kiállítás - Pécsi József-Ösztöndíjasok

  • Böröczfy Virág
  • 2011. április 28.

Zene

A "fotóművészet" fogalmának tisztázatlansága hazai szakmai körökben évről évre egyre egyértelműbben mutatkozik meg a Derkovits-ösztöndíjasokhoz hasonló szempontok alapján támogatott fiatal fotósok velük egy időben megrendezett seregszemléjén. A beszámoló tárlaton a második éve ösztöndíjban részesülő alkotók mutatják be legújabb munkáikat.
A "fotómûvészet" fogalmának tisztázatlansága hazai szakmai körökben évrõl évre egyre egyértelmûbben mutatkozik meg a Derkovits-ösztöndíjasokhoz hasonló szempontok alapján támogatott fiatal fotósok velük egy idõben megrendezett seregszemléjén. A beszámoló tárlaton a második éve ösztöndíjban részesülõ alkotók mutatják be legújabb munkáikat. Az ilyen kiállítások jellemzõje elviekben a sokszínûség, hiszen az adott mûvészeti ágban különbözõ stratégiák szerint dolgozó alkotók friss szemléletû mûalkotásainak felvonultatásáról kéne szólniuk. Persze ennek elõfeltétele, hogy legyenek tehetséges fiatalok, akik képesek a fotográfia médiumában valamelyest átgondolt, eredeti projekteket felmutatni. Vagy legalább nem az unalomig ismert kliséket ismételni.

Az idén a bemutató minden eddiginél egyhangúbbra sikerült. Öt, a sajtóban is dolgozó riporter - az autonóm mûvészet jegyében készített - fotósorozatát tárják a nagyérdemû elé. Profi fotósokról lévén szó, színpompás képeik technikai szempontból tényleg kiemelkedõek; sehol egy zavaró elem, félrevivõ mozzanat, amely elterelhetné a nézõ figyelmét a nagybetûs mondanivalóról, amely mindegyiküknél - mi is lehetne más - a társadalmi visszásságok felmutatása. Képeik megejtõek, az arra fogékonyaknál esetleg könnyeket is elõcsalogathatnak. Annál is inkább, mert a mûvek megértése érdekében nincs szükség különösebb absztrakciós képességre. Nincsenek rejtett szálak, bonyolult utalások vagy akár áthallások a kortárs képzõmûvészet világából. Ez persze nem azt jelenti, hogy a kortárs fotó ennyire különbözne a többi mûvészeti ágtól, ahol ilyenek jócskán felbukkannak: az öt-tíz évvel ezelõtti pécsis bemutatókon találkozhattunk a mostaniaknál minden szempontból komplexebb képsorozatokkal is. Csak találgathatjuk, hogy a felhozatal esett-e vissza, vagy a kiválasztás szempontjai egyszerûsödtek.

Magyar Fotográfusok Háza, május 8-ig

**

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.