Kiállítás - Igazból a hamisba - Erdély Miklós: Eredeti és másolat; Indigórajzok

  • Kürti Emese
  • 2011. március 31.

Zene

Lassan nincs olyan ember az országban, aki ne hiányolná az Erdély Miklós-monográfiát, és úgy saccolom, hogy ez a harmincadik írás, amely ezt a tényt valamilyen formában tartalmazza. Már az is érdekes szociokulturális projekt lenne, ha valaki összegyűjtené, ki mindenki szeretné ezt a könyvet a neoavantgárd művésztársakkal és a volt INDIG"sokkal kezdődően az intermédia-hallgatókon keresztül egészen a külföldi kurátorokig. Időközben ugyanis fölnőtt az a generáció, amely Erdélyt olyan legendának tekinti, amelyhez a legitimációt fragmentumokból állítja össze, és miközben lelkesedik például a Verzióért, nem tudhatja, hogy mi az igaz a pincékbe zárt objektumokról. Az a legbosszantóbb, hogy a neoavantgárd művészet egyik legösszetettebb, közvetlenül és közvetve is legnagyobb hatású életműve nem teljességgel feldolgozatlan, gondoljunk csak a művészetpedagógiai tevékenységét tárgyaló, több mint ötszáz oldalas kötetre, meg a rengeteg tanulmányra és tematikus folyóiratszámra. Mégis, egyre nehezebb meggyőzni mondjuk az Erdély iránt egyre fogékonyabb külföldieket arról, hogy nem egy lokálisan túldimenzionált, korfüggő jelenségről van szó, ha nem lehet a kezükbe adni egy könyvet, amelyből előzőleg már mi is megtudtuk, ki volt Erdély Miklós a kelet-közép-európai művészet számára.

Lassan nincs olyan ember az országban, aki ne hiányolná az Erdély Miklós-monográfiát, és úgy saccolom, hogy ez a harmincadik írás, amely ezt a tényt valamilyen formában tartalmazza. Már az is érdekes szociokulturális projekt lenne, ha valaki összegyűjtené, ki mindenki szeretné ezt a könyvet a neoavantgárd művésztársakkal és a volt INDIG"sokkal kezdődően az intermédia-hallgatókon keresztül egészen a külföldi kurátorokig. Időközben ugyanis fölnőtt az a generáció, amely Erdélyt olyan legendának tekinti, amelyhez a legitimációt fragmentumokból állítja össze, és miközben lelkesedik például a Verzióért, nem tudhatja, hogy mi az igaz a pincékbe zárt objektumokról. Az a legbosszantóbb, hogy a neoavantgárd művészet egyik legösszetettebb, közvetlenül és közvetve is legnagyobb hatású életműve nem teljességgel feldolgozatlan, gondoljunk csak a művészetpedagógiai tevékenységét tárgyaló, több mint ötszáz oldalas kötetre, meg a rengeteg tanulmányra és tematikus folyóiratszámra. Mégis, egyre nehezebb meggyőzni mondjuk az Erdély iránt egyre fogékonyabb külföldieket arról, hogy nem egy lokálisan túldimenzionált, korfüggő jelenségről van szó, ha nem lehet a kezükbe adni egy könyvet, amelyből előzőleg már mi is megtudtuk, ki volt Erdély Miklós a kelet-közép-európai művészet számára.

Addig pedig minden mozgásnak örül az ember. Ezúttal a Vintage és a Kisterem galéria válogatott a hagyatékból, közös koncepció alapján, egymással összefüggő fotómunkákból és indigórajzokból. Az Ismeretelméleti tézisekhez és az Azonosításelméleti vizsgálatokhoz kötődő, illusztrációként szolgáló kísérleti művek teoretikusan az eredeti és a másolat fogalmához kapcsolódnak. A két elméleti szöveg eredetileg a Szétfolyóirat Ajtony Árpád által szerkesztett számában jelent meg 1972 közepén, de Szőke Annamária művészettörténész szerint Erdély már egy évvel korábban dolgozni kezdett az illusztrációjukon. A Vintage-ban kiállított fotóművek szövegkörnyezetét a zen buddhizmus paradoxonaira, a koanok logikájára visszavezethető Tézisek jelentik, amelyek látszólag egymásnak ellentmondó állításokból állnak egy magasabb gondolkodási szint elérése érdekében. "Csak az jelenhet meg, ami ismétlődik, és csak az nem létezik" - írja, vagy: "A nemlétezőt az emlékezésre való hivatkozással érzékeljük." Erdély holisztikus szemléletmódja, a mágia és az okkultizmus iránti fogékonysága (családi örökség, anyja, "riás Aranka híres spiritiszta médium volt) azzal a törekvéssel adódott össze, amely a megrögzött szabályokat egy másik logikai struktúrába helyezi át, hogy az új szabályrendszerben való létezése révén kitörhessen a kétpólusú gondolkodás rögzült formáiból. Tudományos elméletekkel érintkező szövegei nem mindig követhetők erőfeszítés nélkül, de az Ismeretelméleti tézisek esetében didaktikus gondossággal járt el, és meghatározta a duplikátumnak nevezett fotográfiai műtípusokat: ezek szerint létezik az emberi duplikátum (ikrek), a pszichikai/pszichológiai duplikátum (déja vu), valamint a tipográfiai, az ipari, a véletlenszerű, a csillagászati és a speciális duplikátum, amely egy spiritiszta fantomkép.

A gyakorlatban olyan fotóművekről van szó, amelyek három elemből állnak; az első két ábrázolás között alig van eltérés, a harmadik viszont az előzőnek a pontos másolata (nagyítása). A duplikátum fogalma az első két kép viszonylatában használható, és a hatás a tudat megzavarásának szándékára épül, továbbá az eredeti és a másolat azonos közegben megjelenő hasonlóságának mágikus érzetére. Erdély tulajdonképp a konceptuális művészet tárgyiasult definíciójával kísérletezik (Joseph Kosuth nyomán), amikor "a művészet ábrázolás-jellegét" vizsgálja. Ennek első példája az Eredeti és másolat egy közegben című 1974-es fotografika, amely egy ceruzával rajzolt firka és a firka fotografált képe ugyanazon a fotópapíron. A Wroclawi Triennáléra készült mű első változata még két részből állt, és a Vintage-ban most először láthatók együtt. Az 1980-ban készült Tekercs egy két végén szimmetrikusan feltekert fényérzékeny fotótekercs, melynek jobb oldalán a tekercselés valódi, fizikailag tapintható, a másik vége viszont csak ugyanennek a fotografált képe. Az igazból a hamisba, az eredetiből a másolatba való átmenet megfoghatatlan és rögzíthetetlen, ahogy a valóság átélhetősége vagy éppenséggel illuzórikus volta sem köthető egyetlen ponthoz.

Erdély Miklós 1977-ben fölfedezte az indigópapírt mint reprodukciós eljárást és filozofikus modellt az emlékezés rajzi metaforáinak létrehozásához. Az indigó annak a kreativitást szolgáló eszköznek a szimbólumává vált számára, amely reflektált módon haladja meg a tradicionális művészet eszközeit, ugyanakkor megoldást jelentett az eredeti és a másolat közötti metafizikai átmenet ábrázolhatatlanságának kérdésére. "Olyan eljárást dolgozott ki, amely pontosan az egyedi és a sokszorosított határán működik" - foglalta össze Beke László. Erdély nem véletlenül választotta a kifejezést az általa létrehozott, élhető művészeti környezetként definiált csoport nevéül: ez volt az ő teozófiai és művészetpolitikai metaforája.

A tekercselést a korábban ismertetett módon indigópapírral végezte el, számos variációban, amelyek közül néhányat a Kisterem galériában állítottak ki. Az 1978-as Szétmásolt rajz középső motívuma egy vörös gubanc, melyet lefed egy fekete kereszt, és körbevesz egy pontatlan kör. Ezeket az elemeket "rajzolta szét" a papír négy sarkába, az eredetiekre emlékeztetve, de mégsem azonosan velük. A legváratlanabb az absztrakciónak az a fajta szépsége, amely még a konceptualizmus előttre, mondjuk Vajda Lajosra vezethető vissza, és ebben mindenki, aki az életművet gondozza, egyetért.

Vintage galéria, április 22-ig; Kisterem galéria, április 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.