kiállítás - SZATMÁRI GERGELY: MEADOWLANDS

  • Böröczfy Virág
  • 2011. január 20.

Zene

Jó ideje kiábrándultunk már az amerikai álomból. A nagy mítosz lebontásából a vizuális művészetek igencsak kivették a részüket: a 20.
Jó ideje kiábrándultunk már az amerikai álomból. A nagy mítosz lebontásából a vizuális mûvészetek igencsak kivették a részüket: a 20. század utóbbi évtizedeiben számos festmény, film vagy éppen fotósorozat látott napvilágot azzal a megfontolással, hogy felmutassa a sokak által áhított Újvilág életének árnyoldalait.

Szatmári Gergely legújabb, pusztulófélben levõ amerikai településen készült fotósorozata elsõ ránézésre ebbe a mítoszlebontó tendenciába illeszkedõnek tûnik, azonban - és talán éppen ez az egyik legnagyobb erénye - csak részben az. A fõként táj- és városképekbõl álló sorozat helyszíne Meadowlands, a New Jersey északkeleti részén fekvõ, mocsaras terület, amely a század elsõ felében még szórakoztató intézményeirõl volt híres, azonban az újabb infrastrukturális fejlesztéseknek "köszönhetõen" a lakosság fokozatosan elszivárgott innen, manapság pedig a térség legdinamikusabban fejlõdõ részei a szemétlerakók.

Az üres mozi málló falú romjai, a rozsdásodó, ki tudja, mióta nem mûködõ Pepsi Cola-fényreklám a sorozaton belül a pusztulási folyamat legkonkrétabb dokumentációja. Ezt az alaphangot olyan, nem kevésbé drámai képek fokozzák, mint az autópályával kettévágott temetõ, a kihalt bútorbolt vagy éppen az üres útkeresztezõdések, nappal is néptelen utcák, és a neonfénnyel gazdagon megvilágított, elhagyatott gyorséttermek felvételei. A tájképek közé ékelõdõ emberi alakokat portrészerûen felvonultató jelenetek egyáltalán nem titkolt megrendezettségükkel állandósítják a lét és minden tevékenység mulandóságának és ezzel együtt hiábavalóságának kérdését. A csavar a fotósorozatban, hogy a lassú pusztulás és az ezzel összefüggõ frusztráció képei nagyméretû, gondosan kimérlegelt, virtuóz technikai kivitelezésû, színpompás változatban tárulnak a nézõ elé, aki zavarában talán el sem tudja dönteni, a gyönyörködést vagy az elkeseredést válassza. Netán mindkettõt.

kArton Galéria, január 28-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.