Kiállítás - Költői szertár - Kaszás Tamás Tibor-Loránt Anikó Erzsébet: Ínségeledelek

  • Kürti Emese
  • 2011. június 2.

Zene

Székesfehérváron a Koch László utcai kék-fehér homlokzatú soklakásos szocreál ház a magyar honvédség tisztjei számára biztosított lakhatást. A ház aljában lévő kirakat a kilencvenes évek elejéig a katonaság ruházati szakboltját szolgálta, majd a ház gondnoka egyfajta anticipált trashesztétikát föltalálva - a megmaradt katonai kacatokat növényekkel kombinálva - sajátos állandó kiállítást rendezett be a helyiségben. A karácsonyi kaktuszok és a muskátlik közé kitömött fácán és műanyag lovacska került, a virágládákban apró katonai figurák álldogáltak; az egész érdekesebb lehetett a militáris relikviákkal való játszadozásnál a télikertben, mert gyanúsan közel került ahhoz, amit művészeti kreativitásnak nevezünk. A minden emberben benne lévő kreativitás avantgárd felfogásmódjához.

Székesfehérváron a Koch László utcai kék-fehér homlokzatú soklakásos szocreál ház a magyar honvédség tisztjei számára biztosított lakhatást. A ház aljában lévő kirakat a kilencvenes évek elejéig a katonaság ruházati szakboltját szolgálta, majd a ház gondnoka egyfajta anticipált trashesztétikát föltalálva - a megmaradt katonai kacatokat növényekkel kombinálva - sajátos állandó kiállítást rendezett be a helyiségben. A karácsonyi kaktuszok és a muskátlik közé kitömött fácán és műanyag lovacska került, a virágládákban apró katonai figurák álldogáltak; az egész érdekesebb lehetett a militáris relikviákkal való játszadozásnál a télikertben, mert gyanúsan közel került ahhoz, amit művészeti kreativitásnak nevezünk. A minden emberben benne lévő kreativitás avantgárd felfogásmódjához.

A spontán módon létrejött köztéri művészet egyéni fórumát (alig túlzás, állítom) 2007 márciusában két fiatal művész, Garami Richárd és Varga Gábor Farkas vette át, és kezdte tudatosabban működtetni Fresh Window - Víg ablak néven. Előzménynek Sárosi Anita és Szörényi Beatrix Kirakat galériáját tekintették, amely 2000 és 2001 között az egyik legizgalmasabb kezdeményezés volt a művészet nyilvánosságának növelésére. Garamiék változó rendszerességgel hívtak meg művészeket, akik berendezték a kirakat terét, gerillakertészkedtek, tiltakoztak a hajdani bőrgyár kulturális hasznosításának megszüntetése ellen, és nemritkán az ökológiai akcióművészethez álltak közel. Kialakult egy olyan felület a város kellős közepén, amely nem a hagyományos művészeti intézményrendszer hierarchizált terében működik, ahol a közönség megtalálása a legnagyobb feladat. A kirakat és a fogyasztó/néző között nincs semmiféle akadály, éppúgy, ahogy a művészet és az "élet" közötti különbségtétel is egyre csökken.

A Víg ablakot ezúttal Kaszás Tamás Tibor és Loránt Anikó Erzsébet rendezte be. Abból a reális föltevésből indultak ki, hogy a gazdasági válság és a közelgő ökológiai katasztrófa belátható időn belül olyan változásokat idéz elő a civilizációban, amelyek kényszerűvé teszik az emberi életforma újragondolását. Mi történik például éhínség esetén a modern társadalomban felnövekedett emberrel, akinek nincsenek eszközei a posztindusztriális társadalmon kívüli létezésre, mert a természettől rég eltávolodott, és képtelen fölismerni azokat az egyszerű táplálékokat, amelyek feldolgozatlan formában kerülnek elé. Nem tudja, mi a papsajt, a pásztortáska vagy a csicsóka. Sose kóstolt akácvirágot. Az ínségeledel csupa olyan lokális ételféleség, amelynek az ismerete helyi tudáshoz köthető, csakhogy ezt a tudást vissza kell adni a gyanútlan emberiségnek, mielőtt baj lesz.

Az Ínségeledelek kiállításnak ez a lényege, és a Goethét, Rudolf Steinert idéző Kaszás Tamás, aki a művészetben is a kollektivitás híve (Loránttal, Kristóf Krisztiánnal, Csákány Istvánnal dolgoznak gyakran együtt), az Ökölgyűjtemény harcosabb metaforájától jutott el az erdei kontempláció szelíd gyakorlatáig. A korábban a szocialista szimbólumokat dekonstruáló művész eltávolodott a reális alternatívákat nem nyújtó aktivizmustól, és úgy tűnik, a valóság individualizáltabb formái felé fordult. Loránt Anikóval kertet művelnek, gombát gyűjtenek az erdőben, és fanzint gyártanak Erdei iskola címmel, ahol napló jellegű személyességgel foglalják öszsze egyszerűségre törekvésüket.

Meglehetősen logikus lépés két fiatal értelmiségitől, akik azt tapasztalják, hogy az ellenállás kollektív formái úgyszólván lehetetlenek, mert a posztindusztriális gépezet kultúripara nem egyszerűen csak bedarálja minden gesztusukat, hanem lehetetlenné teszi, hogy hozzáférjenek ahhoz, amit a létezés valódi formáinak tekintenek. A politikai művészet teoretikus - tehát kiszámíthatatlan, ám kisajátítható - potenciáljával szemben az antropozófia például nagyobb spirituális szabadságot kínál az egyénnek. Mégis úgy tűnik, mintha Zizeknek lenne igaza: a hiperkapitalizmus legnagyobb bűne, hogy elhiteti az emberrel, hogy a rendszer megváltoztathatatlan.

Az Ínségeledelek tehát elveszett a modernista, mozgalmi vágyak számára, de belül maradt a közösségi gondolkodás körén. A lécekből ácsolt, faliújságra emlékeztető, papírra applikált növényekből és rajzokból álló installáció egészen kitölti a kirakatot, amelyet folyamatosan gondozni kell ahhoz, hogy a cserépbe ültetett növények ne szenvedjenek ki. A kis edénykékbe gyűjtött friss gyógynövényeket is cserélni kell, hogy a poézis és a pedagógiai szándék egyaránt érvényesüljön, az egész folyamat dokumentációja pedig blog formájában lesz követhető majd. A rajzok, a kreativitás hagyományos termékei és a biológiai esztétika teljesen egyenrangúak, az egész olyan, mint egy költői biofizikai szertár. Joseph Beuys örülne, ha látná.

Fresh Window - Víg ablak kirakatgaléria, Székesfehérvár, Koch L. u. 8., szeptember 4-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.