kiállítás - VÁRNAI GYULA

  • - jerovetz -
  • 2009. június 25.

Zene

életműve feleslegessé teszi a kortárs művészet értelmét és hasznát kutatni. Kételyeinket feloldják témaválasztásai; olyan dolgokat vizsgál és ábrázol, amikről sokat gondolkodtunk az elmúlt pár ezer évben, de mindig megállt a tudomány és a szó.
életmûve feleslegessé teszi a kortárs mûvészet értelmét és hasznát kutatni. Kételyeinket feloldják témaválasztásai; olyan dolgokat vizsgál és ábrázol, amikrõl sokat gondolkodtunk az elmúlt pár ezer évben, de mindig megállt a tudomány és a szó. Legyen ez maga a mûvészet, az idõ vagy a tér. Merész vállalás, de Várnai munkái nem lesznek sem modorosak, sem ostobák; alighanem, mert a konkrét feladat, amit maga elé kitûz - magával a témával szemben -, mindig meglehetõsen egyszerû.

Mostani két munkája - a Jelhullás és a Könyvek - is ebbe a sorba illeszkedik. Elõbbi az illúziókeltés nemes mûvészi hagyományára épít: a nézõ elõtt látható falfelületen fekete alapon fehér betûk zuhannak lefelé, akár a hópelyhek. A mögöttes falon fülhallgatók lógnak, melyek szintén az esést vagy zuhanást idézik föl. Belõlük esõmorajhoz hasonló sustorgás és kivehetetlen emberi beszéd jön, a nyolc hangcsatornából áradó tagolatlan hangjel végtelen mélységûnek tûnõ teret fest, ami könnyen beszippantja az embert. Várnai könnyû utat választ az érzékek birizgálásával, de a nézés aktusa önfeledtségbe fordul, és létrejön az a hipnotikus kapcsolat mûtárgy és befogadó között, ami azért mégis a videomûvészet egyik legsajátabb tulajdonsága.

A másik munka kevésbé látványos, egy fekete-fehér képen olvashatatlan gerincû könyvek vannak, amik körül a kamera tesz mozgásokat: félkörben fordul, ráközelít, vagy hosszú ideig áll, visszatér és így tovább. Majd elszürkül az egész, s kezdõdik elölrõl. Az ismeretlen sajátos megközelítésének, pontosabban az ismeretszerzés módjának reprezentációja ez a video; a könyvek mozdulatlansága és a körülötte óvatos lépésekkel mozgó kamera kontrasztja az anyagi és a szellemi minõség közötti különbségnek feleltethetõ meg. Várnai Gyula a ma kissé kehes magyar koncept kivétele, aki még mindig tud valamit mondani és mutatni olyasmirõl, amirõl már beszélgetni sem próbálunk.

Videospace Budapest Galéria, megtekinthetõ július 17-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.