kiállítás - LANGER ÁRMIN: (ÖN)KRITIKAKURZUS

  • Sánta Mária
  • 2011. július 28.

Zene

Pianínón fekvő bűnbakbaba, a teste ezernyi felirattal lepve: TriaNON, 2/3, holokauszt és a többi. "Azért jó a cigány cici, mert alliterál" - idézet egy grafikáról.
Pianínón fekvõ bûnbakbaba, a teste ezernyi felirattal lepve: TriaNON, 2/3, holokauszt és a többi. "Azért jó a cigány cici, mert alliterál" - idézet egy grafikáról. Gyermekien intellektuális, témáiban (kisebbségek és többségek) pedig durva és klisés a huszonegy éves, magát "mûvészetileg és társadalmilag is aktív ifjúnak" nevezõ, német-magyar-zsidó származású karikaturista tárlata. Infantilis õszintesége megnevettet vagy sokkol, egy biztos: a tûfilccel és temperával készített rajzok szigorúan a káros mainstream ellen vannak. A mûvész az emósok halálát "kívánva" keres például magyarázatot a jövõ generációinak elzüllésére, szembevetve ezt a nagy francia forradalommal, amikor a fiatalok még nem önroncsolással lázadtak.

"Ügyesen bánik az iróniával, és komoly szellemi szint szükséges ahhoz, hogy a parodizált csoportok tagjai ne vegyék magukra a képek üzenetét" - mondta a megnyitón TGM Langerról, aki már egy csomó hazai és nemzetközi díjon túl van, és aki a Fokhagymafront vezetõje, de volt már önkormányzatiképviselõ-jelölt is, jelenleg pedig a Limmud együtt tanulás szervezõje, filozófia-koreai szakos hallgató, német- és hollandtanár.

Harmadik önálló kiállítása éles fricska minden oldalnak. A szerzõ a gyermeki emberszeretet és -utálat között hintázik. Van-e különbség a fasiszták és az antifák gyûlölete közt, teszi fel például a kérdést, de minden mûbõl kettõsség árad - hol szimplán az alkotói irónia, hol pedig a nyílt tartalmuk, kérdésfeltevésük miatt. A színhasználat sokszor véletlenszerû - itt kiemel, ott meg csak véletlenül feketén-fehéren marad a rajz egy része. Képregények is vannak, melyek primitíven szólnak a közönséghez, mint az egyikben Warhol András, Garbó Gréta és Nagy Sanyi melegjogvédõk minden "magyar szellemhez". A közel ötven képbõl és két installációból álló tárlat rácsodálkozik a világra - majd újabb kérdõjeleket biggyeszt hozzá.

Fogasház, Bp. VII., Akácfa u. 51., augusztus 8-ig. Ingyenes.

****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.