kiállítás - SZATMÁRI GERGELY: MEADOWLANDS

  • Böröczfy Virág
  • 2011. január 20.

Zene

Jó ideje kiábrándultunk már az amerikai álomból. A nagy mítosz lebontásából a vizuális művészetek igencsak kivették a részüket: a 20.
Jó ideje kiábrándultunk már az amerikai álomból. A nagy mítosz lebontásából a vizuális mûvészetek igencsak kivették a részüket: a 20. század utóbbi évtizedeiben számos festmény, film vagy éppen fotósorozat látott napvilágot azzal a megfontolással, hogy felmutassa a sokak által áhított Újvilág életének árnyoldalait.

Szatmári Gergely legújabb, pusztulófélben levõ amerikai településen készült fotósorozata elsõ ránézésre ebbe a mítoszlebontó tendenciába illeszkedõnek tûnik, azonban - és talán éppen ez az egyik legnagyobb erénye - csak részben az. A fõként táj- és városképekbõl álló sorozat helyszíne Meadowlands, a New Jersey északkeleti részén fekvõ, mocsaras terület, amely a század elsõ felében még szórakoztató intézményeirõl volt híres, azonban az újabb infrastrukturális fejlesztéseknek "köszönhetõen" a lakosság fokozatosan elszivárgott innen, manapság pedig a térség legdinamikusabban fejlõdõ részei a szemétlerakók.

Az üres mozi málló falú romjai, a rozsdásodó, ki tudja, mióta nem mûködõ Pepsi Cola-fényreklám a sorozaton belül a pusztulási folyamat legkonkrétabb dokumentációja. Ezt az alaphangot olyan, nem kevésbé drámai képek fokozzák, mint az autópályával kettévágott temetõ, a kihalt bútorbolt vagy éppen az üres útkeresztezõdések, nappal is néptelen utcák, és a neonfénnyel gazdagon megvilágított, elhagyatott gyorséttermek felvételei. A tájképek közé ékelõdõ emberi alakokat portrészerûen felvonultató jelenetek egyáltalán nem titkolt megrendezettségükkel állandósítják a lét és minden tevékenység mulandóságának és ezzel együtt hiábavalóságának kérdését. A csavar a fotósorozatban, hogy a lassú pusztulás és az ezzel összefüggõ frusztráció képei nagyméretû, gondosan kimérlegelt, virtuóz technikai kivitelezésû, színpompás változatban tárulnak a nézõ elé, aki zavarában talán el sem tudja dönteni, a gyönyörködést vagy az elkeseredést válassza. Netán mindkettõt.

kArton Galéria, január 28-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”