kiállítás - Pécsi József-Ösztöndíjasok

  • Böröczfy Virág
  • 2011. április 28.

Zene

A "fotóművészet" fogalmának tisztázatlansága hazai szakmai körökben évről évre egyre egyértelműbben mutatkozik meg a Derkovits-ösztöndíjasokhoz hasonló szempontok alapján támogatott fiatal fotósok velük egy időben megrendezett seregszemléjén. A beszámoló tárlaton a második éve ösztöndíjban részesülő alkotók mutatják be legújabb munkáikat.
A "fotómûvészet" fogalmának tisztázatlansága hazai szakmai körökben évrõl évre egyre egyértelmûbben mutatkozik meg a Derkovits-ösztöndíjasokhoz hasonló szempontok alapján támogatott fiatal fotósok velük egy idõben megrendezett seregszemléjén. A beszámoló tárlaton a második éve ösztöndíjban részesülõ alkotók mutatják be legújabb munkáikat. Az ilyen kiállítások jellemzõje elviekben a sokszínûség, hiszen az adott mûvészeti ágban különbözõ stratégiák szerint dolgozó alkotók friss szemléletû mûalkotásainak felvonultatásáról kéne szólniuk. Persze ennek elõfeltétele, hogy legyenek tehetséges fiatalok, akik képesek a fotográfia médiumában valamelyest átgondolt, eredeti projekteket felmutatni. Vagy legalább nem az unalomig ismert kliséket ismételni.

Az idén a bemutató minden eddiginél egyhangúbbra sikerült. Öt, a sajtóban is dolgozó riporter - az autonóm mûvészet jegyében készített - fotósorozatát tárják a nagyérdemû elé. Profi fotósokról lévén szó, színpompás képeik technikai szempontból tényleg kiemelkedõek; sehol egy zavaró elem, félrevivõ mozzanat, amely elterelhetné a nézõ figyelmét a nagybetûs mondanivalóról, amely mindegyiküknél - mi is lehetne más - a társadalmi visszásságok felmutatása. Képeik megejtõek, az arra fogékonyaknál esetleg könnyeket is elõcsalogathatnak. Annál is inkább, mert a mûvek megértése érdekében nincs szükség különösebb absztrakciós képességre. Nincsenek rejtett szálak, bonyolult utalások vagy akár áthallások a kortárs képzõmûvészet világából. Ez persze nem azt jelenti, hogy a kortárs fotó ennyire különbözne a többi mûvészeti ágtól, ahol ilyenek jócskán felbukkannak: az öt-tíz évvel ezelõtti pécsis bemutatókon találkozhattunk a mostaniaknál minden szempontból komplexebb képsorozatokkal is. Csak találgathatjuk, hogy a felhozatal esett-e vissza, vagy a kiválasztás szempontjai egyszerûsödtek.

Magyar Fotográfusok Háza, május 8-ig

**

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.