Kiállítás - Költői szertár - Kaszás Tamás Tibor-Loránt Anikó Erzsébet: Ínségeledelek

  • Kürti Emese
  • 2011. június 2.

Zene

Székesfehérváron a Koch László utcai kék-fehér homlokzatú soklakásos szocreál ház a magyar honvédség tisztjei számára biztosított lakhatást. A ház aljában lévő kirakat a kilencvenes évek elejéig a katonaság ruházati szakboltját szolgálta, majd a ház gondnoka egyfajta anticipált trashesztétikát föltalálva - a megmaradt katonai kacatokat növényekkel kombinálva - sajátos állandó kiállítást rendezett be a helyiségben. A karácsonyi kaktuszok és a muskátlik közé kitömött fácán és műanyag lovacska került, a virágládákban apró katonai figurák álldogáltak; az egész érdekesebb lehetett a militáris relikviákkal való játszadozásnál a télikertben, mert gyanúsan közel került ahhoz, amit művészeti kreativitásnak nevezünk. A minden emberben benne lévő kreativitás avantgárd felfogásmódjához.

Székesfehérváron a Koch László utcai kék-fehér homlokzatú soklakásos szocreál ház a magyar honvédség tisztjei számára biztosított lakhatást. A ház aljában lévő kirakat a kilencvenes évek elejéig a katonaság ruházati szakboltját szolgálta, majd a ház gondnoka egyfajta anticipált trashesztétikát föltalálva - a megmaradt katonai kacatokat növényekkel kombinálva - sajátos állandó kiállítást rendezett be a helyiségben. A karácsonyi kaktuszok és a muskátlik közé kitömött fácán és műanyag lovacska került, a virágládákban apró katonai figurák álldogáltak; az egész érdekesebb lehetett a militáris relikviákkal való játszadozásnál a télikertben, mert gyanúsan közel került ahhoz, amit művészeti kreativitásnak nevezünk. A minden emberben benne lévő kreativitás avantgárd felfogásmódjához.

A spontán módon létrejött köztéri művészet egyéni fórumát (alig túlzás, állítom) 2007 márciusában két fiatal művész, Garami Richárd és Varga Gábor Farkas vette át, és kezdte tudatosabban működtetni Fresh Window - Víg ablak néven. Előzménynek Sárosi Anita és Szörényi Beatrix Kirakat galériáját tekintették, amely 2000 és 2001 között az egyik legizgalmasabb kezdeményezés volt a művészet nyilvánosságának növelésére. Garamiék változó rendszerességgel hívtak meg művészeket, akik berendezték a kirakat terét, gerillakertészkedtek, tiltakoztak a hajdani bőrgyár kulturális hasznosításának megszüntetése ellen, és nemritkán az ökológiai akcióművészethez álltak közel. Kialakult egy olyan felület a város kellős közepén, amely nem a hagyományos művészeti intézményrendszer hierarchizált terében működik, ahol a közönség megtalálása a legnagyobb feladat. A kirakat és a fogyasztó/néző között nincs semmiféle akadály, éppúgy, ahogy a művészet és az "élet" közötti különbségtétel is egyre csökken.

A Víg ablakot ezúttal Kaszás Tamás Tibor és Loránt Anikó Erzsébet rendezte be. Abból a reális föltevésből indultak ki, hogy a gazdasági válság és a közelgő ökológiai katasztrófa belátható időn belül olyan változásokat idéz elő a civilizációban, amelyek kényszerűvé teszik az emberi életforma újragondolását. Mi történik például éhínség esetén a modern társadalomban felnövekedett emberrel, akinek nincsenek eszközei a posztindusztriális társadalmon kívüli létezésre, mert a természettől rég eltávolodott, és képtelen fölismerni azokat az egyszerű táplálékokat, amelyek feldolgozatlan formában kerülnek elé. Nem tudja, mi a papsajt, a pásztortáska vagy a csicsóka. Sose kóstolt akácvirágot. Az ínségeledel csupa olyan lokális ételféleség, amelynek az ismerete helyi tudáshoz köthető, csakhogy ezt a tudást vissza kell adni a gyanútlan emberiségnek, mielőtt baj lesz.

Az Ínségeledelek kiállításnak ez a lényege, és a Goethét, Rudolf Steinert idéző Kaszás Tamás, aki a művészetben is a kollektivitás híve (Loránttal, Kristóf Krisztiánnal, Csákány Istvánnal dolgoznak gyakran együtt), az Ökölgyűjtemény harcosabb metaforájától jutott el az erdei kontempláció szelíd gyakorlatáig. A korábban a szocialista szimbólumokat dekonstruáló művész eltávolodott a reális alternatívákat nem nyújtó aktivizmustól, és úgy tűnik, a valóság individualizáltabb formái felé fordult. Loránt Anikóval kertet művelnek, gombát gyűjtenek az erdőben, és fanzint gyártanak Erdei iskola címmel, ahol napló jellegű személyességgel foglalják öszsze egyszerűségre törekvésüket.

Meglehetősen logikus lépés két fiatal értelmiségitől, akik azt tapasztalják, hogy az ellenállás kollektív formái úgyszólván lehetetlenek, mert a posztindusztriális gépezet kultúripara nem egyszerűen csak bedarálja minden gesztusukat, hanem lehetetlenné teszi, hogy hozzáférjenek ahhoz, amit a létezés valódi formáinak tekintenek. A politikai művészet teoretikus - tehát kiszámíthatatlan, ám kisajátítható - potenciáljával szemben az antropozófia például nagyobb spirituális szabadságot kínál az egyénnek. Mégis úgy tűnik, mintha Zizeknek lenne igaza: a hiperkapitalizmus legnagyobb bűne, hogy elhiteti az emberrel, hogy a rendszer megváltoztathatatlan.

Az Ínségeledelek tehát elveszett a modernista, mozgalmi vágyak számára, de belül maradt a közösségi gondolkodás körén. A lécekből ácsolt, faliújságra emlékeztető, papírra applikált növényekből és rajzokból álló installáció egészen kitölti a kirakatot, amelyet folyamatosan gondozni kell ahhoz, hogy a cserépbe ültetett növények ne szenvedjenek ki. A kis edénykékbe gyűjtött friss gyógynövényeket is cserélni kell, hogy a poézis és a pedagógiai szándék egyaránt érvényesüljön, az egész folyamat dokumentációja pedig blog formájában lesz követhető majd. A rajzok, a kreativitás hagyományos termékei és a biológiai esztétika teljesen egyenrangúak, az egész olyan, mint egy költői biofizikai szertár. Joseph Beuys örülne, ha látná.

Fresh Window - Víg ablak kirakatgaléria, Székesfehérvár, Koch L. u. 8., szeptember 4-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”