kiállítás - William Kentridge: Itt se vagyok...

  • - dck -
  • 2011. október 6.

Zene

Az emigráns litván-zsidó családból származó világhírű dél-afrikai művész egyedülálló képi nyelve a film, az animáció, a bábjáték, az árnyék- és mozgásszínház, a zene, a szobrászat és a rajz invenciózus ötvözete, egy olyan, folyamatosan átalakuló mozgásban vibráló gesamtkunstwerk, melynek költőiségét nem a konceptuális kiszámítottság, hanem az ösztönös teremtés biztosítja. A Szépművészeti Múzeumban látható nyolc (egyenként körülbelül 6 perces) filmet tartalmazó videoinstalláció a 2010-ben a New York-i Metropolitan Operában bemutatott darab előzménye/tartozéka - híven Kentridge elvéhez, mely szerint a "kép" ösz-szes megjelenése (akár a gobelin is) része az adott munkának.
Az emigráns litván-zsidó családból származó világhírû dél-afrikai mûvész egyedülálló képi nyelve a film, az animáció, a bábjáték, az árnyék- és mozgásszínház, a zene, a szobrászat és a rajz invenciózus ötvözete, egy olyan, folyamatosan átalakuló mozgásban vibráló gesamtkunstwerk, melynek költõiségét nem a konceptuális kiszámítottság, hanem az ösztönös teremtés biztosítja. A Szépmûvészeti Múzeumban látható nyolc (egyenként körülbelül 6 perces) filmet tartalmazó videoinstalláció a 2010-ben a New York-i Metropolitan Operában bemutatott darab elõzménye/tartozéka - híven Kentridge elvéhez, mely szerint a "kép" ösz-szes megjelenése (akár a gobelin is) része az adott munkának. Az opera Gogol Az orr címû elbeszélésén (de legalább annyira a Don Quijote-történeten is) alapul, melyet Dmitrij Sosztakovics 1928-ban megzenésített. Az abszurd, a "bármi lehetséges" állapota, az egyszerre tragikus és komikus szituáció ebben az esetben az orosz konstruktivista és avantgárd mûvészet, illetve a forradalom bukásának pillanata. Ezt támasztja alá az 1937-es Szovjet Kommunista Párt Központi Bizottságának kongresszusán elhangzott szöveg egy részlete - benne Nyikolaj Buharin meghurcolásával - és a korabeli filmekbõl átvett képkockák (feltûnik az integetõ Sztálin, a tatlini torony egy felvonuláson, s maga Sosztakovics is). A szénrajzok, tépett papírkollázsok, árnyjátékok, cirill betûk, számok, mûvészi idézetek (Malevics) áradata akár egy szédítõ danse macabre, melyben a hatalmas orrmaszk mellett fel-felbukkan Kentridge központi figurája, az áldozatot és a hõsiességet egyszerre jelképezõ ló - ez utóbbi a kiállítás teljes címében, az egyéni felelõsséget elhárító orosz közmondásban is megidézõdik (Itt se vagyok, a ló nem is az enyém). A lehengerlõ látványt pedig kitûnõen erõsíti fel Philip Miller johannesburgi utcazenét is felhasználó hangfüggönye.

Szépmûvészeti Múzeum, október 16-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.