kiállítás - SONJA KRASNER GYÛJTEMÉNYE

  • - dck -
  • 2008. szeptember 11.

Zene

olyan ismert kortárs nőművészek munkáit tartalmazza, mint "Kiki Smith, Adriana Varej‰o, Karen Kilimnik, Margherita Manzelli, Elizabeth Peyton, Jenny Saville, Monique Prieto, Ellen Gallagher, Cecily Brown, Dana Schutz". Sonja Krasner fiktív személy, egy azonos nevű blog és egy kiállítás címe: a fent említett alkotók pedig egyfajta referenciaként szolgálnak Barabás Zsófi, Moizer Zsuzsa és Soós Nóra számára, továbbá annak deklarálásaként, hogy ők maguk is a nemzetközi művészeti szcénához tartoznak.

olyan ismert kortárs nõmûvészek munkáit tartalmazza, mint "Kiki Smith, Adriana Varej‰o, Karen Kilimnik, Margherita Manzelli, Elizabeth Peyton, Jenny Saville, Monique Prieto, Ellen Gallagher, Cecily Brown, Dana Schutz". Sonja Krasner fiktív személy, egy azonos nevû blog és egy kiállítás címe: a fent említett alkotók pedig egyfajta referenciaként szolgálnak Barabás Zsófi, Moizer Zsuzsa és Soós Nóra számára, továbbá annak deklarálásaként, hogy õk maguk is a nemzetközi mûvészeti szcénához tartoznak. Ez utóbbi állítás igazságtartalma csak egy külföldi kiállítás kontextusában mérhetõ meg, addig azonban marad egy másik olvasat, mely szerint a három mûvész egyazon entitás három arca, esetleg van valamilyen kapcsolódási pont kiállított alkotásaikban. Míg Soós festményein egy hétköznapi valóságra, alvó kisgyermeke és férje körvonalára transzparensen rétegzõdnek a szakma eszközei, az ecsetek és festéktubusok, átjárást biztosítva két, nagyon is reális világ között, addig Moizer fájdalmas/csodálkozó lélekképeket, az ember és állat, illetve az ember és növény közötti szimbiózis visszafogott, de még mindig erõteljesen figurális kapcsolatait festi meg. Barabás ez esetben a kakukktojás: visszatérõ absztrakt motívumok változó történeteit ábrázolja a dekorativitás és a robbanás közötti hártyavékony felületen egyensúlyozva. Bár a kiállítást bejárva a három mûvész egymástól igen elütõ mûvei leírják a fokozatos elanyagtalanodás útját, mégis találhatunk kapcsolódási pontokat is. Például a motívumvándorlás és az ismétlés hangsúlyos szerepét - amely mindhárom alkotó mûvészi kézjegyére jellemzõ. De az sem zárható ki, hogy csak egy közös nevezõ van, hogy Sonja Krasner mégis létezik. De akkor miért hasonlít a blogon közölt önarcképe annyira egy kissé nõiesített Garaczi Lászlóra?

B55 Galéria, Budapest V., Balassi Bálint u. 22. Nyitva: szeptember 16-ig, keddtõl péntekig 12-18, szombaton 10-13 között

****

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.