lemez - WILCO: THE WHOLE LOVE

  • - greff -
  • 2011. október 6.

Zene

A közmegegyezés szerint a Wilco - mióta is? lassan tíz éve - az egyik legfontosabb amerikai rockzenekar. S míg a háromhetes mikrotrendek és az álmosító békességben egymás mellett létező törpe-fanklubok korában nem lehet eléggé hangsúlyozni a jelentőségét annak, hogy maradtak még zenekarok, amelyek éveken és szubkultúrákon átívelve képesek megőrizni súlyukat és státusukat, azt azért hozzá kell tenni, hogy az utóbbi időben a Wilco már inkább csak a töretlenül lenyűgöző koncertteljesítményével biztosította vezető pozícióját.
A saját kiadónál kihozott, háborítatlan magányban készült The Whole Love azonban nem az előző két lemez igényesen unalmas világát építi tovább.

A botladozó elektronikus ütemeken csúszkáló, szélesvásznú vonósokkal beborított, majd a végén a csodagitáros Nels Cline galaktikus szólójába kanyarodó nyitószám (Art Of Almost) egyenesen a Wilco legkiszámíthatatlanabb ezredfordulós korszakának hangulatát hozza vissza. A másik csúcspont a zenekar tradicionalistább arcát felmutató zárószám, a One Sunday Morning című alt-country ballada, amiben egy repetitív akusztikus gitártéma és Mikael Jorgensen lábujjhegyen settenkedő zongorabetéteinek segítségével képesek olyan lefegyverzően intim atmoszférát kreálni, ami tizenkét percen át is vonzó marad. E két hegycsúcs között alacsonyabb vidék terül el, de az ismét káprázatosan hangszerelt dalok többsége az amerikai rockhagyomány velejét üde popdalokba csatornázó Summerteeth elevenségéhez közelít, így a Wilco nyolcadik albuma a néhány felejthető pillanat és a vitathatatlan kuszaság ellenére is édes, napsugaras kalandként rögzül.

dBpm, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.