ez volt az ő teozófiai és művészetpolitikai metaforája.

A tekercselést a korábban ismertetett módon indigópapírral végezte el, számos variációban, amelyek közül néhányat a Kisterem galériában állítottak ki. Az 1978-as Szétmásolt rajz középső motívuma egy vörös gubanc, melyet lefed egy fekete kereszt, és körbevesz egy pontatlan kör. Ezeket az elemeket "rajzolta szét" a papír négy sarkába, az eredetiekre emlékeztetve, de mégsem azonosan velük. A legváratlanabb az absztrakciónak az a fajta szépsége, amely még a konceptualizmus előttre, mondjuk Vajda Lajosra vezethető vissza, és ebben mindenki, aki az életművet gondozza, egyetért.

Vintage galéria, április 22-ig; Kisterem galéria, április 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.