Lemez: Jól hallható (Gadó Gábor Quartet: Orthodoxia)

  • 2002. december 12.

Zene

Ha vigyázó szemünket Párizsra vetjük, ott mindjárt nagyszerű magyar zenészeket (is) találunk. De ha csupán a dzsesszre korlátozódik a látókörünk, Tűzkő Csaba és Szelevényi Ákos akkor is kitűnhet azok közül, akik a fény városát választották székhelyül. Gadó Gábor is itt él az utóbbi időben, és francia zenészekkel dolgozik - ezt dokumentálja ez az album. S hogy mi jut eszébe egy hazánkfiának, miután Nyugatra szakadt? Mi más: a Kelet. A szellemi muníciót Dosztojevszkij, Bergyajev, Tarkovszkij, Brodszkij, Szibéria tágas hómezői, de legalábbis a Balkán jelenti. Veszélyes terep ez, hiszen a gondolatok, az eszmék nehezen fordíthatók le a zenei absztrakció nyelvére, de itt, úgy tűnik, sikerült. Semmi sablon, semmi direkt utalás (a számok címén kívül), inkább csak a hozzáállás - a viszony a világhoz, a művészethez, a zenéhez.
Ha vigyázó szemünket Párizsra vetjük, ott mindjárt nagyszerű magyar zenészeket (is) találunk. De ha csupán a dzsesszre korlátozódik a látókörünk, Tűzkő Csaba és Szelevényi Ákos akkor is kitűnhet azok közül, akik a fény városát választották székhelyül. Gadó Gábor is itt él az utóbbi időben, és francia zenészekkel dolgozik - ezt dokumentálja ez az album. S hogy mi jut eszébe egy hazánkfiának, miután Nyugatra szakadt? Mi más: a Kelet. A szellemi muníciót Dosztojevszkij, Bergyajev, Tarkovszkij, Brodszkij, Szibéria tágas hómezői, de legalábbis a Balkán jelenti. Veszélyes terep ez, hiszen a gondolatok, az eszmék nehezen fordíthatók le a zenei absztrakció nyelvére, de itt, úgy tűnik, sikerült. Semmi sablon, semmi direkt utalás (a számok címén kívül), inkább csak a hozzáállás - a viszony a világhoz, a művészethez, a zenéhez.

Partner ebben a három fiatal francia zenész. Matthieu Donarier tenorszaxofonon bontogatja, értelmezi Gadó Gábor gitárjának akkordjait, míg Sébastien Boisseau bőgős és Joe Quitzke dobos pontos, visszafogott ritmusalapokat kínál. Portfóliójuk remek, de a nevek felsorolása helyett inkább azt hangsúlyoznám, hogy érett, érzékeny és nagyon komoly fiatalemberek, akikről még sokat fogunk hallani.

Gadó Gábor igen messzire jutott a harmónia nyelvének tanulmányozásában. Szerzeményeiben finoman keverednek a modern dzsessz eredményei és a magyar zene modális hagyományai, a keleti és a nyugati kultúra hatásai. Disszonáns és levegős részeken keresztül jutunk el a konszonáns feloldozáshoz, miközben egy olyan egységesnek tűnő - kissé melankolikus - zenei világ nyílik meg, amely ugyanakkor elég szabad ahhoz, hogy a zenésztársak egyénisége is kibontakozhasson benne.

A zeneszerző Gadó Gábor jól hallhatóan agyalt e darabokon, de ez nem ment a gitáros Gadó Gábor invenciójának rovására.

Czabán György Gereblye

BMC, 2002

Figyelmébe ajánljuk