kiállítás - RIG-RIGATAR - KÖZELKÉP

  • .
  • 2008. október 16.

Zene

Cigányok a magyar történelemben és kultúrában. Ebbe az alcímbe minden belefér, a sok gazda is a Lektorátustól a Budapest Galérián keresztül a Ferencvárosi Művelődési Központig és a főváros kulturális bizottságáig; mindenki jelöl öt-hat művészt, a végeredmény pedig valami nagyon furcsa kiállítás.
Cigányok a magyar történelemben és kultúrában. Ebbe az alcímbe minden belefér, a sok gazda is a Lektorátustól a Budapest Galérián keresztül a Ferencvárosi Mûvelõdési Központig és a fõváros kulturális bizottságáig; mindenki jelöl öt-hat mûvészt, a végeredmény pedig valami nagyon furcsa kiállítás. Ez a tág koncepciótlanság ugyanis esztétikailag nagyon inkoherens és nagyon igazságtalan is, amennyiben nem jönnek ki jól belõle azok a roma mûvészek, akiket integrálni akarunk (szerintem helyesen) a mûvészet intézményes közegébe, de akik a kézmûvesség mágikus alapfokán közelítenek a képzõmûvészethez. Nehéz dolog, pusztán kiállításrendezési szempontból, közös falra szögelni Bada Márta puha, szenzuális olajképeit és mondjuk Július Gyula digitális printjét. Nem is lehetett. Ha a fölvetés nem ennyire általános, vagy még sokkal általánosabb, mindenki jobban járt volna. Ami érdekes viszont, hogy úgy tûnik, a magyar és a cigány kultúrának van közös érintkezési pontja, még ha anakronisztikus is: egyformán ragaszkodnak a historizmus nemzeties tónusához, és vonzódnak a romantika heroikus figuráihoz. Rákóczi és Munkácsy fontosabb, mint a jelenkori kultúra, ezért ha van mû, amely formailag és politikailag eltávolodik ettõl, akkor annak nagyon kell örülni. Kállai András installációja a Magyar Gárda uniformisába öltöztetett Barbie babákkal némi reményre ad okot, mert mondani próbál valamit a jelenkori veszélyrõl. Egyébként pedig a Manamana projektje az, amely a Havanna lakótelep "negatív mítoszával" a legközelebb hozza egymáshoz a társadalmi és a mûvészi felületeket. A Havanna közelrõl olyan egyszerû, rosszindulatú és primitíven szolidáris, mint a falu, társadalmi konstrukcióként pedig sokkal bonyolultabb annál, mint amit a bûnözést visszaszorító videokamerák föl tudnak venni. Erhardt Miklós filmje nem a fölkérésre, 2006-ban készült.

Kürti Emese

2B galéria, megtekinthetõ november 8-ig

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.