kiállítás - VÁRNAI GYULA

  • - jerovetz -
  • 2009. június 25.

Zene

életműve feleslegessé teszi a kortárs művészet értelmét és hasznát kutatni. Kételyeinket feloldják témaválasztásai; olyan dolgokat vizsgál és ábrázol, amikről sokat gondolkodtunk az elmúlt pár ezer évben, de mindig megállt a tudomány és a szó.
életmûve feleslegessé teszi a kortárs mûvészet értelmét és hasznát kutatni. Kételyeinket feloldják témaválasztásai; olyan dolgokat vizsgál és ábrázol, amikrõl sokat gondolkodtunk az elmúlt pár ezer évben, de mindig megállt a tudomány és a szó. Legyen ez maga a mûvészet, az idõ vagy a tér. Merész vállalás, de Várnai munkái nem lesznek sem modorosak, sem ostobák; alighanem, mert a konkrét feladat, amit maga elé kitûz - magával a témával szemben -, mindig meglehetõsen egyszerû.

Mostani két munkája - a Jelhullás és a Könyvek - is ebbe a sorba illeszkedik. Elõbbi az illúziókeltés nemes mûvészi hagyományára épít: a nézõ elõtt látható falfelületen fekete alapon fehér betûk zuhannak lefelé, akár a hópelyhek. A mögöttes falon fülhallgatók lógnak, melyek szintén az esést vagy zuhanást idézik föl. Belõlük esõmorajhoz hasonló sustorgás és kivehetetlen emberi beszéd jön, a nyolc hangcsatornából áradó tagolatlan hangjel végtelen mélységûnek tûnõ teret fest, ami könnyen beszippantja az embert. Várnai könnyû utat választ az érzékek birizgálásával, de a nézés aktusa önfeledtségbe fordul, és létrejön az a hipnotikus kapcsolat mûtárgy és befogadó között, ami azért mégis a videomûvészet egyik legsajátabb tulajdonsága.

A másik munka kevésbé látványos, egy fekete-fehér képen olvashatatlan gerincû könyvek vannak, amik körül a kamera tesz mozgásokat: félkörben fordul, ráközelít, vagy hosszú ideig áll, visszatér és így tovább. Majd elszürkül az egész, s kezdõdik elölrõl. Az ismeretlen sajátos megközelítésének, pontosabban az ismeretszerzés módjának reprezentációja ez a video; a könyvek mozdulatlansága és a körülötte óvatos lépésekkel mozgó kamera kontrasztja az anyagi és a szellemi minõség közötti különbségnek feleltethetõ meg. Várnai Gyula a ma kissé kehes magyar koncept kivétele, aki még mindig tud valamit mondani és mutatni olyasmirõl, amirõl már beszélgetni sem próbálunk.

Videospace Budapest Galéria, megtekinthetõ július 17-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.