kiállítás - SZATMÁRI GERGELY: MEADOWLANDS

  • Böröczfy Virág
  • 2011. január 20.

Zene

Jó ideje kiábrándultunk már az amerikai álomból. A nagy mítosz lebontásából a vizuális művészetek igencsak kivették a részüket: a 20.
Jó ideje kiábrándultunk már az amerikai álomból. A nagy mítosz lebontásából a vizuális mûvészetek igencsak kivették a részüket: a 20. század utóbbi évtizedeiben számos festmény, film vagy éppen fotósorozat látott napvilágot azzal a megfontolással, hogy felmutassa a sokak által áhított Újvilág életének árnyoldalait.

Szatmári Gergely legújabb, pusztulófélben levõ amerikai településen készült fotósorozata elsõ ránézésre ebbe a mítoszlebontó tendenciába illeszkedõnek tûnik, azonban - és talán éppen ez az egyik legnagyobb erénye - csak részben az. A fõként táj- és városképekbõl álló sorozat helyszíne Meadowlands, a New Jersey északkeleti részén fekvõ, mocsaras terület, amely a század elsõ felében még szórakoztató intézményeirõl volt híres, azonban az újabb infrastrukturális fejlesztéseknek "köszönhetõen" a lakosság fokozatosan elszivárgott innen, manapság pedig a térség legdinamikusabban fejlõdõ részei a szemétlerakók.

Az üres mozi málló falú romjai, a rozsdásodó, ki tudja, mióta nem mûködõ Pepsi Cola-fényreklám a sorozaton belül a pusztulási folyamat legkonkrétabb dokumentációja. Ezt az alaphangot olyan, nem kevésbé drámai képek fokozzák, mint az autópályával kettévágott temetõ, a kihalt bútorbolt vagy éppen az üres útkeresztezõdések, nappal is néptelen utcák, és a neonfénnyel gazdagon megvilágított, elhagyatott gyorséttermek felvételei. A tájképek közé ékelõdõ emberi alakokat portrészerûen felvonultató jelenetek egyáltalán nem titkolt megrendezettségükkel állandósítják a lét és minden tevékenység mulandóságának és ezzel együtt hiábavalóságának kérdését. A csavar a fotósorozatban, hogy a lassú pusztulás és az ezzel összefüggõ frusztráció képei nagyméretû, gondosan kimérlegelt, virtuóz technikai kivitelezésû, színpompás változatban tárulnak a nézõ elé, aki zavarában talán el sem tudja dönteni, a gyönyörködést vagy az elkeseredést válassza. Netán mindkettõt.

kArton Galéria, január 28-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."