lemez - WILCO: THE WHOLE LOVE

  • - greff -
  • 2011. október 6.

Zene

A közmegegyezés szerint a Wilco - mióta is? lassan tíz éve - az egyik legfontosabb amerikai rockzenekar. S míg a háromhetes mikrotrendek és az álmosító békességben egymás mellett létező törpe-fanklubok korában nem lehet eléggé hangsúlyozni a jelentőségét annak, hogy maradtak még zenekarok, amelyek éveken és szubkultúrákon átívelve képesek megőrizni súlyukat és státusukat, azt azért hozzá kell tenni, hogy az utóbbi időben a Wilco már inkább csak a töretlenül lenyűgöző koncertteljesítményével biztosította vezető pozícióját.
A saját kiadónál kihozott, háborítatlan magányban készült The Whole Love azonban nem az előző két lemez igényesen unalmas világát építi tovább.

A botladozó elektronikus ütemeken csúszkáló, szélesvásznú vonósokkal beborított, majd a végén a csodagitáros Nels Cline galaktikus szólójába kanyarodó nyitószám (Art Of Almost) egyenesen a Wilco legkiszámíthatatlanabb ezredfordulós korszakának hangulatát hozza vissza. A másik csúcspont a zenekar tradicionalistább arcát felmutató zárószám, a One Sunday Morning című alt-country ballada, amiben egy repetitív akusztikus gitártéma és Mikael Jorgensen lábujjhegyen settenkedő zongorabetéteinek segítségével képesek olyan lefegyverzően intim atmoszférát kreálni, ami tizenkét percen át is vonzó marad. E két hegycsúcs között alacsonyabb vidék terül el, de az ismét káprázatosan hangszerelt dalok többsége az amerikai rockhagyomány velejét üde popdalokba csatornázó Summerteeth elevenségéhez közelít, így a Wilco nyolcadik albuma a néhány felejthető pillanat és a vitathatatlan kuszaság ellenére is édes, napsugaras kalandként rögzül.

dBpm, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.