Kiállítás: Mai magyar festészet - olaj/vászon (Műcsarnok, 1997. július 11-augusztus 17.)

  • - decker -
  • 1997. július 24.

Zene

Nézzük, szándéka szerint miként határolja be a kiállítás tárgyát maga a cím. Mainak tekinthető minden mű, ami 1994 után keletkezett, magyarnak minden alkotó, aki az országhatárokon belül él és alkot, festészetnek pedig ebben az esetben az olajjal vászonra festett művek. Eltekintve a szándékon belül jelentkező apró, bár tudatosan vállalt következetlenségektől, a cím és a kiállított művek definiálják is ezeket a fogalmakat. A festészet területét - mintegy zárójelbe helyezve az avantgárd eredményeit - leszűkítik egy tradicionális technikai megoldásra. Magyarnak nem valamilyen homályos nemzetkarakterológiai besorolás vagy megkésett regionalizmus miatt tekinthető egy alkotó, hanem kizárólag földrajzi határok miatt, mai pedig csak az lehet, aki egyetemes színvonalon korszerűt és érvényeset alkot.

Nézzük, szándéka szerint miként határolja be a kiállítás tárgyát maga a cím. Mainak tekinthető minden mű, ami 1994 után keletkezett, magyarnak minden alkotó, aki az országhatárokon belül él és alkot, festészetnek pedig ebben az esetben az olajjal vászonra festett művek. Eltekintve a szándékon belül jelentkező apró, bár tudatosan vállalt következetlenségektől, a cím és a kiállított művek definiálják is ezeket a fogalmakat. A festészet területét - mintegy zárójelbe helyezve az avantgárd eredményeit - leszűkítik egy tradicionális technikai megoldásra. Magyarnak nem valamilyen homályos nemzetkarakterológiai besorolás vagy megkésett regionalizmus miatt tekinthető egy alkotó, hanem kizárólag földrajzi határok miatt, mai pedig csak az lehet, aki egyetemes színvonalon korszerűt és érvényeset alkot.

Mivel a kiállításon szereplő 136 művész többnyire egy (legfeljebb öt) művel képviselteti magát, így szerencsére nem az egyéni életmű belső fejlődését rekonstruáló köldöknézéssel találkozunk. A rendezők szándéka szerint az érvényes művek heterogén tömege erősebben kapcsolódik egymáshoz; a termeken, tendenciákon túllépő tág és virtuális tér (mintha a festmények beszélgetnének) igen termékeny befogadói magatartást segít elő: a váratlanul felsejlő belső összefüggések közben mindenki kimazsolázgathatja a kedvenceit.

A nagy öregeknek adózó belső csarnokok hatalmas vásznai inkább reprezentációs célokat szolgálnak, tisztelettel lépjünk is át rajtuk a kisebb termek felé. Láthatjuk, hogy léteznek még az éles (néha fáradt vagy hülye posztmodern) színekkel, zárt terekkel és lehatárolt felületekkel operáló geometrikus törekvések, köztük számomra relevanciája itt csak Gáyor Tibor hajtogatott vászonkollázsának (Vászon kissé pöttyös szélben), és Bachmann Gábor lehetetlenség határán egyensúlyozó hegyesszögű építményeit felidéző vásznának (A semmi építészete I-II.) van. A geometrikussal szemben létező lírai absztrakció meditatív csendéletei közül leginkább Vojnich Erzsébet Nagy szellőzője bűvölt el, talán a különös hangulat miatt, ahogy az ismeretlen rendeltetésű, baljóslatú tárgy lebeg a párás, visszafogott színekkel megfestett térben. Ez a csendéleti realizmus bukkan fel a művészeti truvájokkal bíbelődő, karon ülő kisgyermekét tükröződő, fejre fordult terekkel elképesztő mágus/művész függöny mögé húzódó, keretre támaszkodó önarcképén (König Frigyes) vagy Lengyel András könyvképein, melyek talán a könyvekből nyerhető isteni tudással sáfárkodó tudós/művész álönarcképei is egyben. A figurativitás erőteljesen jelen van az egyik, nagyszámú fiatal alkotó művét felvonultató tendencia művein is; ebben jellemző az installációs céllal elhelyezett kis képek sorozata. Itt éppúgy szerepelnek kifinomult, lágy színekbe beleskiccelt tárgyak (Káldi Kata cipőket, teáscsészéket, üvegeket felmutató kompozíciója), mint a gyermekrajzok egyszerűségét idéző rajz és téma (Nagy Kriszta házimunkáról készült, filozófiai mélységekbe hatoló megjegyzései). Ez az egyszerűség és brutális direktség vidít fel a neodada szekcióban is. Ahogy például Hecker Péter elénk tárja gondolatait A gazdagoknak azért jó... című művén, miközben a repülő szőnyegen együtt száll a kopasz bölcs és egy melegedni feltett kávéfőző, vagy ahogy dr. Máriás mellbimbós-sörtés katonatiszt(nő)je arcunkba vigyorog: Vigyázz, Karcsi! Talán a legkellemesebb meglepetés Najmányi László kisméretű rajza, melyen a hanyatt fekvő, "Bukott Ádám" farkából óriási lombos fa nő ki (a fatökű bukásából s miatt óriási családfa sarjad ki), s mindezt távolból, érdeklődve, szinte gyengéden, kecsesen felálló füllel figyeli egy kutyus. Kutyából van itt szimbolikus-egyéni mitológiából eredő önarckép (El Kazovszkij), meg vannak álegzotikus, vörösbe hajló, lustán elnyújtózó kutyaszerű oroszlánok (Szotyory László) is. Ez utóbbiak realitása a terminus technicus szerint másodlagos, mint ahogy ilyen Pauer Gyula Szőke-jegyzékszámmal ellátott két szép pszeudo-vászna is (Szőke-jegyzék: tisztelet a monográfus előtt, s konceptuális belátás: a műalkotás létezését itt az előre megadott jegyzékszám igazolja). Ezeken hamis, nem létező felületeket jelenít meg úgy, hogy tiszta illúziót keltsen. Itt érkeztünk el a kiállítás leghatásosabb, akár pszeudo-hiperrealistának is nevezhető részéhez. Nyári István Gábor kimért szándékossággal adagolva megfestett érzéki arca körül kis kávéházi tárgyak repkednek, s lebegő, leplekkel takart Madonnája mögött a televízióból a tini nindzsa teknőcök vigyorognak. Ez egy valóságon túli fekete-fehér realitás, akárcsak Fehér László képein; a Kapualjban például valóban annyira hatásos, hogy az már fáj, szinte giccsgyanús.

Ha a Műcsarnok terét úgy fogjuk fel, mint egy háromosztásos főhajót mellékhajókkal, lezáró fő- és mellékapszisokkal, akkor a fent említett másod- és hiperrealista művek mellett kétségtelenül a monokróm festészet került kitüntetett helyre, szerintem sem érdemtelenül. Középen Birkás Ákos egy feje, egy ellipszis, körszármazék, mintegy metafizikai origó, s egyben a derékszögekkel, négyzetekkel induló kiállítás lezárása is. Egy olyan kezdet és vég, amely körül mindenki megfordulhat, hogy körbejárja, és megkeresse a maga virtuális képét a mai magyar festészetről.

- decker -

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.