kiállítás - LANGER ÁRMIN: (ÖN)KRITIKAKURZUS

  • Sánta Mária
  • 2011. július 28.

Zene

Pianínón fekvő bűnbakbaba, a teste ezernyi felirattal lepve: TriaNON, 2/3, holokauszt és a többi. "Azért jó a cigány cici, mert alliterál" - idézet egy grafikáról.
Pianínón fekvõ bûnbakbaba, a teste ezernyi felirattal lepve: TriaNON, 2/3, holokauszt és a többi. "Azért jó a cigány cici, mert alliterál" - idézet egy grafikáról. Gyermekien intellektuális, témáiban (kisebbségek és többségek) pedig durva és klisés a huszonegy éves, magát "mûvészetileg és társadalmilag is aktív ifjúnak" nevezõ, német-magyar-zsidó származású karikaturista tárlata. Infantilis õszintesége megnevettet vagy sokkol, egy biztos: a tûfilccel és temperával készített rajzok szigorúan a káros mainstream ellen vannak. A mûvész az emósok halálát "kívánva" keres például magyarázatot a jövõ generációinak elzüllésére, szembevetve ezt a nagy francia forradalommal, amikor a fiatalok még nem önroncsolással lázadtak.

"Ügyesen bánik az iróniával, és komoly szellemi szint szükséges ahhoz, hogy a parodizált csoportok tagjai ne vegyék magukra a képek üzenetét" - mondta a megnyitón TGM Langerról, aki már egy csomó hazai és nemzetközi díjon túl van, és aki a Fokhagymafront vezetõje, de volt már önkormányzatiképviselõ-jelölt is, jelenleg pedig a Limmud együtt tanulás szervezõje, filozófia-koreai szakos hallgató, német- és hollandtanár.

Harmadik önálló kiállítása éles fricska minden oldalnak. A szerzõ a gyermeki emberszeretet és -utálat között hintázik. Van-e különbség a fasiszták és az antifák gyûlölete közt, teszi fel például a kérdést, de minden mûbõl kettõsség árad - hol szimplán az alkotói irónia, hol pedig a nyílt tartalmuk, kérdésfeltevésük miatt. A színhasználat sokszor véletlenszerû - itt kiemel, ott meg csak véletlenül feketén-fehéren marad a rajz egy része. Képregények is vannak, melyek primitíven szólnak a közönséghez, mint az egyikben Warhol András, Garbó Gréta és Nagy Sanyi melegjogvédõk minden "magyar szellemhez". A közel ötven képbõl és két installációból álló tárlat rácsodálkozik a világra - majd újabb kérdõjeleket biggyeszt hozzá.

Fogasház, Bp. VII., Akácfa u. 51., augusztus 8-ig. Ingyenes.

****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."