kiállítás - William Kentridge: Itt se vagyok...

  • - dck -
  • 2011. október 6.

Zene

Az emigráns litván-zsidó családból származó világhírű dél-afrikai művész egyedülálló képi nyelve a film, az animáció, a bábjáték, az árnyék- és mozgásszínház, a zene, a szobrászat és a rajz invenciózus ötvözete, egy olyan, folyamatosan átalakuló mozgásban vibráló gesamtkunstwerk, melynek költőiségét nem a konceptuális kiszámítottság, hanem az ösztönös teremtés biztosítja. A Szépművészeti Múzeumban látható nyolc (egyenként körülbelül 6 perces) filmet tartalmazó videoinstalláció a 2010-ben a New York-i Metropolitan Operában bemutatott darab előzménye/tartozéka - híven Kentridge elvéhez, mely szerint a "kép" ösz-szes megjelenése (akár a gobelin is) része az adott munkának.
Az emigráns litván-zsidó családból származó világhírû dél-afrikai mûvész egyedülálló képi nyelve a film, az animáció, a bábjáték, az árnyék- és mozgásszínház, a zene, a szobrászat és a rajz invenciózus ötvözete, egy olyan, folyamatosan átalakuló mozgásban vibráló gesamtkunstwerk, melynek költõiségét nem a konceptuális kiszámítottság, hanem az ösztönös teremtés biztosítja. A Szépmûvészeti Múzeumban látható nyolc (egyenként körülbelül 6 perces) filmet tartalmazó videoinstalláció a 2010-ben a New York-i Metropolitan Operában bemutatott darab elõzménye/tartozéka - híven Kentridge elvéhez, mely szerint a "kép" ösz-szes megjelenése (akár a gobelin is) része az adott munkának. Az opera Gogol Az orr címû elbeszélésén (de legalább annyira a Don Quijote-történeten is) alapul, melyet Dmitrij Sosztakovics 1928-ban megzenésített. Az abszurd, a "bármi lehetséges" állapota, az egyszerre tragikus és komikus szituáció ebben az esetben az orosz konstruktivista és avantgárd mûvészet, illetve a forradalom bukásának pillanata. Ezt támasztja alá az 1937-es Szovjet Kommunista Párt Központi Bizottságának kongresszusán elhangzott szöveg egy részlete - benne Nyikolaj Buharin meghurcolásával - és a korabeli filmekbõl átvett képkockák (feltûnik az integetõ Sztálin, a tatlini torony egy felvonuláson, s maga Sosztakovics is). A szénrajzok, tépett papírkollázsok, árnyjátékok, cirill betûk, számok, mûvészi idézetek (Malevics) áradata akár egy szédítõ danse macabre, melyben a hatalmas orrmaszk mellett fel-felbukkan Kentridge központi figurája, az áldozatot és a hõsiességet egyszerre jelképezõ ló - ez utóbbi a kiállítás teljes címében, az egyéni felelõsséget elhárító orosz közmondásban is megidézõdik (Itt se vagyok, a ló nem is az enyém). A lehengerlõ látványt pedig kitûnõen erõsíti fel Philip Miller johannesburgi utcazenét is felhasználó hangfüggönye.

Szépmûvészeti Múzeum, október 16-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.