Kiállítás - Sztárok a köbön - Anton Corbijn: Munka

Zene

Gyaníthatóan jót tesz majd a Ludwig Múzeum látogatottságának a holland fotográfus több mint harminc évet felölelő retrospektív kiállítása. Corbijnt ugyanis még azok is ismerhetik, akik nem is hallottak a nevéről - például annak a népes csoportnak a tagjai, akik 1990 körül rendszeresen fogyasztották a Music Televison videoklipjeit, vagy azok, akik intenzíven érdeklődnek a kortárs rock-pop-dzsessz-alternatív zenei mátrix iránt. Corbijn képi világa jelenik meg például a Joy Division 1988-as Atmosphere című klipjében, fotója John Lee Hooker Chill out vagy Nick Cave Henry's Dream című albumán, s a kiállítás láttán a Depeche Mode-rajongóknak is fel kell ismerniük, hogy a zenekar valószínűleg nem igazán futott volna be Corbijn imázsképzése nélkül. Továbbá a sztárok iránt mindig is fogékony közönségréteg egy helyen találkozhat kedvencei portréjával, híres zenészekkel, színészekkel, rendezőkkel, írókkal, sportolókkal vagy modellekkel; csak a nevek felsorolásával kitölthetnénk az oldalt.

Gyaníthatóan jót tesz majd a Ludwig Múzeum látogatottságának a holland fotográfus több mint harminc évet felölelő retrospektív kiállítása. Corbijnt ugyanis még azok is ismerhetik, akik nem is hallottak a nevéről - például annak a népes csoportnak a tagjai, akik 1990 körül rendszeresen fogyasztották a Music Televison videoklipjeit, vagy azok, akik intenzíven érdeklődnek a kortárs rock-pop-dzsessz-alternatív zenei mátrix iránt. Corbijn képi világa jelenik meg például a Joy Division 1988-as Atmosphere című klipjében, fotója John Lee Hooker Chill out vagy Nick Cave Henry's Dream című albumán, s a kiállítás láttán a Depeche Mode-rajongóknak is fel kell ismerniük, hogy a zenekar valószínűleg nem igazán futott volna be Corbijn imázsképzése nélkül. Továbbá a sztárok iránt mindig is fogékony közönségréteg egy helyen találkozhat kedvencei portréjával, híres zenészekkel, színészekkel, rendezőkkel, írókkal, sportolókkal vagy modellekkel; csak a nevek felsorolásával kitölthetnénk az oldalt.

Tagadhatatlan, hogy érdekes más fénytörésben látni a képek modelljeit - Pavarotti például valami orosz anarchista terroristára emlékeztet a cári időkből, a Kraftwerk együttes tagjai hangsúlyozottan viaszbáboknak tűnnek, Allen Ginsberg pedig mintha az idős Freudra hasonlítana -, de izgalmasabbnak tűnik azt vizsgálni, hogy valójában mi adja a művész fotóinak egyediségét. Corbijn nem tanult fényképész, tizenévesen "csupán" azért kezdett el fotózni, hogy leküzdje szégyenlősségét, és közel kerülhessen a zenészekhez. A kapcsolatteremtéshez apja fekete-fehér gépét vette kölcsön, s munkáiban szinte a mai napig ez a színvilág dominál, bár egy speciális polaroid filmre, polachromra színes felvételeket is készített. A korai, 1975 és 1988 között készült (és a Famouz című könyvében megjelent) képek inkább dokumentumjellegűek, de a műveken átüt a személyes kapcsolat, a fotós figyelme és érdeklődése. A hírességek egyszerre tűnnek mesterséges idolnak és embernek, s miközben közel kerülnek a nézőhöz, mégis megfoghatatlanok maradnak. Corbijn képei nem kapcsolódnak ahhoz a vonulathoz, amikor lehántódik az ideálról a mesterséges máz, és ott áll előttünk a kitüntetett személy közönségesen és mindennapian, mintegy "alsógatyában" - még az ágyékkötőben álldogáló David Bowie-t ábrázoló fotóról sem mondható, hogy a modell feladná a megközelíthetetlenség varázsát. Nem a totális demisztifikáció izgatja, hanem a sztárságból fakadó szerepek felülírása; mindezt úgy éri el, hogy a szinte közvetlen, testi közelségbe kerülő modelleket homályosan és szemcsésen, eltávolítva mutatja. A kilencvenes években készült - s általa barna képeknek nevezett - Star Trek sorozatban nemcsak különleges technikát alkalmaz - a light-developernek nevezett előhívó fokozza az árnyalatok intenzitását -, hanem oly módon láttatja a közelképekben feltűnő alakokat, hogy azok valószerűtlenül másnak, már-már idegennek tűnnek (a szmokingos Gérard Depardieu például erősen emlékeztet egy másnapos bárzenészre).

Corbijn vizsgálatának tárgyait nagy érdeklődés kíséri, s ezt az igényt szolgálja ki (vagy generálja?) az ellesett pillanatokra, kínos jelenetekre vagy sminkeletlen sztárokra éhes bulvármédia. A "vetélytárs" kíméletlen nyomulására a művész álpaparazzo képekkel válaszolt. Az életművében kék fotókként szereplő 33 Still Lives sorozat (1997-2000) képei a "lesifotókból" áradó esetlegességet, komponálatlanságot és a vakuvillanást imitálják, miközben valójában gondosan megrendezettek. A kékes műfényben derengő és plakátméretre nagyított fotók (Mel Gibson egy lakókocsiban fekvőtámaszozik, Robert De Niro egy bárban kávét iszik, Johnny Depp telefonál) nem létező filmekből vett jelenetekre emlékeztetnek, sőt a hamis dokumentumképek némelyikét létező film inspirálta. E köztes képek nézegetése közben a néző elgondolkodhat hamis és igaz, szerep és valóság furcsa viszonyáról, továbbá arról, hogy ellentétben a képeken feltűnő, képességeik miatt kiemelkedő sztárokkal (Patti Smith, Miles Davis, Iggy Pop, Mick Jagger, Nick Cave, Tom Waits, Lou Reed), Magyarországon miért is ünneplik istenként a leginkább retardált manírjaikkal kitűnő celebeket.

A percemberekként létező senkikkel ugyanis nem lehet azonosulni, ellentétben a valódi sztárokkal, akik mintát és igazodási pontot is kínálnak a rajongóknak. A Ludwig Múzeumban látható anyagból a legérdekesebb az a.somebody című sorozat, amely éppen ezt, a külsőséges identitás átruházhatóságnak kérdését járja körül. 2001-2002-ben Corbijn visszatért szülővárosába, a Hollandia déli részén elhelyezkedő Strijen szigetére, ahol sajátos szerepjátékba kezdett: magára öltötte azoknak a (már halott) művészeknek az arcvonásait és ruházatát, akiket fiatalkorában csodált. A cél nem a tökéletes imitáció volt, hiszen a képeken egyrészt látszik, hogy a felvételt erős maszkírozás előzte meg (így jelenik meg mint "Frank Zappa" vagy "Jimi Hendrix"), másrészt az átlényegülés gyakran csak jelzésszerű (Freddy Mercuryt bőrkabátban és álbajuszban, Bob Marleyt rasztahajjal és a jellegzetes sapkában "támasztja fel"). E munkákban egymásra vetül a protestáns lelkészcsaládjától örökölt megszállott hit a halál utáni életben, és a mániákus rajongók által istenként tisztelt s ezért az utánzásban vagy a "sztárkegytárgyak" gyűjtögetésében kimerülő áhítat - egyfajta furcsa, szomorkás, egyszerre humoros és mégis filozofikus megvilágításban. Bár ha nagyon rosszmájúak akarnánk lenni, azt is mondhatnánk, hogy ezekkel az álcaképekkel Corbijn maga is részévé vált a sztárok népes világának.

Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, megtekinthető július 5-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.