Kiállítás: A kukkoló hatalom (Szex és kommunizmus)

  • - kovácsy -
  • 2002. december 12.

Zene

Megpróbáltam előre elképzelni, milyen tárgyakkal lehet megjeleníteni ezt a kérdést egy kiállításon. Korabeli (Emergé) kotonosdoboz, vetkőzős toll, kártyanaptár, homályos, kisméretű fényképsorozat, amelyben egy kalapos úriember először csak előzékenyen elveszi az utcán egy hölgy cekkerét, aztán a konyhában mindenféle elvetemültségek zajlanak gyors egymásutánban, esetleg egy idevonatkozó bejegyzés az általános iskolai ellenőrző könyvben, miszerint "gyermekük a tanórán pornográf képeket mutogatott". Rózsaszín női fehérneműk, kemény tapintású bikinik, netán életkép egy kerületi bőr- és nemibeteg-gondozó váróhelyiségéből.
Megpróbáltam előre elképzelni, milyen tárgyakkal lehet megjeleníteni ezt a kérdést egy kiállításon. Korabeli (Emergé) kotonosdoboz, vetkőzős toll, kártyanaptár, homályos, kisméretű fényképsorozat, amelyben egy kalapos úriember először csak előzékenyen elveszi az utcán egy hölgy cekkerét, aztán a konyhában mindenféle elvetemültségek zajlanak gyors egymásutánban, esetleg egy idevonatkozó bejegyzés az általános iskolai ellenőrző könyvben, miszerint "gyermekük a tanórán pornográf képeket mutogatott". Rózsaszín női fehérneműk, kemény tapintású bikinik, netán életkép egy kerületi bőr- és nemibeteg-gondozó váróhelyiségéből.

Mindez - egy-két kivétellel és számos többlettel - látható is a Centrális Galériában, miközben a háttérben korabeli tánczene szól, számomra nem egészen követhető válogatásban. A dalok közül az egyik végponton mindenképpen hiányoltam a "tömegdal" kategóriát, azokat a nagyszabású kórusműveket, amelyek még a hatvanas évek elején is szerepeltek a rádiós repertoárban az öntudatos szocialista embertípus által képviselt helyes életvitelre buzdítva a hallgatót, mint például a "Példaképünk nem a Ruha Gyuri / Életcélunk nem a házibuli" kezdetű kompozíció. A másik oldalon pedig a csak pár évvel később keletkezett Camping Twist hiánya érintett fájdalmasan, amely zenemű mérsékelt megjelenítő erejű záró sorai ("aztán a sok nomád / csókot kap, csókot ád / ettől lesz népes majd a kemping") egyfajta, bátortalanul orgiasztikus vízió irányába mozdítják el a kulturált körülmények közötti sátorozásról kialakult elképzeléseket.

A kiállítás főtengelye mentén sorakozó kukkoló-tárlók szellemesnek mondható ötletének értékét kissé csökkenti, hogy nem nagyon van mivel megtölteni ezeket a kis házioltárszerű "intim sarkokat". Hiszen a kiállítás pontosan erről szól: az egyénre, a magánéletre rátelepedő pártállami kommunista ideológia az életnek még ebbe a legmagánabb szférájába is igyekezett beletenyerelni, a közért fáradozó, szűkös egyéni ösztönein heroikus módon fölülemelkedő nőt és férfit állítva a megcélzott boldog jövő piedesztáljára. Ez a nő és ez a férfi - rég túl a kezdeti, forradalmi "szabad szerelem" eszméjén - testét a lelkéhez hasonlóan a szocialista építőmunka céljainak rendelte alá, ennek érdekében tartotta karban és fejlesztette, hogy aztán a test nevelésének eredményét a többiekkel eggyé olvadva a tömegtorna-ünnepélyek fegyelmezett és monumentális gyakorlatai során mutassa fel.

Mindehhez képest az erotika fülledt mélyvilága a kriminalizált tevékenységek határvidékén helyezkedett el, habár a félrekúrás, a megcsalás már csak azért sem tartozhatott az elmarasztalt cselekedetek közé, mert az új vezetőréteg - főleg alsó- és középszinten - gyors felemelkedése és emiatti talajvesztése következtében élen járt a házastársi kötelmek szabados felfogásában. Legalábbis ezt a képet sugallták a mindenütt terjedő pletykák a pártbizottságok és más apparátusok köreiben zajló kilengésekről. Mindezek tárgyi-képi megjelenítése alighanem lehetetlen, a vezetői szintű élvhajhászat egyetlen félig-meddig nyilvánosságra került példája az ""nódy-ügy" volt, amelynek egy-egy mozzanata, mint például az ügyben érintett hölgyek csokoládémázzal történő bevonása, majd az édes bevonat okszerű eltávolításának nem kevésbé édes erőfeszítése felnőttebb körökben álszent háborgást, a serdületlenebbeknél irigy vágyakozást keltett, a házibulik során végzett példakövető ügyetlenkedésekről most nem is szólva.

A kiállítás örvendetes elemei közé tartozik egy aktképekkel teleragasztott gyári öltözőszekrény, amelynek a polcán még egy tervezési utasítás is található az "1963. évi nemi tervek elkészítéséhez". A tervhivatali nyelvhasználatban szemlátomást otthonos szerző nem restellte oldalak hosszú során át, következetes és szellemes logikával bontani ki a tárgyat, elpiszmogva még a különféle aktustípusok árnyalt beárazásával is. Figyelemre méltóak még a Szabad Európa Rádió archívumából származó informátori jelentések prostitúció és besúgás összefüggésének a tárgyában - egyszóval a kiállítás főként a dokumentáció bőségével hat, ami inkább segíti az elmélyülést, mint a könnyed szemlélődést. És ezt tekinthetjük akár erényének is.

- kovácsy -

Centrális Galéria, Budapest V., Nádor u. 11., nyitva: 2003. február 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.