kiállítás - William Kentridge: Itt se vagyok...

  • - dck -
  • 2011. október 6.

Zene

Az emigráns litván-zsidó családból származó világhírű dél-afrikai művész egyedülálló képi nyelve a film, az animáció, a bábjáték, az árnyék- és mozgásszínház, a zene, a szobrászat és a rajz invenciózus ötvözete, egy olyan, folyamatosan átalakuló mozgásban vibráló gesamtkunstwerk, melynek költőiségét nem a konceptuális kiszámítottság, hanem az ösztönös teremtés biztosítja. A Szépművészeti Múzeumban látható nyolc (egyenként körülbelül 6 perces) filmet tartalmazó videoinstalláció a 2010-ben a New York-i Metropolitan Operában bemutatott darab előzménye/tartozéka - híven Kentridge elvéhez, mely szerint a "kép" ösz-szes megjelenése (akár a gobelin is) része az adott munkának.
Az emigráns litván-zsidó családból származó világhírû dél-afrikai mûvész egyedülálló képi nyelve a film, az animáció, a bábjáték, az árnyék- és mozgásszínház, a zene, a szobrászat és a rajz invenciózus ötvözete, egy olyan, folyamatosan átalakuló mozgásban vibráló gesamtkunstwerk, melynek költõiségét nem a konceptuális kiszámítottság, hanem az ösztönös teremtés biztosítja. A Szépmûvészeti Múzeumban látható nyolc (egyenként körülbelül 6 perces) filmet tartalmazó videoinstalláció a 2010-ben a New York-i Metropolitan Operában bemutatott darab elõzménye/tartozéka - híven Kentridge elvéhez, mely szerint a "kép" ösz-szes megjelenése (akár a gobelin is) része az adott munkának. Az opera Gogol Az orr címû elbeszélésén (de legalább annyira a Don Quijote-történeten is) alapul, melyet Dmitrij Sosztakovics 1928-ban megzenésített. Az abszurd, a "bármi lehetséges" állapota, az egyszerre tragikus és komikus szituáció ebben az esetben az orosz konstruktivista és avantgárd mûvészet, illetve a forradalom bukásának pillanata. Ezt támasztja alá az 1937-es Szovjet Kommunista Párt Központi Bizottságának kongresszusán elhangzott szöveg egy részlete - benne Nyikolaj Buharin meghurcolásával - és a korabeli filmekbõl átvett képkockák (feltûnik az integetõ Sztálin, a tatlini torony egy felvonuláson, s maga Sosztakovics is). A szénrajzok, tépett papírkollázsok, árnyjátékok, cirill betûk, számok, mûvészi idézetek (Malevics) áradata akár egy szédítõ danse macabre, melyben a hatalmas orrmaszk mellett fel-felbukkan Kentridge központi figurája, az áldozatot és a hõsiességet egyszerre jelképezõ ló - ez utóbbi a kiállítás teljes címében, az egyéni felelõsséget elhárító orosz közmondásban is megidézõdik (Itt se vagyok, a ló nem is az enyém). A lehengerlõ látványt pedig kitûnõen erõsíti fel Philip Miller johannesburgi utcazenét is felhasználó hangfüggönye.

Szépmûvészeti Múzeum, október 16-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.