könyv - CLIVE BARKER: VÉRKÖNYVEK - POKOLI VERSENYFUTÁS

  • - klór -
  • 2011. április 28.

Zene

Az angol szerző korai, rövid írásai gyűjteményének második kötetében sem okoz csalódást: öt kiváló rémnovellát olvashatunk a könyvben. Sajnos a magyar kiadás sem szerez meglepetést: e kötet borítóképe még az előzőénél (Szex, halál és csillagfény) is butább.
Az angol szerzõ korai, rövid írásai gyûjteményének második kötetében sem okoz csalódást: öt kiváló rémnovellát olvashatunk a könyvben. Sajnos a magyar kiadás sem szerez meglepetést: e kötet borítóképe még az elõzõénél (Szex, halál és csillagfény) is butább. Ám ha ama elsõ kötet kapcsán még beszélhettünk a horrorirodalom klasszikus kliséinek megjelenésérõl, ebben már a sajátosan barkeri látásmód alakulását és fejlõdését tanulmányozhatjuk folyamatában.

A Rettegés önjelölt gurujának kíméletlen pszichológiai kísérletsorozata a legbensõbb félelem felkutatására irányul, és alanyait gátlástalanul szembesíti is ezekkel, ám legjobb "tanítványa" révén, aki szintén elszenvedi a "szembesítést", saját rettegését is realizálja e balfék Frankenstein. A címadó novella kissé erõtlen, ám klasszikus irodalmi idézetekkel jócskán ellátott sztorija szerint százévente egyszerû földi tusákon - most épp egy jótékonysági futóversenyen - próbálkozik a Pokol átvenni a földi hatalmat, ezúttal is sikertelenül. A Jacqueline Ess akarata és végakarata talán a legborzongatóbb sztori a könyvben: címszereplõje gondolatai révén szó szerint mindenre képes - magányossága és életfélelme viszont (meglehetõsen cifra úton-módon) egy páros öngyilkosságba torkolló szerelmi drámába vezeti. Az apák bõrei címû novella fõmotívuma, a szörnyetegek és démonok által (még csak nem is fájdalmasan) megtermékenyített nõ és utóda(i) a késõbbi, Hírvivõ címû Barker-regény egyik kulcsmozzanatát elõlegezi meg. Az utolsó történet pedig egy kifinomult és tiszteletteljes Poe-hommage - A Morgue utcai újabb gyilkosságok ráadásul a valóság és a fikció közötti kapcsolatok, majd a fikció és a "belsõ", másodlagos fikció viszonyainak problematikusságára is erõteljesen rávilágít.

A sorozat magyar kiadásának folytatását várom - kevésbé idióta köntösben.

Fordította: Nemes István. Lazi, 2010, 219 oldal, 2790 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.