Lemez: Jól hallható (Gadó Gábor Quartet: Orthodoxia)

  • 2002. december 12.

Zene

Ha vigyázó szemünket Párizsra vetjük, ott mindjárt nagyszerű magyar zenészeket (is) találunk. De ha csupán a dzsesszre korlátozódik a látókörünk, Tűzkő Csaba és Szelevényi Ákos akkor is kitűnhet azok közül, akik a fény városát választották székhelyül. Gadó Gábor is itt él az utóbbi időben, és francia zenészekkel dolgozik - ezt dokumentálja ez az album. S hogy mi jut eszébe egy hazánkfiának, miután Nyugatra szakadt? Mi más: a Kelet. A szellemi muníciót Dosztojevszkij, Bergyajev, Tarkovszkij, Brodszkij, Szibéria tágas hómezői, de legalábbis a Balkán jelenti. Veszélyes terep ez, hiszen a gondolatok, az eszmék nehezen fordíthatók le a zenei absztrakció nyelvére, de itt, úgy tűnik, sikerült. Semmi sablon, semmi direkt utalás (a számok címén kívül), inkább csak a hozzáállás - a viszony a világhoz, a művészethez, a zenéhez.
Ha vigyázó szemünket Párizsra vetjük, ott mindjárt nagyszerű magyar zenészeket (is) találunk. De ha csupán a dzsesszre korlátozódik a látókörünk, Tűzkő Csaba és Szelevényi Ákos akkor is kitűnhet azok közül, akik a fény városát választották székhelyül. Gadó Gábor is itt él az utóbbi időben, és francia zenészekkel dolgozik - ezt dokumentálja ez az album. S hogy mi jut eszébe egy hazánkfiának, miután Nyugatra szakadt? Mi más: a Kelet. A szellemi muníciót Dosztojevszkij, Bergyajev, Tarkovszkij, Brodszkij, Szibéria tágas hómezői, de legalábbis a Balkán jelenti. Veszélyes terep ez, hiszen a gondolatok, az eszmék nehezen fordíthatók le a zenei absztrakció nyelvére, de itt, úgy tűnik, sikerült. Semmi sablon, semmi direkt utalás (a számok címén kívül), inkább csak a hozzáállás - a viszony a világhoz, a művészethez, a zenéhez.

Partner ebben a három fiatal francia zenész. Matthieu Donarier tenorszaxofonon bontogatja, értelmezi Gadó Gábor gitárjának akkordjait, míg Sébastien Boisseau bőgős és Joe Quitzke dobos pontos, visszafogott ritmusalapokat kínál. Portfóliójuk remek, de a nevek felsorolása helyett inkább azt hangsúlyoznám, hogy érett, érzékeny és nagyon komoly fiatalemberek, akikről még sokat fogunk hallani.

Gadó Gábor igen messzire jutott a harmónia nyelvének tanulmányozásában. Szerzeményeiben finoman keverednek a modern dzsessz eredményei és a magyar zene modális hagyományai, a keleti és a nyugati kultúra hatásai. Disszonáns és levegős részeken keresztül jutunk el a konszonáns feloldozáshoz, miközben egy olyan egységesnek tűnő - kissé melankolikus - zenei világ nyílik meg, amely ugyanakkor elég szabad ahhoz, hogy a zenésztársak egyénisége is kibontakozhasson benne.

A zeneszerző Gadó Gábor jól hallhatóan agyalt e darabokon, de ez nem ment a gitáros Gadó Gábor invenciójának rovására.

Czabán György Gereblye

BMC, 2002

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.