Kiállítás - Sztárok a köbön - Anton Corbijn: Munka

Zene

Gyaníthatóan jót tesz majd a Ludwig Múzeum látogatottságának a holland fotográfus több mint harminc évet felölelő retrospektív kiállítása. Corbijnt ugyanis még azok is ismerhetik, akik nem is hallottak a nevéről - például annak a népes csoportnak a tagjai, akik 1990 körül rendszeresen fogyasztották a Music Televison videoklipjeit, vagy azok, akik intenzíven érdeklődnek a kortárs rock-pop-dzsessz-alternatív zenei mátrix iránt. Corbijn képi világa jelenik meg például a Joy Division 1988-as Atmosphere című klipjében, fotója John Lee Hooker Chill out vagy Nick Cave Henry's Dream című albumán, s a kiállítás láttán a Depeche Mode-rajongóknak is fel kell ismerniük, hogy a zenekar valószínűleg nem igazán futott volna be Corbijn imázsképzése nélkül. Továbbá a sztárok iránt mindig is fogékony közönségréteg egy helyen találkozhat kedvencei portréjával, híres zenészekkel, színészekkel, rendezőkkel, írókkal, sportolókkal vagy modellekkel; csak a nevek felsorolásával kitölthetnénk az oldalt.

Gyaníthatóan jót tesz majd a Ludwig Múzeum látogatottságának a holland fotográfus több mint harminc évet felölelő retrospektív kiállítása. Corbijnt ugyanis még azok is ismerhetik, akik nem is hallottak a nevéről - például annak a népes csoportnak a tagjai, akik 1990 körül rendszeresen fogyasztották a Music Televison videoklipjeit, vagy azok, akik intenzíven érdeklődnek a kortárs rock-pop-dzsessz-alternatív zenei mátrix iránt. Corbijn képi világa jelenik meg például a Joy Division 1988-as Atmosphere című klipjében, fotója John Lee Hooker Chill out vagy Nick Cave Henry's Dream című albumán, s a kiállítás láttán a Depeche Mode-rajongóknak is fel kell ismerniük, hogy a zenekar valószínűleg nem igazán futott volna be Corbijn imázsképzése nélkül. Továbbá a sztárok iránt mindig is fogékony közönségréteg egy helyen találkozhat kedvencei portréjával, híres zenészekkel, színészekkel, rendezőkkel, írókkal, sportolókkal vagy modellekkel; csak a nevek felsorolásával kitölthetnénk az oldalt.

Tagadhatatlan, hogy érdekes más fénytörésben látni a képek modelljeit - Pavarotti például valami orosz anarchista terroristára emlékeztet a cári időkből, a Kraftwerk együttes tagjai hangsúlyozottan viaszbáboknak tűnnek, Allen Ginsberg pedig mintha az idős Freudra hasonlítana -, de izgalmasabbnak tűnik azt vizsgálni, hogy valójában mi adja a művész fotóinak egyediségét. Corbijn nem tanult fényképész, tizenévesen "csupán" azért kezdett el fotózni, hogy leküzdje szégyenlősségét, és közel kerülhessen a zenészekhez. A kapcsolatteremtéshez apja fekete-fehér gépét vette kölcsön, s munkáiban szinte a mai napig ez a színvilág dominál, bár egy speciális polaroid filmre, polachromra színes felvételeket is készített. A korai, 1975 és 1988 között készült (és a Famouz című könyvében megjelent) képek inkább dokumentumjellegűek, de a műveken átüt a személyes kapcsolat, a fotós figyelme és érdeklődése. A hírességek egyszerre tűnnek mesterséges idolnak és embernek, s miközben közel kerülnek a nézőhöz, mégis megfoghatatlanok maradnak. Corbijn képei nem kapcsolódnak ahhoz a vonulathoz, amikor lehántódik az ideálról a mesterséges máz, és ott áll előttünk a kitüntetett személy közönségesen és mindennapian, mintegy "alsógatyában" - még az ágyékkötőben álldogáló David Bowie-t ábrázoló fotóról sem mondható, hogy a modell feladná a megközelíthetetlenség varázsát. Nem a totális demisztifikáció izgatja, hanem a sztárságból fakadó szerepek felülírása; mindezt úgy éri el, hogy a szinte közvetlen, testi közelségbe kerülő modelleket homályosan és szemcsésen, eltávolítva mutatja. A kilencvenes években készült - s általa barna képeknek nevezett - Star Trek sorozatban nemcsak különleges technikát alkalmaz - a light-developernek nevezett előhívó fokozza az árnyalatok intenzitását -, hanem oly módon láttatja a közelképekben feltűnő alakokat, hogy azok valószerűtlenül másnak, már-már idegennek tűnnek (a szmokingos Gérard Depardieu például erősen emlékeztet egy másnapos bárzenészre).

Corbijn vizsgálatának tárgyait nagy érdeklődés kíséri, s ezt az igényt szolgálja ki (vagy generálja?) az ellesett pillanatokra, kínos jelenetekre vagy sminkeletlen sztárokra éhes bulvármédia. A "vetélytárs" kíméletlen nyomulására a művész álpaparazzo képekkel válaszolt. Az életművében kék fotókként szereplő 33 Still Lives sorozat (1997-2000) képei a "lesifotókból" áradó esetlegességet, komponálatlanságot és a vakuvillanást imitálják, miközben valójában gondosan megrendezettek. A kékes műfényben derengő és plakátméretre nagyított fotók (Mel Gibson egy lakókocsiban fekvőtámaszozik, Robert De Niro egy bárban kávét iszik, Johnny Depp telefonál) nem létező filmekből vett jelenetekre emlékeztetnek, sőt a hamis dokumentumképek némelyikét létező film inspirálta. E köztes képek nézegetése közben a néző elgondolkodhat hamis és igaz, szerep és valóság furcsa viszonyáról, továbbá arról, hogy ellentétben a képeken feltűnő, képességeik miatt kiemelkedő sztárokkal (Patti Smith, Miles Davis, Iggy Pop, Mick Jagger, Nick Cave, Tom Waits, Lou Reed), Magyarországon miért is ünneplik istenként a leginkább retardált manírjaikkal kitűnő celebeket.

A percemberekként létező senkikkel ugyanis nem lehet azonosulni, ellentétben a valódi sztárokkal, akik mintát és igazodási pontot is kínálnak a rajongóknak. A Ludwig Múzeumban látható anyagból a legérdekesebb az a.somebody című sorozat, amely éppen ezt, a külsőséges identitás átruházhatóságnak kérdését járja körül. 2001-2002-ben Corbijn visszatért szülővárosába, a Hollandia déli részén elhelyezkedő Strijen szigetére, ahol sajátos szerepjátékba kezdett: magára öltötte azoknak a (már halott) művészeknek az arcvonásait és ruházatát, akiket fiatalkorában csodált. A cél nem a tökéletes imitáció volt, hiszen a képeken egyrészt látszik, hogy a felvételt erős maszkírozás előzte meg (így jelenik meg mint "Frank Zappa" vagy "Jimi Hendrix"), másrészt az átlényegülés gyakran csak jelzésszerű (Freddy Mercuryt bőrkabátban és álbajuszban, Bob Marleyt rasztahajjal és a jellegzetes sapkában "támasztja fel"). E munkákban egymásra vetül a protestáns lelkészcsaládjától örökölt megszállott hit a halál utáni életben, és a mániákus rajongók által istenként tisztelt s ezért az utánzásban vagy a "sztárkegytárgyak" gyűjtögetésében kimerülő áhítat - egyfajta furcsa, szomorkás, egyszerre humoros és mégis filozofikus megvilágításban. Bár ha nagyon rosszmájúak akarnánk lenni, azt is mondhatnánk, hogy ezekkel az álcaképekkel Corbijn maga is részévé vált a sztárok népes világának.

Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, megtekinthető július 5-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.