Kiállítás: A kukkoló hatalom (Szex és kommunizmus)

  • - kovácsy -
  • 2002. december 12.

Zene

Megpróbáltam előre elképzelni, milyen tárgyakkal lehet megjeleníteni ezt a kérdést egy kiállításon. Korabeli (Emergé) kotonosdoboz, vetkőzős toll, kártyanaptár, homályos, kisméretű fényképsorozat, amelyben egy kalapos úriember először csak előzékenyen elveszi az utcán egy hölgy cekkerét, aztán a konyhában mindenféle elvetemültségek zajlanak gyors egymásutánban, esetleg egy idevonatkozó bejegyzés az általános iskolai ellenőrző könyvben, miszerint "gyermekük a tanórán pornográf képeket mutogatott". Rózsaszín női fehérneműk, kemény tapintású bikinik, netán életkép egy kerületi bőr- és nemibeteg-gondozó váróhelyiségéből.
Megpróbáltam előre elképzelni, milyen tárgyakkal lehet megjeleníteni ezt a kérdést egy kiállításon. Korabeli (Emergé) kotonosdoboz, vetkőzős toll, kártyanaptár, homályos, kisméretű fényképsorozat, amelyben egy kalapos úriember először csak előzékenyen elveszi az utcán egy hölgy cekkerét, aztán a konyhában mindenféle elvetemültségek zajlanak gyors egymásutánban, esetleg egy idevonatkozó bejegyzés az általános iskolai ellenőrző könyvben, miszerint "gyermekük a tanórán pornográf képeket mutogatott". Rózsaszín női fehérneműk, kemény tapintású bikinik, netán életkép egy kerületi bőr- és nemibeteg-gondozó váróhelyiségéből.

Mindez - egy-két kivétellel és számos többlettel - látható is a Centrális Galériában, miközben a háttérben korabeli tánczene szól, számomra nem egészen követhető válogatásban. A dalok közül az egyik végponton mindenképpen hiányoltam a "tömegdal" kategóriát, azokat a nagyszabású kórusműveket, amelyek még a hatvanas évek elején is szerepeltek a rádiós repertoárban az öntudatos szocialista embertípus által képviselt helyes életvitelre buzdítva a hallgatót, mint például a "Példaképünk nem a Ruha Gyuri / Életcélunk nem a házibuli" kezdetű kompozíció. A másik oldalon pedig a csak pár évvel később keletkezett Camping Twist hiánya érintett fájdalmasan, amely zenemű mérsékelt megjelenítő erejű záró sorai ("aztán a sok nomád / csókot kap, csókot ád / ettől lesz népes majd a kemping") egyfajta, bátortalanul orgiasztikus vízió irányába mozdítják el a kulturált körülmények közötti sátorozásról kialakult elképzeléseket.

A kiállítás főtengelye mentén sorakozó kukkoló-tárlók szellemesnek mondható ötletének értékét kissé csökkenti, hogy nem nagyon van mivel megtölteni ezeket a kis házioltárszerű "intim sarkokat". Hiszen a kiállítás pontosan erről szól: az egyénre, a magánéletre rátelepedő pártállami kommunista ideológia az életnek még ebbe a legmagánabb szférájába is igyekezett beletenyerelni, a közért fáradozó, szűkös egyéni ösztönein heroikus módon fölülemelkedő nőt és férfit állítva a megcélzott boldog jövő piedesztáljára. Ez a nő és ez a férfi - rég túl a kezdeti, forradalmi "szabad szerelem" eszméjén - testét a lelkéhez hasonlóan a szocialista építőmunka céljainak rendelte alá, ennek érdekében tartotta karban és fejlesztette, hogy aztán a test nevelésének eredményét a többiekkel eggyé olvadva a tömegtorna-ünnepélyek fegyelmezett és monumentális gyakorlatai során mutassa fel.

Mindehhez képest az erotika fülledt mélyvilága a kriminalizált tevékenységek határvidékén helyezkedett el, habár a félrekúrás, a megcsalás már csak azért sem tartozhatott az elmarasztalt cselekedetek közé, mert az új vezetőréteg - főleg alsó- és középszinten - gyors felemelkedése és emiatti talajvesztése következtében élen járt a házastársi kötelmek szabados felfogásában. Legalábbis ezt a képet sugallták a mindenütt terjedő pletykák a pártbizottságok és más apparátusok köreiben zajló kilengésekről. Mindezek tárgyi-képi megjelenítése alighanem lehetetlen, a vezetői szintű élvhajhászat egyetlen félig-meddig nyilvánosságra került példája az ""nódy-ügy" volt, amelynek egy-egy mozzanata, mint például az ügyben érintett hölgyek csokoládémázzal történő bevonása, majd az édes bevonat okszerű eltávolításának nem kevésbé édes erőfeszítése felnőttebb körökben álszent háborgást, a serdületlenebbeknél irigy vágyakozást keltett, a házibulik során végzett példakövető ügyetlenkedésekről most nem is szólva.

A kiállítás örvendetes elemei közé tartozik egy aktképekkel teleragasztott gyári öltözőszekrény, amelynek a polcán még egy tervezési utasítás is található az "1963. évi nemi tervek elkészítéséhez". A tervhivatali nyelvhasználatban szemlátomást otthonos szerző nem restellte oldalak hosszú során át, következetes és szellemes logikával bontani ki a tárgyat, elpiszmogva még a különféle aktustípusok árnyalt beárazásával is. Figyelemre méltóak még a Szabad Európa Rádió archívumából származó informátori jelentések prostitúció és besúgás összefüggésének a tárgyában - egyszóval a kiállítás főként a dokumentáció bőségével hat, ami inkább segíti az elmélyülést, mint a könnyed szemlélődést. És ezt tekinthetjük akár erényének is.

- kovácsy -

Centrális Galéria, Budapest V., Nádor u. 11., nyitva: 2003. február 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.