kiállítás - Lajta Béla-EMLÉKKIÁLLÍTÁS

  • - oil -
  • 2011. január 13.

Zene

Budapest Főváros Levéltára azért tud kellemes meglepetést is szerezni, amikor alkalmanként olyan kiállítással rukkol elő, amely nemcsak egy szűk szakmai körhöz szól (vö. a vízjelek története), hanem minden, a budapesti városképre érzékeny ember számára érdekes lehet.
Budapest Fõváros Levéltára azért tud kellemes meglepetést is szerezni, amikor alkalmanként olyan kiállítással rukkol elõ, amely nemcsak egy szûk szakmai körhöz szól (vö. a vízjelek története), hanem minden, a budapesti városképre érzékeny ember számára érdekes lehet. A 20. század elejének meghatározó építésze 90 éve halt meg: a tavalyi évforduló alkalmából a levéltár saját és más magán- és közgyûjteményi anyagokból készített gazdag kiállítást, amely árnyalja a Lajta Béláról (1873-1920) való tudásunkat. Már ha egyáltalán van valamilyen tudásunk. Mert ki ne ismerné a mai Új Színház homlokzatának angyalsorát; az egykori Vas utcai Felsõ Kereskedelmi Iskola meghökkentõen modern tömbjét; a Szervita téri Rózsavölgyi-házat, a Mexikói úti Vakok Intézetét, vagy a Radnóti Gimnáziumot? De tegye fel a kezét, aki bármit tud ezen épületek alkotójáról is! Például arról, hogy milyen háttérrel rendelkezett a módos Leitersdorfer szabóság sarja, hogyan mûködött együtt a nála egy generációval idõsebb, reménytelenül bohém Lechner Ödönnel, milyen megrendelései voltak a pesti zsidó szentegylet építészeként, és honnan merített ihletet aprólékos díszítéseihez a sárközi hímzésektõl az iszlám ornamensekig. Meglepõ, hogy egy alig két évtizedet felölelõ pálya alatt milyen sokféle irányzatban mélyült el: szeceszszió, romantikus angol lakóházstílus, modernizmus - olykor egyetlen épület tervváltozatain is megfigyelhetõ az irányzatok közötti eltolódás (az eredeti tervrajzokhoz meg kell másznunk az emeletet!). A megvalósulatlan munkák közül leginkább a városi könyvtár és kultúrpalota monumentális együttesének elsülylyedését sajnálhatjuk a háború és a politika sodrában.

A kiállítással párhuzamosan indult virtuális archívum (www.lajtaarchiv.hu) egybegyûjti a megvalósult és papíron maradt terveket, dokumentumokat, de a százéves, mûvészi rajzok varázsa önmagában is megéri a Teve utcai zarándoklatot.

Nyitva: február 11-ig, hétfõtõl péntekig 9.00-18.00

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.